Hrvatski Fokus
Kultura

Poznati o najnovijem ciklusu slika (pan)demije Antona Cetína (2)

Umjetnički odgovor slikama hrvatskoga umjetnika iz Kanade

 

Akademski slikar Anton Cetín, rodom iz Bojane, koji već nekoliko desetljeća živi i radi u Kanadi i čije ime nosi gradska galerija, dao je svoj obol vremenu i trenutačnoj situaciji uzrokovanoj pandemijom, stvorivši seriju od 19 slika naziva Covid – 19, objedinjenih u likovnoj monografiji.

“Već na samom početku pojava Covida – 19 potpuno i nepovratno mijenjajući našu dotadašnju stvarnost u jednu sasvim novu neslućenu, nepredvidljivo dramatičnu, zastrašujuću, pogibeljnu i zabrinjavajuću, u meni je pobudila potrebu učiniti nešto ili ako hoćete obilježiti, u mojem slučaju reagirati na svoj, slikarski način – na platnu. Sama ideja nije bila dostatna – trebalo je osmisliti što slikati i koji će elementi morati imati prednost i najbolje, najslikovitije je ostvariti i prikazati u jednom tako složenom i zahtjevnom zadatku. A to baš i nije bilo tako jednostavno i lako. A onda i kako, kojom tehnikom ili kojim tehnikama sve to ostvariti. Odmah mi je bilo jasno da jedna slika neće biti dovoljna, da će trebati naslikati više njih – jedan poveći ciklus slika, kojih broj tada još zapravo i nije bio na vidiku. Što je za mene stvarno bilo važno bilo je ideju ostvariti u smislu ostaviti pečat vremena u kojem sam živio, kakvog sam ga viđao, razumijevao, doživljavao i preživljavao za sve vrijeme slikajući ga. Zato sam i reagirao na svoj način, i nisam šutio. I zato sam se i odlučio na ovaj ciklus“, napominje Cetín.

‘Galerija Antona Cetína’ u Čazmi, sa stalnom postavom slika, crteža i grafika utemeljena je 2001. i sadržavala je u početku 19 radova, a kasnije je nadopunjena. Cetín je u više navrata darovao Gradu Čazmi svoja djela, ali i slike različitih autora iz svoje privatne zbirke. Izradi likovne monografije Covid – 19 pripomogao je i grad Čazma.

 

Kada je Svjetska zdravstvena organizacija najavila COVID-19 kao globalnu zdravstvenu krizu u ožujku 2020., razina pandemije već je promijenila život kakav smo poznavali. Do polovice svibnja Anton Cetín je naznačio svoj umjetnički odgovor slikama naslovljenim COVID-19. Monografskim nizom Uznemireni svemir dao je nekoliko godina ranije svoj odgovor tragediji 11. rujna. Iznenađujuće, tih 19 nedovršenih slika raznim bojama izražavaju svemirsku ili zemaljsku podporu COVIDA-19. Kad je taj niz dospio u moje računalo, zanimljivo da je to odmah bilo izravno. U svakoj je slici bilo otkriće nekog aspekta pandemičnog toka života: smrt, glad, rat i konačna pobjeda. Umjetnikov simbol virusa korone je lagani, oštrobridi, kružni virus s odvojcima koji su povezani s vanjske strane i označeni sredštem, koje obdržava središnju drhtavu točku iznad zbunjujućih vizualnih događanja. Pogodni motivi, simbolička ikonografija i odvažnost boja ističu osnažen kaos; kombinacija povijesnog događanja 2001. i 2020. pokazala se uspjelim pronalaskom. Usavršivši svoj vizualni izraz i tehniku sa svojom duhovnom muzom Evom, Anton je veoma pripravan za slikanje nedavne uznemirenosti. Evino lice iskazuje bijes nesređenih emocija, zbunjenost, ljutnju, strah, žalost i potresenost. Pridružuju joj se izrazi drugih lica, koja su ili ožalošćena, slabunjava ili mrtva. Velike ili male naznake virusa korone pokrivaju slike kako bi naznačile put destruktivnih snaga; prate ih strijele, ptice, cvjetovi, ruke i srca, tumačeći kako svaka slika pripada nama, a mi razumijemo Antonovo izazvano divljenje i filozofsku viziju. Na zadnjoj slici br. 19 radost oblikovanog srca, plavooke Eve nadvisuje mrak pandemije. Crno je sunce sada žuto; Eva se vratila svojem prirodnom skladnom postojanju. Ohrabrujući je ugođaj vidjeti razvoj Antonovih slika COVID-19. Njegovo izražajno i nadahnuto označavanje iskazuje duboku brigu i nadu za čovječanstvo, dodajući značajno uključivanje Evina nasljedstva i izuzetna Antonova djela.

Barbara Bickle, Halifax, Kanada, 2020.

