Hrvatski Fokus
Kultura

Slici pristupam kao zasebnoj kontemplaciji

Svaka slika plod je dubokog promatranja i promišljanja

 
 
Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, slikar Ranko Ajdinović iz Karlovca, autor je vrlo osebujnog i kompleksnog opusa. Izlagao je na brojnim izložbama.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2019/03/ranko-ajdinovic.png
• Najprije nekoliko riječi o novom nefigurativnom ciklusu, formati, tehnike…?
– Trenutačno se nalazim u nefigurativnom ciklusu, apstrakcijama kroz koje istražujem svoje unutarnje svjetove, a samim time i unutarnju pojavnost vanjskih stvari. Samim time naziv ciklusa je “Unutarnji pejzaži“. Iako radim i druge slike, glavnina radova proizlazi iz nadahnuća o unutarnjem. Radim uglavnom na većim formatima (platnima), od kojih su većina 1m x 1m i 100 x 70 cm. Kao takvi, sa svojom većom površinom omogućuju mi slobodnije izražavanje. Za izradu ovog ciklusa upotrebljavam kombiniranu tehniku. U samoj osnovi to je akrilik s kojim kombiniram kolaž, uljni pastel, sprej, ugljen, olovku, medijum za modeliranje, pijesak itd.
 
• Što su bila polazna razmišljanja u ciklusu apstrakcija?
– Ovaj ciklus koji stvaram nastao je postupno iz dugotrajnog poniranja, istraživanja i promišljanja o unutarnjoj pojavnosti stvari koje me okružuju. Pristupam svakoj slici kao zasebnoj kontemplaciji iz koje proizlazi njezin dublji značaj. Kroz unutarnje poniranje i maštanje stvorila se ideja kako bi mogao napraviti seriju slika koje bi opisivali ta iskustva. Radi se o varijacijama pejzaža iz mašte i stvarnih pejzaža koji me okružuju ali sa svojom kako sam već to naveo unutarnjom pojavom.
 
• Plava boja se posebno ističe uz mnoštvo dinamičnih struktura.
– Boje koje koristim najčešće biram spontano i bez prethodnog planiranja. Nijanse plave su često na mojim radovima. Odabir plave je uglavnom intuitivan, no kako promišljam o unutarnjoj pojavnosti stvarnosti u ovom slučaju tu se radi o krajolicima, za koje koristim plavu kao prikaz nebeskog svoda ili mora iz različitih perspektiva. Ponekad se elementi plave pojave spontano zbog intuitivne potrebe da prikažem na platnu komplementarni i toplo hladni kontrast. Nijanse plave često nanosim u lazurnim nanosima kako bi postigao da se ostatak dinamične kompozicije i strukture na slici dodatno istaknu sa svojim reljefom i teksturom.
 
• Kako pristupate motivu?
– Motivu i samoj izradi slike pristupam tako da se prvo dovodim u jedno opušteno stanje do kojeg najčešće dolazim uz pomoć glazbe koja je uglavnom instrumentalno – ambijentalnog karaktera. Svaka slika plod je dubokog promatranja i promišljanja. Praznom platnu pristupam na različite načine. Ponekad se samo prepusti, bez prethodnog razmišljanja i spontano povlačim poteze kistom ili špatulom ako je riječ o nanošenju teksture kao prvog sloja. Iz tog prvog građenja najčešće dobijem odmah viziju u kojem smjeru će ići ostatak kompozicije. Drugi pristup je taj da slici, odnosno kompoziciji pristupim planski. U tom planu odredim samo neke polazne točke kompozicije, te se nakon nekoliko slojeva prepustim spontano intuitivnom stvaralačkom procesu. Potom svaku sliku promatram formalnom i intuitivnom analizom, dok je ova druga puno bitnija. Slika je gotova tek kad unutarnje oko i glas to potvrdi.
 
