Hrvatski Fokus
Vanjska politika

Ojačajmo suradnju u ovomu rascjepkanom svijetu

“COVID-19 otkrio nam je moguću vezu između klimatskih promjena i javnozdravstvene krize”

 

Govor na Svjetskom ekonomskom forumu u Davosu 17. siječnja 2023.

Dobro jutro! Da počnem zahvaljivati dr. Schwabu što me opet pozvao u Davos. Zadnji put sam došao ovdje 2018. godine. U proteklih pet godina doživjeli smo svakakve neočekivane događaje i svjedočili korjenitim promjenama u svjetskoj političkoj i gospodarskoj sceni. Stoga tema ovogodišnjeg Godišnjeg sastanka pod nazivom “Suradnja u rascjepkanom svijetu” ne može biti važnija.

Međusobno razumijevanje važan je preduvjet za suradnju. Internetska komunikacija, bez obzira na to koliko je česta ili tehnološki napredna, nije zamjena za osobne sastanke. Imao sam dosta vrlo toplih sastanaka s nekim starim prijateljima ova dva dana. Nadam se da ću vam na ovom sastanku licem u lice pomoći da bolje razumijete kinesku ekonomiju.

Kina je 2022. dovršila svoj glavni politički program. Održali smo 20. nacionalni kongres Komunističke partije Kine (CPC) i izabrali novo središnje vodstvo s predsjednikom Xi Jinpingom u svojoj srži. Izradili smo ambiciozan plan za unapređenje kineske modernizacije u sljedećih pet godina i nakon toga.

Prošlog smo mjeseca održali godišnju Središnju konferenciju o gospodarskom radu kako bismo napravili planove za 2023. godinu u skladu s uvođenjem 20. nacionalnog kongresa KPK-a. U 2022. rast Kine iznosio je 3 posto. I uspjeli smo održati radna mjesta i cijene stabilnima. Stopa nezaposlenosti obuhvaćena istraživanjem gradova iznosila je 5,6 posto, CPI dva posto, a suficit tekućeg računa nešto iznad dva posto BDP-a.

U 2023. nastavit ćemo pokušavati ostvariti napredak uz istodobno održavanje stabilnosti te slijediti proaktivnu fiskalnu politiku i razboritu monetarnu politiku. Nastojat ćemo održati razuman gospodarski rast i održati stabilnost cijena i radnih mjesta. Veći fokus bit će stavljen na širenje domaće potražnje, održavanje stabilnosti lanaca opskrbe, potporu privatnom sektoru, reformu državnih poduzeća (poduzeća u državnom vlasništvu), privlačenje stranih ulaganja i sprječavanje gospodarskih i financijskih rizika.

Ako dovoljno naporno radimo, uvjereni smo da će se rast najvjerojatnije vratiti uobičajenom trendu, a kinesko gospodarstvo doživjet će značajan napredak u 2023. Može se očekivati zamjetan porast uvoza, veća ulaganja tvrtki i povratak potrošnje u normalu.

U posljednjih deset godina kineski BDP porastao je s 54 bilijuna na 121 bilijun juana; prosječni životni vijek porastao je sa 74,8 na 78,2 godine; a doprinos globalnom rastu dosegao je oko 36 posto. Postoji pet stvari koje uvijek imamo na umu u postizanju takvih postignuća.

Prvo, uvijek moramo isticati ekonomski razvoj kao primarnu i središnju zadaću. U novim okolnostima, vođen filozofijom inovativnog, koordiniranog, zelenog, otvorenog i zajedničkog razvoja, kvalitetan gospodarski razvoj uvijek mora biti naš cilj.

Drugo, uspostavu socijalističkog tržišnog gospodarstva uvijek moramo učiniti smjerom naše reforme. Moramo pustiti tržište da igra odlučujuću ulogu u raspodjeli resursa, neka vlada igra bolju ulogu. (Neki ljudi kažu da će Kina ići na planirano gospodarstvo. To nikako nije moguće.) Produbit ćemo reformu poduzeća u državnom vlasništvu, podržati privatni sektor i promicati pošteno tržišno natjecanje, antimonopol i poduzetništvo.