Čestitam Ti na Tvojem slikarskom radu – Novi ciklus slika Antona Cetína – Covid-19 kojeg ja doživljavam kao Tvoj nastavak „EVE”. Za mene to je slikarski nastavak u Tvojem stilu gdje je kompozicija slikovita i likovno vrlo jaka u boji, a zanimljiva i mistična u crtežu. Tvoj novi ciklus slika najavljuje zaraženost Svijeta s Covidom-19 i Tvoj rukopis likovne apstrakcije može se u izvjesnom smislu usporediti s Guernicom Pabla Picassa. Tvoje slike izražavaju skriveni strah, zabrinutost, očaj i revolt. S crvenom i crnom bojom Ti najavljuješ smrt milijuna ljudi. U cjelini u svim Tvojim radovima zrači snaga i svjetlost, i naslućuje se konačna pobjeda čovjeka protiv Covida-19 – nevidljivog neprijatelja čovječanstva.

Antun Kapor, Pariz, Francuska, 2020.

Silni nasrtaji koronavirusa promijenili su svakodnevni život, ružne slike zaboravljenih svjetova s dominantnim prizorima užasa pokazuju se posvuda. Pandemija je bacila na koljena i samu umjetnost, promijenio se profesionalni krajolik i stalno se obnavlja pitanje tko će preživjeti i kako će izgledati „nova normalnost“ poslije pohoda smrtonosnog „lutajućeg duha“. Sjena straha ne odvaja se od naših lica, slike tuge kao da su stalno na straži. Ipak, iz zamračene prošlosti javljaju se glasovi da su se ljudi u teškim danima obraćali umjetnicima, ne zbog toga što su vjerovali da su oni važniji od liječnika, već da im umjetnost može pomoći u spoznajama i okupljanju, moguće kao medikament utjehe, onda kada nam je kreativnost najpotrebnija. Nebrojni primjeri bjelodano pokazuju da je razdoblje izolacije pogodno za procvat umjetnosti i jačanje našeg kolektivnog iskustva i budućnosti u kojoj će jačati digitalna nazočnost i nove varijante povezivanja sa svijetom. Konačno, ne spada li recentni likovni ciklus Antona Cetína COVID-19 upravo u gotovo spontani odgovor na bolne udarce pandemije, kao svojevrsni krik, još osobniji i koncizniji nego li je to bilo s ranijim ciklusima Zlokobne ptice ili Uznemireni svemir. U demonstrativnom smislu umjetnik aktivno okreće leđa nastupu „zla“ i progovara o usamljeničkoj umjetničkoj sudbini koja aktivno reagira na poticaje izvana. Svjestan vlastitog izbora i izazova Cetín ne ulazi u svojevrsni ritornello koji bi replicirao već poznato, bio i „brat blizanac“ ranijih ciklusa, već temi i liku Covida-19 pristupa kao Luciferu koji se pokazuje u raznim licima/maskama i usred drame poprima različita značenja neponovljivog osjećaja jeze. Ovakav slikarski postupak izveden je specifičnim i moguće kodiranim vizualnim jezikom kao i primjerenom strukturom pigmenata koji umjetnikovoj minimalističkoj figuraciji omogućuju novu komunikaciju koja traži svoje mjesto u širenju brojnih umjetničkih praksi. Novi ciklus Antona Cetína prilog je pročišćenoj simbolici i svođenju na esencijalno kojega nema bez Eve koja je već pedeset godina njegova muza svitanja i obzora ispunjenog nadom i optimizmom. Najposlije, svojevrsna distanca od nametanih pravila ponašanja pomogla je slikaru da sačuva svoj integritet i osjetljivost slikarske teksture, da zaštiti svoju jezgru i izbori pravo mjesto svom slikarstvu koje se i Covidom-19 razlikuje od ostalih.

Tonći Šitin, Split, Hrvatska, 2020.

Ciklusom slika Covid-19, Cetín je kompozicijama s Evom i vizijom budućih događaja na maštovit način odgovorio na znak vremena, na pojavu novog virusa Sars-CoV-2. Suprotno zastrašujućem nazivu Corona Virus Disease – bolest uzrokovana virusom korone 2019., ciklus pruža izuzetan umjetnički doživljaj. Kao u prvom stavku jedne sonate, s ekspozicijom, provedbom i finalnim dijelom ili kodom, Cetín, temu, danu u mirnom ritmu prve slike, razvija do savršenstva, a u pojedinim slikama do virtuoznosti minijaturnog slikarstva. Sve to postiže fantastičnim koloritom, mnoštvom figura i nevjerojatnom kombinacijom linija i formi. U završnoj slici, poput code, na sličan estetski način, simbolično je predočio apokaliptični slijed događaja s nadom u novi život. Zadnji prikaz je kao vibrirajući završni akord; Eva se smiješi u bojama obnovljenog života, okružena simbolima sunca i ljubavi.

Jasna Lovrinčević, Koblenz, Njemačka, 2020.

Vid Hinković

Povezane objave

Praizvedba drame Plodna voda Marine Vujčić

hrvatski-fokus

Kadriranje grafičkog lista

HF

Ciklus erotskih crteža Damira Medvešeka

hrvatski-fokus

Moje muze

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više