Hrvatski Fokus
Kultura

Izložba Splitska grafička (a)ura

Otvorena u utorak, 7. prosinca 2021. u Sveučilišnoj galeriji Vasko Lipovac

 

Umišljena je zamisao da se u izložbenom prostoru Sveučilišne galerije predstavi reprezentativan presjek moderne i suvremene umjetničke grafike splitskih autora u posljednjih pedeset godina. Nije ona izazovna samo zbog teškoće podrobnog rekonstruiranja onoga što bi se moglo nazvati splitski grafički krug, već u činjenici da takav krug kreativne samodostatnosti i familijarnosti uopće ne postoji. Barem ne u smislu pretenzije da u taj krug izdvojimo homogenu skupinu darovitih pojedinaca koja je izuzetno združila svoj talent s nekim misaonim, teorijskim, „filozofskim“ horizontom, estetskom ideologijom, u granicama lokalnog „konteksta“ (Kosuth) svijeta umjetnosti.

Splitska umjetnička grafika je šezdesetih godina prošlog stoljeća dobila svoj metronom i ritam u razvoju s formiranjem Grafičkog odjela Umjetničke škole. Ova izložba je zamišljena kao reprezentativni izbor radova koji sežu do tih vremena pa do danas. Izložba je postavljena u svrhu vizualnog dijaloga i recepcije starijih i mlađih autora, onih koji su zaslužni za njenu tradiranost i procvat i onih koji su konceptualno drukčiji istraživači medija te su svojim radom zaslužni da splitska grafička scena ima svoj vrijedni (dis)kontinuitet.

„Grafička je umjetnost poseban likovni žanr. Mnogi su se naši slikari instinktivno okušali u mediju koji uz reproduktivnost nudi posve drugačije izražajne mogućnosti. Nekima je umjetnička grafika prirodni produžetak slikarskog, a drugima je jedina „opsesija“. U odnosu na tu činjenicu odlučio sam se za vrlo osoban pogled na reprezentativnu fragmentarnost radova autora, a ne na neki tematski pregled stvaralačke mnoštvenosti. Predstavljene autore razlikujem pomalo dogmatski kao ‘tradicionalne’ i one koji su na svom putu traganja skloniji prometejskom eksperimentu i istraživanju. Te se krajnosti dotiču i susreću na istom mjestu. Pri tome treba zanemariti bilo kakvu apologetiku i zanos slavodobića onih koji krče putove izvan struje, u odnosu na one koji se drže provjerenih izražajnih formula grafičke umjetnosti unutar modernističkog narativa. Tako u našem izboru autora imamo one koji su klasični peintre-graveur kao što su Budeša, Botteri, Jakelić, Lipovac, Skračić te grafičare kojima je grafički medij u svom užem, ali i proširenom polju (Kraus) isključivo polje istraživanja: Dragičević, Restović, Tomić, Zemunik. Mlađe je autore specijalističko obrazovanje spremalo za akademski život u smislu prevrednovanja, novog umjetničkog obračuna s tradicijom, pa su obgrlili snažniji konceptualni okvir za svoju umjetnost, u kojem se ravnomjerno miješaju vizualno i propozicijsko. Nikola Skokandić i Marinko Jelača su grafičari slobodni od ekstrovertirane konceptualne „blamaže“, posvećeni intimnijem, osobnijem pristupu i istraživanju, pogledu u tišini. Oni su grafičari koji degustiraju medij intimno, ali uvijek uz svoj tanjur, svoju čašu i svoj pribor za jelo“, navodi u katalogu izložbe kustos dr.sc. Dalibor Lovrić.

Na izložbi su izložena djela autora: Jakova Budeše, Josipa Botterija Dinija, Edvina Dragičevića, Petra Jakelića, Marinka Jelače, Vaska Lipovca, Mile Skračića, Slobodana Tomića, Kristine Restović, Nikole Skokandića i Maje Zemunik.

Izložba ostaje otvorena do 7. siječnja 2022.

Nives Matijević

Povezane objave

Filharmonijska večer u duhu francuskog impresionizma

hrvatski-fokus

Nikad bogatiji i raznovrsniji program

hrvatski-fokus

More je simbol dinamike života

HF

U cilju očuvanja čakavštine

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više