Hrvatski Fokus
Kultura

Izložbena suradnja Galerije umjetnina Split i Muzeja likovnih umjetnosti Osijek u Splitu

Prva izložbena suradnja Galerije umjetnina i Muzeja likovnih umjetnosti Osijek u Split donosi izložbeni projekt nazvan „Istočni grijeh“

 

U Galeriji umjetnina Split u četvrtak, 16. veljače 2023. predstavljen je izložbeni projekt nazvan „Istočni grijeh“ autora Mirana Blažeke, Roberta Fišera, Vladimira Freliha, Josipa Kaniže, Zlatka Kozine, Ane Petrović i Domagoja Sušca. Kustosica je Valentina Radoš (MLU), uz dr. sc. Blaženku Pericu, povjesničarku umjetnosti i izvanrednu profesoricu na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Idejnu koncepciju izložbe potpisuje Vladimir Frelih, izv. prof. art. na osječkoj Akademiji za umjetnost i kulturu, a sa autorskim tekstovima u katalogu sudjeluju Krešimir Purgar te Igor Loinjak.

Prva izložbena suradnja Galerije umjetnina i Muzeja likovnih umjetnosti Osijek u Split donosi izložbeni projekt nazvan „Istočni grijeh“ koji obuhvaća opširan teorijski pogled na pripadnike mlađe i srednje generacije umjetnika i umjetnica aktivnih u Osijeku zadnja dva desetljeća. Zamišljena koncepcija projekta ukazuje na kompetenciju osječkih snaga unutar suvremenih diskursa, te je „Istočni grijeh“ prva takva izložba koju je producirao Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku prije dvije godine.

Naslovom izložbe „Istočni grijeh“, ili kao u engleskom prijevodu East of Eden, nastoji se ukazati na neke specifičnosti osječke umjetničke scene i to kroz vrlo disparatan i nimalo samorazumljiv pojam apstrakcije. U naše post-medijalno doba sveprisutne slike, kad je nova teoretska paradigma izrečena u postavljenom pitanju „što slike žele?“, umjetnici/ce ovdje okupljeni prihvatili su izazove temeljnih odrednica slike, slikovnosti i vizualnosti motivacijom naslijeđenom od pionira apstrakcije rane avangarde 20. stoljeća. Činjenica da i nakon nešto više od stotine godina od zahtjeva za supremacijom čistog osjećaja i vidljivosti duhovnoga, nakon Kandinskog i Maljeviča, kod mladih umjetnika/ca interes za apstrakcijom ne jenjava, što je i naglašeno u izložbenoj koncepciji. Istok iz naslova izložbe nije samo geopolitička oznaka mjesta gdje se izložba i radovi koji su na njoj stvarani i izloženi, već služi kao dalekosežnija semantička podloga za tumačenje određene situacije ili umjetničke scene u ovom slučaju.

U svom tekstu u katalogu Blaženka Perica pojam ovog našeg istoka i njezinih raznih oznaka vidi na slijedeći način: „Istok iz naslova izložbe sam se pojašnjava: poveznica svega je prostor življenja i rada ovih umjetnika, grad Osijek, koji je sve donedavna na karti suvremenih umjetničkih zbivanja bio – ako ne baš pusta zemlja – a ono zasigurno sredina koja je smatrana marginalnom u poredbi sa Zagrebom, a u odnosu na kojeg su marginalno bile pozicionirane i umjetničke scene u Rijeci ili Splitu.“

Parafraziranjem istoka koji se spominje u knjizi Postanka, ili čak izravno značenje istočnog grijeha u teološkom smislu, opisuje psihosomatsko shvaćanje da je istok naše zemlje mjesto prognanika ili grešnika. Upravo je ta igra riječima i suprotnostima konceptualna srž izložbe – u nastojanju afirmaciji, tumačenju i na kraju krajeva promocije osječke umjetničke scene i njezinih aktera unazad nekoliko desetljeća. Kroz zaokružene autorske cjeline predstavljaju nam se sedam likovnih shvaćanja, koliko god međusobno različita, toliko i snažna u zajedničkom stavu i ishodištu. Osječka je scena, posebno u zadnjih nekoliko desetljeća, jedna od najživahnijih i najperspektivnijih u našoj zemlji te je kao takvu želimo prezentirati.

Izložba se može pogledati do 2. travnja 2023.

Nives Matijević

Povezane objave

Ciklus tekućih ulja i akrila Mladena Žunjića

hrvatski-fokus

Bezobličje, sličnosti, naličje

HF

Rudolf Gerhart Bunk: Djela iz fundusa Galerije umjetnina

hrvatski-fokus

Počinje Festival ljetne večeri HNK u Zagrebu 23. svibnja 2022.

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više