Hrvatski Fokus
Znanost

Pandemijska naftna politika: načela i primjena

Svaka nova vlast i birokracija koja se bavi izvanrednim stanjem trebala bi biti ukinuta nakon povratka normalnosti

 

Domaći proizvođači nafte posljednjih mjeseci susreli su se s neviđenim vanjskim turbulencijama. Kao odgovor na to, pojavilo se gotovo desetak intervencionističkih prijedloga nakon što je COVID-19 drastično smanjio potražnju za prijevozom nafte počevši od veljače i dosegnuvši vrhunac u ožujku / travnju. Svaki prijedlog nadilazi opći program kredita/likvidnosti za mala poduzeća koji se primjenjuje i na druge industrije.

Koja načela trebaju voditi kreatore energetske politike? A koji bi prijedlozi stvorili vlastite probleme i postavili neželjeni presedan za antiindustriju, regulaciju protiv potrošača u budućnosti?

Opća načela

Oslanjanje na slobodno tržište manje je situacijsko nego što se obično ostvaruje. U normalnim vremenima svakako vrijedi “kreativno uništavanje” tržišta, gdje bolje zamjenjuje dobro. Ali u nenormalnim vremenima, tržišne sile su i dalje ključne.

Hitna energetska politika trebala bi se voditi tim načelima.

  • Prava privatnog vlasništva i tržišne cijene trebali bi ostati neopterećeni kako bi se koordinirala ponuda i potražnja te kako bi se pripremili za normalnost.
  • Vlada kao poreznik i kupac može zapovijedati potrebnim resursima; Treba izbjegavati cjenovne edikte, prisilne zahtjeve i vlasničke udjele.
  • Olakšice bi trebale biti u skladu s potrošačima, proindustrijama i tržištem. Trebalo bi se odreći regulatornih opterećenja kako bi se pojedinci i poduzeća oslobodili bez ugrožavanja sigurnosti.
  • Trebalo bi izbjegavati nove poreze i regulativu osjetljive na izvanredno stanje.
  • Svaka nova vlast i birokracija koja se bavi izvanrednim stanjem trebala bi biti ukinuta nakon povratka normalnosti.

Predložene intervencije

Proslijeđeno je najmanje jedanaest javnih politika povezanih s pandemijom koje se odnose na uzlaznu naftu, a koje su izvan osnovnih pravila Zakona o CARES-u. Oni su:

  • Savezni krediti u zamjenu za vlasnički udio i/ili kontrolu outputa
  • Savezna plaćanja za neproizvedenu (u zemlji) naftu
  • Paketi pomoći etanolu
  • Diplomacija/”čeljust” za smanjenje globalne proizvodnje
  • Antidampinški ispitni postupak/nalaz Ministarstva trgovine SAD-a
  • Tržišna potražnja Teksaške željezničke komisije
  • Ograničenja uvoza
  • Obustava plaćanja tantijema na saveznim zemljištima
  • “Gotovina za klošare” 2.0
  • Kupnje za stratešku naftnu rezervu (SPR)
  • Zakup prostora privatnim strankama u SPR-u

U tijeku je posljednji prijedlog, zakup SPR skladišta, usklađivanje tržišta i time defenzivnost. Devet tvrtki potpisalo je ugovore o najmu do 23 milijuna barela, od čega je uskladišteno 1,1 milijun barela. (Oko 50 milijuna barela prostora i dalje je povodljivo.) Uvjeti najma nisu poznati; Sve manje od konkurentne ponude potencijalno bi predstavljalo subvenciju primateljima.

Savezni zajmovi. Ministar financija Mnuchin predložio je da proizvođači investicijskog rejtinga mogu posuditi od Banke federalnih rezervi. “Razmatramo mnogo različitih opcija i nismo donijeli nikakve zaključke”, izjavio je 23. travnja. Primatelji kredita mogli bi podlijegati federalcima koji zauzimaju vlasničku poziciju ili zahtijevaju smanjenu proizvodnju.

Ova opcija postaje kontroverzna u mjeri u kojoj bi stavila vladu u vlasništvo ili poslovanje naftnih kompanija. Takvu intervenciju bilo bi izuzetno teško administrirati, stvoriti nejednakosti i postaviti presedan za intervenciju nadahnutu Green New Dealom kako bi se industrija zlobno regulirala.

Druga je zabrinutost u tome što se tijelo CARES-a tumači kako bi se poduzećima opterećenima dugom koja su bila u nevolji prije pandemije omogućilo da budu prihvatljiva za kredite, čak i u mjeri u kojoj se postojeći dug ponavlja saveznim zajmovima koji bi se zatim mogli oprostiti. “Ne možete imati kapitalizam na putu prema gore i socijalizam na putu prema dolje”, rekao je izvršni direktor Američkog instituta za naftu. Ili jednostavno rečeno, ne bacajte dobar novac nakon lošeg.

Savezna plaćanja za naftu u zemlji. Na zahtjev Trumpove administracije, američko Ministarstvo energetike pripremilo je program plaćanja proizvođačima da zadrže čak 365 milijuna barela nafte u zemlji kao produžetak Strateške naftne rezerve. (SPR ima ovlasti držati milijardu barela.)