Treće, uvijek moramo promovirati otvaranje u svim krugovima. Otvaranje, kao osnovna državna politika, katalizator je reformi i razvoja i ključni pokretač gospodarskog napretka u Kini. Kineska vrata izvana samo će se otvoriti šire.

Četvrto, uvijek moramo poštovati vladavinu prava. Moramo zaštititi imovinska prava i prava intelektualnog vlasništva u skladu sa zakonom. Moramo stvoriti poslovno okruženje svjetske klase i usmjereno na tržište koje se temelji na dobrom pravnom okviru. I vladine i tržišne aktivnosti moraju ostati unutar granica zakona.

Peto, moramo nastaviti s razvojem koji se temelji na inovacijama. Moramo promicati inovacije i obrazovanje, razvijati ljudski kapital, poticati dobru interakciju financija, tehnologije i industrije te povećati produktivnost.

Navedenih pet točaka važno je iskustvo koje smo naučili i stekli otkako je Kina započela svoju reformu i otvaranje. Moramo ih se držati i nikada se ne kolebati u našoj predanosti.

Dopustite mi da se također ukratko dotaknem triju pitanja o kineskom gospodarstvu koja bi vas mogla zanimati: prvo, gdje se nalazimo u rješavanju financijskih rizika, posebno onih u sektoru nekretnina; drugo, naše razmišljanje o dvostrukoj cirkulaciji; treće, obrazloženje kineskog cilja zajedničkog prosperiteta.

Financijski rizici koji su se pojavili u Kini u posljednjih pet godina rezultat su višestrukih čimbenika, uključujući makroekonomski pad, labav financijski nadzor, nepromišljeno širenje poslovanja i unutarnju kontrolu.

Vodili smo tešku bitku da se pozabavimo tim rizicima. Bavili smo se konglomeratima, kao i malim i srednjim financijskim institucijama visokih rizika, raspolagali imovinom u nevolji, ograničavali bankarske aktivnosti u sjeni i rješavali neobičnu volatilnost na tržištu kapitala.

Zahvaljujući tim naporima uspjeli smo održati ukupnu financijsku stabilnost i spriječili sistemske rizike. Upravo izrađujemo Zakon o financijskoj stabilnosti, za koji se očekuje da će pružiti pravne zaštitne mjere za ublažavanje rizika i održavanje financijske stabilnosti u nastavku.

Sektor nekretnina i dalje je stup za kinesko gospodarstvo. Čini gotovo 40 posto bankovnog kreditiranja, 50 posto ukupnih fiskalnih resursa lokalne samouprave i 60 posto imovine gradskih kućanstava. Od druge polovice 2021. godine Kina je doživjela brzi pad cijena nekretnina i prodaje kuća. Mnogi graditelji nekretnina patili su od nedostatka likvidnosti i pogoršanja bilance. Posebno su uočljivi rizici nekolicine vodećih developera nekretnina.

Ako se s njima ne postupa na odgovarajući način, rizici u stambenom sektoru vjerojatno će izazvati sistemske rizike. Zato se moraju poduzeti brzi koraci za njihovo rješavanje. Međutim, međutim, trebali bismo spriječiti i moguće moralne opasnosti. Evo što smo učinili.

Prvo, stabilizirali smo očekivanja poštivanjem ugovora i zaštitom imovinskih prava. Za 2.600 i više unaprijed prodanih, ali nedovršenih stambenih projekata koji se tiču 1,88 milijuna ljudi diljem zemlje, osigurali smo njihovu isporuku kao prioritet, a to je pomoglo u sprječavanju panike na tržištu.