• U suvremenoj umjetnosti vi ste prisutni već dugo, iza vas su brojne uspješne izložbe.
– Posljednjih desetak godina aktivno sam u suvremenoj umjetnosti. Paralelno sa izlaganjem i predstavljanjem u službenim galerijskim prostorima širom Hrvatske imao sam i popriličan broj street-art inicijativa na otvorenim javnim površinama. To je uključivalo izložbe slika i ponajviše interaktivnih umjetničkih instalacija. Jedna od istaknutijih a meni osobno i najsublimniji rad koji sam do sada napravio je instalacija “Iza granica “.
 
• Zanimljivo je istaknuti kako se vaša  djela nalaze u mnogim domaćim i inozemnim kolekcijama.
– Prije svega važno mi je napomenuti kako je dosadašnji uspjeh plod velikog rada te potrebe za stalnim usavršavanjem, vjere i upornosti. U samim početcima bilo je poprilično teško (kao i svaki početak), no korak po korak rezultati su postupno dolazili. Radovi mi se nalaze u mnogim privatnim i javnim kolekcijama u Hrvatskoj. Što se inozemstva tiče mogu reći da mi se radovi nalaze gotovo na svim kontinentima, od toga mogu posebno istaknuti da mi se slika nalazi u kolekciji De De Bridgewater – dvostruka osvajačica Gramija. Od tih inozemnih odredišta najveći dio mojih radova nalazi se u SAD-u.
 
• Studirate na ljubljanskoj likovnoj akademiji.
– Trenutno sam apsolvent na ljubljanskoj likovnoj akademiji College of Visual Arts i posvećen sam diplomskom radu. Uz studiranje u Ljubljani vežu me lijepe uspomene. Prije svega to se odnosi na poznanstva koja sam stekao. Na studiju uz slovenske kolege ima i popriličan broj studenata iz Hrvatske. Posebno mi se svidio pristup profesora, njihov individualan pristup studentima i način kako prenose znanje te se trude da ne stavljaju studente u kalupe.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2019/03/ranko_ajdinovic_slika_1_5c78e96714323-scaled.jpg
• Skulptura vam je također vrlo bliska.
– Iako većinom stvaram umjetničke slike, ponekad se zna dogoditi da mi je slika kao 2D medij premalen i skučen prostor za izražavanje vizije. U takvim situacijama radim skulpture ili instalacije kao 3D medij. Iako sam trenutno uglavnom u fazi izrade slika zadnje što sam radio po tom pitanju bilo je instalacija “Iza granica“. Napravio sam jednu veliku kocku( 2 m ) kao prostoriju koja simbolizira zasebni mikro svijet u koju se može ući kroz veliki krug koji su vrata. U cjelini kocka predstavlja univerzum kao čvrstu materiju, unutar kocke je svijetlo – esencija sa kojim se promatrač susreće kad uđe unutra. Uglavnom na sličnom tragu bile su mi i prijašnje instalacije. Svaka skulptura – instalacija koju sam do sada napravio primarno je bila rađena da bude i interaktivni umjetnički rad za javne površine sa svrhom približavanja umjetnosti svim ljudima.
 
• Što je trenutno novo u atelijeru?
U atelijeru mi je trenutno glavni fokus na izradi slika – instalacija za diplomski rad. Paralelno uz to radim i na ciklusu Unutarnjih pejzaža te izrađujem skice za nove kompozicije i eventualne nove cikluse.
 
• Planovi, izložbe, monografije…?
– Iako volim planirati u hodu ipak imam neke planove. Kratkoročno gledano glavni plan mi je da ubrzo diplomiram, nakon čega ću napraviti nekoliko putujućih izložbi po Hrvatskoj, a potom i u inozemstvu. Jedan od srednjoročnih planova mi je napraviti samostalnu izložbu u SAD-u. Što se monografija tiče, dugoročno gledano nadam se da ću ih napraviti nekoliko kako mi se karijera bude razvijala. Prvu manju monografiju imam u planu izdati kroz 2 – 3 godine.
 

Miroslav Pelikan

Povezani članci

Bućanove slike pokreću nove transformacije

HF

Izdaja

HF

Glasovi

HF

Sjajem hrvatskih slova

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...