Hrvatski Fokus
Znanost

Gluposti iščezavaju, ostaju dobrota i djela

Antiratna i (ne)zaboravna razmišljanja Hermanna Hessea (1877.-1962.)

 
  
„Držim da nije najvažnije koje je čovjek vjere, već da vjeru uopće ima“. /Napisi o književnosti/.
„Tko sudbinu prima izvana, od nje i pogiba, kao divljač od strijele. Tko sudbinu prima iznutra, iz srži svoga bića, ona ga snaži i čini bogom“. /Zaratustrin povratak/.
„Što manje vjerujem u naše doba, sve više mi se čovještvo čini propalim i usahlim, sve manje toj propasti suprotstavljam revoluciju, a sve više vjerujem u čaroliju ljubavi“. /Sabrana pisma/.
„Meko je jače od tvrdoga, voda je jača od stijene, ljubav je jača od sile“. /Siddhartha/.
„Mašta i sposobnost uživljavanja nisu ništa drugo doli oblici ljubavi“. /Sabrana pisma/.
„Bog nam ne šalje očaj da bi nas ubio, već da bi nov život u nama probudio“. /Igra staklenim perlama/.
Slikovni rezultat za Hermann Hesse he thinks
„Kaos želi da ga se prizna i doživi prije nego se da ponovno dovesti u red“. /Napisi o književnosti/.
„Gluposti današnjice brzo iščezavaju, ostaje dobrota i ostaju djela“. /Iz neobjavljenog pisma od 8. 12. 1915./.
(Hermann Hesse, Misli, Zagrebačka naklada, Zagreb, 2003, str. 106, 109, 167, 195).
 
Antiratna i (ne)zaboravna razmišljanja Hermanna Hessea (1877.-1962.)
 
„Pokatkad mi se (u)čini da čitava svjetska povijest nije ništa drugo do slikovnica čije stranice zrcale najžešću, ali i najsljeplju od svih čovjekovih čežnji – čežnju za zaboravom. Ne iskorjenjuje li pritom svaka generacija sredstvima zabrane, prešućivanja i bahatog izrugivanja upravo ono što je prethodna držala najvažnijim? Nismo li netom doživjeli da čitavi narodi godinama zaboravljaju, niječu i potiskuju jedan čudovišni, dugotrajni i strahoviti [I. svjetski] rat, kao da bi ga najradije čarolijom izbrisali iz sjećanja, ne bi li iznenada, tek što su se malčice odmorili, uz pomoć napetih ratnih romana pokušali prizvati u sjećanje isto ono čime su prije svega nekoliko godina sami sebi naudili i što su sami propatili? […]
Lako mogu zamisliti da se ni povjesničari ne osjećaju drukčije kad nastoje zabilježiti događaje bilo kojeg vremenskog slijeda, a pritom im je još i stalo do istine. Gdje je uporište, nešto zajedničko na što se svi oni odnose i što ih sve drži na okupu? Da bi uopće nastalo nešto poput povezanosti, uzročnosti i smisla, da bi se nešto na svijetu uopće dalo ispričati, povjesničar mora izmišljati cjeline kao što su junak, narod ili ideja, ne bi li se ono što se zapravo događa u bezimenom odjednom dogodilo u ime te izmišljene cjeline. […]
Možda čovjek uz glad za doživljajem ne posjeduje ni jednu jaču glad od one za zaboravom. […]
Ta, što je život, ako je lijep i radostan, drugo nego igra? Naravno da se od njega može napraviti i štošta drugo, obveza ili rat ili zatvor, ali na taj način život ne će postati ljepši.“ (Hermann Hesse, Putovanje na Istok, Šareni dućan, Koprivnica, 2002, str. 15., 42.-43., 49., 60.).
 

[Izvatke odabrao: Đivo Bašić]

Povezane objave

Gregorio Marañón – slobodnomisleći intelektualac

HF

Kontrola globalne proizvodnje hrane

HF

Stvarni uzroci klimatskih promjena (13)

HF

Opasan aspirin

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više