Drugo, proveli smo masovnu “transfuziju krvi” u sektor nekretnina. Stanje likvidnosti društava za nekretnine uvelike je poboljšano svježim bankovnim kreditiranjem, jamstvom izdavanja obveznica i financiranjem vlasničkim kapitalom.

Treće, pomogli smo sektoru nekretnina sa “stvaranjem krvi”. Ublažili smo ograničenja koja su jednom uvedena kako bi se riješilo pregrijavanje na tržištu nekretnina. Takva prilagodba proširila je učinkovitu potražnju i omogućila programerima nekretnina da ostvare prihod.

Zahvaljujući tim naporima, ponuda i potražnja na tržištu zabilježile su zamjetan napredak. Gledajući unaprijed, kineska urbanizacija još uvijek je na brzom putu, a ogromna potencijalna potražnja generirana u tom procesu pružit će snažnu podlogu razvoju sektora nekretnina.

Upravo sada Kina pojačava napore za poticanje nove razvojne paradigme s domaćom cirkulacijom kao glavnim osloncem i domaćim i međunarodnim nakladama koje se međusobno jačaju. Domaća cirkulacija usmjerena je na širenje unutarnje potražnje, promicanje industrijske nadogradnje, razvoj modela rasta vođenog potrošnjom i ponovno uravnoteženje gospodarstva. (To je logika koja odražava međunarodni konsenzus od 2008.)

Međutim, da bi domaća cirkulacija dobro funkcionirala, mora se osloniti na međunarodnu podjelu rada i suradnje, kao i na veću vanjsku trgovinu i ulaganja. Stoga se nova razvojna paradigma dvostruke cirkulacije treba provoditi u otvorenom gospodarstvu.

Kineska nacionalna stvarnost nalaže da je otvaranje svijetu nužno, a ne svrsishodnost. Moramo se otvoriti šire i učiniti da to bolje funkcionira. Protivimo se unilateralizmu i protekcionizmu te se radujemo jačanju međunarodne suradnje sa svim zemljama na svjetskoj gospodarskoj stabilnosti i razvoju te promicanju gospodarske reglobalizacije.

Sada kada je Kina završila misiju izgradnje umjereno prosperitetnog društva u svakom pogledu, osmislili smo novi cilj društvenog razvoja postizanja zajedničkog prosperiteta, povijesne misije koja će nam pomoći osigurati trajnu stabilnost. To je dugoročni zadatak koji zahtijeva inkrementalan i postupan pristup. To nije nešto što se može postići preko noći.

Zajednički prosperitet, kako ga vidimo, usmjeren je na sprječavanje polarizacije. To se može postići samo zajedničkim razvojem i napornim radom svakog Kineza. Zajednički prosperitet nipošto nije sinonim egalitarizma ili velfarizma. Kako Kina raste, svim Kinezima bit će bolje, ali to ne znači da njihovi prihodi i razina prosperiteta moraju biti isti. (To jest, bit će jednakih mogućnosti, ali bez jamstva za jednake ishode)

Poduzetništvo je ključni čimbenik za stvaranje bogatstva društva. Stoga će poduzetnici, i kineski i strani, igrati važnu ulogu kao motor koji pokreće kinesku povijesnu težnju za zajedničkim prosperitetom. Ako bogatstvo ne raste, zajednički prosperitet postat će rijeka bez izvora ili drvo bez korijena.

Tema ovog sastanka, “Suradnja u fragmentiranom svijetu”, vrlo je relevantna. Kao što je predsjednik Xi Jinping primijetio, promjene našeg svijeta, našeg vremena i povijesti odvijaju se pred nama na neviđene načine. Svijet je ponovno došao na povijesno raskrižje, a njegova budućnost ovisi o odlukama koje donosimo.

Što se tiče napretka međunarodne suradnje, želio bih s vama podijeliti sljedeća tri zapažanja.

