Hrvatski Fokus
Religija

Umjetnički izričaj koji zasigurno utječe na život i stvarnost

Izložba Josipa Botterija Dinija „Sveti Duje zaštiti nas!“ 

 

Izložba Josipa Botterija Dinija „Sveti Duje zaštiti nas!“, priređena u čast sv. Dujma zaštitnika grada Splita, otvorena je u srijedu, 28. travnja 2021. u Kući jezika i kulture Peristil. Izložba je tematski vezana uz dane pred proslavu blagdana sv. Dujma, s posebnim naglaskom na temu procesije u čast sv. Duji, čije je tradicionalno održavanje nanovo uspostavljeno prije 30 godina. Na otvorenju su uz autora govorili don Ante Mateljan i Vesna Bulić Baketić. Svečano otvorenje pjesmom je uveličao ženski dio zbora Gospe od Pojišana s voditeljem Duškom Vidukom.

Svaki umjetnik ostvaruje svoj doživljaj svijeta i život kroz svoju umjetničku interpretaciju u svojem originalnom djelu. Samom umjetniku njegovo djelo ne bi bilo nužno potrebno jer u njegovoj nutrini, s njime u duhu, živi njegova umjetnost. Ali čovjek je biće okruženo sa sebi sličnima i nosi sposobnost za interpretaciju, tj. komunikaciju. Umjetničko djelo sredstvo je komunikacije doživljaja umjetnika. Umjetnik svoju misao i doživljaj u svojem djelu objavljuje drugima. Stvarajući svoju umjetničku istinu iskazuje uvijek ono novo, neočekivano, ostvareno na njegov način. On istražuje nove oblike, stvara mogućnost komunikacije sa svijetom koji ga okružuje. Na umjetnički izričaj sigurno utječe sav život i čitava stvarnost. Svako vrijeme i mjesto može biti pogodno i prikladno za stvaranje umjetnosti.

„Slikarstvo je medij za evanđeosku poruku i suvremenu interpretaciju naše svete katoličke vjere. Dinamika našeg osjećanja i našeg stvaranja ovisi o dubokim duhovnim mijenama i nevidljivim smjeranjima prema uzvišenom i boljem svijetu“, rekao je Botteri Dini prisjetivši se kao mu je jedna gospođa rekla –„Slikaru ako si slikar, naslikaj ružu, ali ružu da miriše“.

„Moj život se odvijao u valovima nadahnuća. Ta su nadahnuća transcendentna. Ona nisu isključivo plodovi moje volje. Dobivam nadahnuće iz vjere u Krista Gospodina, Sveto Trojstvo, evanđeoske istine i učenja Crkve. Izvor mojih sakralnih tema je Sveto Pismo i život svetaca. Život s Kristom, vjerujući njegovoj riječi i osjećajući njegovu ljubav, obavija moj duhovni život. Danas započinjemo devetnicu sv. Dujmu, zaštitniku (patronu) grada Splita, mučeniku i svecu u kojem prepoznajemo i slavimo Kristovo otajstvo, njegovo spasenjsko djelo. Mnoga moja djela su vezana uz život sv. Dujma i njegovu katedralu. Ovo je jedan izbor iz mojeg opusa posvećenog sv. Dujmu“, rekao je Botteri Dini.

Uz čestitke dugogodišnjem prijatelju i suradniku na izložbi, don Ante Mateljan izrazio je zadovoljstvo što je izložba postavljena u prostoru na „katedralnom trgu“ Peristilu, naglasivši kako su se Josip Botteri Dini i on susreli u jednom drugom mediju, u pjesmi. „Svaka Josipova slika je svojevrsna pjesma, kad se u nju zagledamo vidimo da je to priča ispričana poetskim likovnim jezikom, ukrašena i obogaćena govorom žarkih i toplih boja, koja ima svoju upućenost i koja u sebi nosi duhovnost. Zajednički nazivnik Josipova slikarstva, kako ga je don Ivan Cvitanović nazvao je „kršćanski nazor na svijet“ u čijem je središtu Krist koji donosi svjetlo, toplinu, život koji vodi naprijed, prikazan s jedne strane dubokim emocijama a s druge strane na tako jednostavan, djetinji način, ali ako ne budemo kao djeca nećemo u kraljevstvo Božje. Naše prijateljstvo s pjesmom je počelo, nadam se da će s pjesmom i dovršiti.

