Hrvatski Fokus
Kultura

Izložbena suradnja Galerije umjetnina Split i Muzeja likovnih umjetnosti Osijek u Splitu

Prva izložbena suradnja Galerije umjetnina i Muzeja likovnih umjetnosti Osijek u Split donosi izložbeni projekt nazvan „Istočni grijeh“

 

U Galeriji umjetnina Split u četvrtak, 16. veljače 2023. predstavljen je izložbeni projekt nazvan „Istočni grijeh“ autora Mirana Blažeke, Roberta Fišera, Vladimira Freliha, Josipa Kaniže, Zlatka Kozine, Ane Petrović i Domagoja Sušca. Kustosica je Valentina Radoš (MLU), uz dr. sc. Blaženku Pericu, povjesničarku umjetnosti i izvanrednu profesoricu na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Idejnu koncepciju izložbe potpisuje Vladimir Frelih, izv. prof. art. na osječkoj Akademiji za umjetnost i kulturu, a sa autorskim tekstovima u katalogu sudjeluju Krešimir Purgar te Igor Loinjak.

Prva izložbena suradnja Galerije umjetnina i Muzeja likovnih umjetnosti Osijek u Split donosi izložbeni projekt nazvan „Istočni grijeh“ koji obuhvaća opširan teorijski pogled na pripadnike mlađe i srednje generacije umjetnika i umjetnica aktivnih u Osijeku zadnja dva desetljeća. Zamišljena koncepcija projekta ukazuje na kompetenciju osječkih snaga unutar suvremenih diskursa, te je „Istočni grijeh“ prva takva izložba koju je producirao Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku prije dvije godine.

Naslovom izložbe „Istočni grijeh“, ili kao u engleskom prijevodu East of Eden, nastoji se ukazati na neke specifičnosti osječke umjetničke scene i to kroz vrlo disparatan i nimalo samorazumljiv pojam apstrakcije. U naše post-medijalno doba sveprisutne slike, kad je nova teoretska paradigma izrečena u postavljenom pitanju „što slike žele?“, umjetnici/ce ovdje okupljeni prihvatili su izazove temeljnih odrednica slike, slikovnosti i vizualnosti motivacijom naslijeđenom od pionira apstrakcije rane avangarde 20. stoljeća. Činjenica da i nakon nešto više od stotine godina od zahtjeva za supremacijom čistog osjećaja i vidljivosti duhovnoga, nakon Kandinskog i Maljeviča, kod mladih umjetnika/ca interes za apstrakcijom ne jenjava, što je i naglašeno u izložbenoj koncepciji. Istok iz naslova izložbe nije samo geopolitička oznaka mjesta gdje se izložba i radovi koji su na njoj stvarani i izloženi, već služi kao dalekosežnija semantička podloga za tumačenje određene situacije ili umjetničke scene u ovom slučaju.

U svom tekstu u katalogu Blaženka Perica pojam ovog našeg istoka i njezinih raznih oznaka vidi na slijedeći način: „Istok iz naslova izložbe sam se pojašnjava: poveznica svega je prostor življenja i rada ovih umjetnika, grad Osijek, koji je sve donedavna na karti suvremenih umjetničkih zbivanja bio – ako ne baš pusta zemlja – a ono zasigurno sredina koja je smatrana marginalnom u poredbi sa Zagrebom, a u odnosu na kojeg su marginalno bile pozicionirane i umjetničke scene u Rijeci ili Splitu.“

Parafraziranjem istoka koji se spominje u knjizi Postanka, ili čak izravno značenje istočnog grijeha u teološkom smislu, opisuje psihosomatsko shvaćanje da je istok naše zemlje mjesto prognanika ili grešnika. Upravo je ta igra riječima i suprotnostima konceptualna srž izložbe – u nastojanju afirmaciji, tumačenju i na kraju krajeva promocije osječke umjetničke scene i njezinih aktera unazad nekoliko desetljeća. Kroz zaokružene autorske cjeline predstavljaju nam se sedam likovnih shvaćanja, koliko god međusobno različita, toliko i snažna u zajedničkom stavu i ishodištu. Osječka je scena, posebno u zadnjih nekoliko desetljeća, jedna od najživahnijih i najperspektivnijih u našoj zemlji te je kao takvu želimo prezentirati.

Izložba se može pogledati do 2. travnja 2023.

Nives Matijević

Povezane objave

“Tragovi” Vladimira Živaljića

HF

Slikarstvo je način razmišljanja, maratonska disciplina gdje je potrebno vrijeme za rezultate

hrvatski-fokus

Hod slobodne misli

HF

Oslobođeni kolor tekućih ulja na platnu Mladena Žunjića

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više