Prvo, moramo poštovati prava načela i zadržati učinkovit međunarodni gospodarski poredak. U novim okolnostima tradicionalni način razmišljanja ne može pružiti rješenje. Zato moramo napustiti mentalitet hladnog rata, pokušati razumjeti prirodu stvari iz perspektive materijalne dvojnosti, nastojati izgraditi zajednicu sa zajedničkom budućnošću čovječanstva i udružiti ruke kako bismo odgovorili na globalne izazove. Vjerujemo da svi moraju očuvati pravedan međunarodni gospodarski poredak. Pravedna podjela rada, poticanje tržišnog natjecanja, antimonopolizam, zaštita imovinskih prava i prava intelektualnog vlasništva, promicanje poduzetništva i slobodnog protoka proizvodnih čimbenika, pravedna raspodjela, snažna mreža socijalne sigurnosti i osiguravanje makroekonomske stabilnosti dobro su dokazana ekonomska načela koja su i danas relevantna. Vlada ima ključnu ulogu u glavnim pitanjima, unatoč privremenom otporu i nekim zastojima, moramo imati hrabrosti podržati istinu i zakon ekonomije i pragmatično rješavati složena pitanja jednostavnim i jednostavnim rješenjima.

Drugo, moramo ojačati koordinaciju međunarodne makro politike i postići dobru ravnotežu između inflacije i rasta. Kako bi ukrotile inflaciju, neke su zemlje odabrale politiku koja će vjerojatno rezultirati petljom povećanja-recesije i oporavka. No, važno je napomenuti da je inflacija ovaj put potaknuta višestrukim čimbenicima. Osim na strani potražnje, potrebne su i mjere na strani ponude kako bi se popravili lanci opskrbe i očuvala energetska i prehrambena sigurnost.

Zajednički odgovor na ovaj izazov zahtijeva međunarodnu suradnju i glavnu prijetnju mira. Pozivamo na veću pozornost negativnom učinku prelijevanja povećanja kamatnih stopa velikih zemalja na tržišta u nastajanju i zemljama u razvoju kako se ne bi povećali dugoročni ili financijski rizici. Spremni smo surađivati sa svim stranama kako bismo pronašli rješenja za dužnička pitanja nekih zemalja u razvoju.

Treće, potreban nam je globalni odgovor na klimatske promjene. Većina zemalja svijeta svjesna je hitnosti upravljanja klimatskim promjenama i potrebe za zajedničkim djelovanjem. COVID-19 otkrio nam je moguću vezu između klimatskih promjena i javnozdravstvene krize. To je područje u kojem je potrebna učinkovita međunarodna suradnja.

Kina će poštovati svoje obveze prema međunarodnoj zajednici, zalagati se za globalnu suradnju u području klimatskih promjena i surađivati s drugim zemljama na rješavanju ozbiljnih izazova koje predstavljaju klimatske promjene i izgradnji zajednice sa zajedničkom budućnošću čovječanstva.

Kako ojačati suradnju u rascjepkanom svijetu pravi je problem s kojim se svi suočavamo. Moramo duboko kopati u uzroke fragmentacije, promicati igre pozitivnih zbrojeva, identificirati moguća konvergentna područja suradnje i istražiti mehanizme za to. Moramo raditi zajedno kako bismo čvrsto zaštitili mir u svijetu. Trebamo biti zahvalni što nam ovogodišnji Forum u Davosu pruža priliku da upravo to učinimo. Forumu želim potpuni uspjeh i nadam se da nam može pomoći u jačanju suradnje i očuvanju mira u rascjepkanom svijetu.

Liu He, potpredsjednik kineske vlade, https://www.weforum.org/agenda/2023/01/davos-2023-special-address-by-liu-he-vice-premier-of-the-peoples-republic-of-china

Povezane objave

Ludilo kremaljskih trolova

hrvatski-fokus

Kršćanski nacionalizam: Biblijski vodič za preuzimanje vlasti i podučavanje naroda

hrvatski-fokus

Ne možete pobijediti nacionalizam

HF

CRNA GORA – Fašistička vlast želi uništiti narod

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više