„Korake nam upravi putovima mira, blagoslov nam podaj, Duha ljubavi!” Tim riječima, svake godine, započinjemo procesiju prigodom slavlja svetoga Dujma, biskupa salonitanskoga i Kristova svjedoka! Dujmova ljubav i mučenička krv za Boga i bližnjega duboko je upisana u dušu i povijest grada Splita. Dujam je bio i ostao svjedočanstvo i putokaz“, zaključio je katedralni župnik don Ante Mateljan.

„Katedrala Rouen bila je velik izvor nadahnuća impresionističkom majstoru Claudeu Monetu, koji je naslikao seriju od trideset platna koja su je prikazivali iz različitih kutova i u različitim svjetlima, poput magle u zoru, izlaska sunca i ružičastih tonova zalaska sunca, kao simbol postojanosti, kao simbol jednog kontinuiteta i sveprisutne božanske moći utjelovljene u toj arhitekturi. Proučavajući slike Josipa Botterija Dinija shvatila sam da ih je ponijela ista emocija, iako namjera Botterija Dinija nije bila primarno impresionistička kao što je to u slučaju Moneta. Josip Botteri Dini nije samo slikar koji donosi slikarske vedute ovoga grada i biografske elemente iz života sv. Duje. On je uspio svojim slikarskim izričajem, načinom izražavanja, jednom zavidnom crtačkom sposobnošću, koloritnim ekspresionizmom i vrlo zanimljivim kompozicijama donijeti u svojim slikama samu bit tradicije i vjere duboko utkane u pore ovoga grada. Claude Monet je rekao „Uvijek sam promatrao ono što mi je svijet pokazivao, samo da bih o tome svjedočio u svojim slikama.“ Izložba Botterija Dinija svjedočanstvo je istinske vjere, duboke duhovnosti i snažne veze s tradicijom“, rekla je Vesna Bulić Baketić otvarajući izložbu.

Umjetničke ilustracije, posebno stvarane za ovu zgodu, autentično ocrtavaju Dujmovu ljubav u dimenziji križa koja se otajstveno nadahnjuje na njegovu zajedništvu s utjelovljenim Bogo-čovjekom. S jedne strane s golgotskom mukom, s druge, istodobno, s uskrsnom porukom i vječnim Aleluja. Sve je okrenuto davnim vremenima, a opet jedinstveno usmjereno vjeri i Bogu, stvarnosti i molitvi. Akademski slikar Josip Botteri Dini toplo i uzvišeno stvara, prateći uporno tekstualne vizije i životna događanja, Dujmovu realnu zbilju i njezinu imanentnu transcendenciju. Sa svojim kolorističkim rukopisom životvorno djeluje, duboko religiozno a opet tako blisko, stilski čisto i vjerski otajstveno. Kompozicije se, događanja i ilustracije zajedno s inspiracijama i doživljajima mijenjaju, ali lik sv. Dujma, njegova misija i poruka izravno ili simbolično dominiraju u svih četrnaest za ovu prigodu izrađenih Svečevih po(r)uka i slika. Tipičan je i ekspresivan umjetnički rukopis. Toplo se razlijeva u žarkim bojama i impresivnim nijansama unutarnjih doživljaja i izvanjske stvarnosti. Dujam je sav u svom religioznom poslanju. Uzvišen je i poticajan. Vjerski mu zanos odsijeva s lica, a ljubav prema Bogu i čovjeku odaje svetost i veličinu. Slikar ga nadahnuto povezuje s njegovim Učiteljem i Uzorom. U svim zgodama i nezgodama: na putu i dolasku u Salonu, u meditaciji i molitvi, u oratoriju i na Jadru, u susretu s vlastitim križem i svojim mučiteljima. Uvijek je smiren i odlučan. Pogled mu i misao na Kristov Getsemani, kalvariju i križ ulijevaju novu snagu. Ni Imperator mu pritom ništa ne znači. Prijetnje još manje. Sav je u Božjem predanju. Nadahnute su te komplementarne inspiracije. Umjetničke se vizije i objektivna zbilja intimno isprepliću i u dostojanstvu riječi i boja. Plastičnost riječi i ekspresivnost slika jedinstveno govore o istoj tematici. Stvarnost im je rječita, a simbolika još rječitija. Uzvišena je i kontemplativna. Reljefno odražava historijske prizore i duhovne poruke. Mistika prožima zbiljnost, zbiljnost mistiku. Teološka refleksija očituje stvarni smisao. (don Drago Šimundža u uvodnom eseju kataloga)

Izložba se može razgledati do 18. svibnja 2021.

Nives Matijević

 

Povezani članci

SOLUS CATHOLICUS – Misterij Isusova Srca

HF

Umjetnička baština pomorske tematike

HF

Knjiga iznikla iz iskustva vjere

HF

Odnosi Trogira prema susjedima

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...