Prijedlog vrijedan više milijardi dolara stavio bi federalce u uzlazni sektor na dosad neviđene načine. Neprijatelji fosilnih goriva vide otvor. “Svi smo za držanje nafte u zemlji”, rekao je Greenpeace. “Sljedeća administracija ne bi trebala samo učiniti ovu politiku trajnom, već bi trebala osigurati da sav novac potrošen na prijelaz s proizvodnje nafte ide izravno radnicima i zajednicama…”

Spašavanje etanola. Potražnja za etanolom isparila je zajedno s naftom tijekom trenutne pandemije. Od sredine travnja cijene su pale 40 posto, a zaustavljeno je oko 50 posto proizvodnje. S volumetrijskom kvotom (a ne postotkom) u skladu sa Standardom za obnovljiva goriva, proizvodnja etanola nerazmjerno odustaje od nafte. Doista, interesi za kukuruz lobiraju u EPA-i da zadrži subvenciju za kvote na štetu proizvođača nafte, rafinerija i trgovaca na malo.

Izvan Zakona o CARES-u, američka industrija biogoriva lobirala je kod Trumpove administracije za financijsku pomoć putem Korporacije za robne kredite Ministarstva poljoprivrede. To je jedan radni materijal za drugim za industriju koja je narasla znatno iznad svoje veličine slobodnog tržišta kao oksigenat motornog goriva.

Diplomacija/ “Čeljust”. Prošlog mjeseca predsjednik Trump uvjerio je Saudijsku Arabiju i Rusiju da smanje proizvodnju za gotovo 10 milijuna barela dnevno za svibanj/lipanj kako bi pomogli u usklađivanju ponude sa osakaćenom potražnjom. Grupa OPEC+ obvezala se smanjiti svoju opskrbu za manje, ali značajne iznose za ostatak godine i u 2021.

Problem nije samo vjerojatni jaz između obećanog i stvarnog; također postavlja presedan za obvezno djelovanje na američkoj strani (vidi dolje o državnom prorationu).

Antidampinška tužba. U ožujku je Savez domaćih proizvođača energije počeo lobirati kod Ministarstva trgovine i Međunarodne trgovinske komisije da istraže “damping” Saudijske Arabije i Rusije.

Međutim, nalazom iz odjeljka 232. kojim bi se kaznio ili obeshrabrio takav uvoz bumerang bi se nametnuo drugim domaćim proizvođačima. SAD je neto izvoznik sirove nafte, što znači da se u inozemstvu prodaje više domaće nafte nego što se uvozi strana nafta. Ograničeni uvoz bio bi preusmjeren na istiskivanje našeg izvoza, zbog čega bi se ponuda i cijena malo promijenili.

Tržišna potražnja. Teksaška željeznička komisija razmatrala je mandat za smanjenje državne proizvodnje za milijun barela u cijeloj državi (ali ne i za bušotine koje proizvode ispod 1000 barela dnevno). Prijedlog bi povezao smanjenje Teksasa s novim rezovima iznad onih koji su već obećani međunarodnom diplomacijom (vidi gore). Povjerenstvo je ovog tjedna odlučilo protiv toga.

No, dobrovoljni zatvorenici dobro su prošli u Teksasu i drugdje, a obećanja drugih proizvođača u najboljem su slučaju špekulativna. Poticaji za igru ili varanje prijedloga TRC-a povećavaju se smanjenjem države. I uvoz bi se poticao. Činjenica da ekolozi favoriziraju obveznu proration upozorava da će “zeleni” regulatori preuzeti program nakon što se potražnja oporavi.

Ograničenja uvoza. Predsjednik Trump zaprijetio je uvođenjem naftnih carina kako bi “zaštitio” domaću industriju. No, kao neto izvoznik, SAD teško dobiva istodobnim smanjenjem uvoza i izvoza. Neki proizvođači bi pobijedili, a drugi izgubili, a tržištu bi ostala neučinkovitost (preuređene vlade) svjetske transportne i trgovačke logistike.

Suspenzija kraljevske obitelji. Ministarstvo unutarnjih poslova ovlašteno je prema Zakonu o olakšicama za autorske naknade za duboku vodu iz 1995. godine smanjiti stope tantijema za proizvodnju nafte (i prirodnog plina) na moru u vanjskom kontinentalnom pojasu.

Što se tiče buduće prodaje najma, iz svijeta trustova mozgova predložen je prijedlog za niže tantijeme koji je usklađen s tržištem, a koje bi mogle rezultirati višim ponudama unaprijed. Ali za postojeću proizvodnju, ono što se predlaže od industrije nadilazi ono što Ministarstvo unutarnjih poslova inače može razmotriti od slučaja do slučaja kako bi se očuvalo offshore poslovanje u okruženju s vrlo niskim cijenama.

“Gotovina za clunkers”. Ford Motor Company potaknuo je saveznu vladu da subvencionira kupnju starih automobila za uništenje kada vozač kupi novi automobil, program koji je 2009. godine poduzeo predsjednik Obama pod nazivom Sustav rabata za dopuštenje za automobile. Ponavljanje ovog programa otpisa od 3 milijarde dolara moglo bi osigurati saveznu subvenciju od 5,000 dolara po zamjeni.

Svrha programa nije bila samo potaknuti prodaju novih automobila, već i poboljšati ekonomičnost potrošnje goriva po vozilu na cesti, dodatak programu korporativne prosječne ekonomije goriva (CAFE). Ali jedanaest godina kasnije, CAFE je ažuriran, a aktivni automobili izgrađeni su da traju i poželjni su svojim vlasnicima, a ne relikvije hrđaju u garaži.

Cash-for-Clunkers 2.0 do danas nije dobio političku snagu. Pod pretpostavkom da program rezultira smanjenjem potrošnje goriva koje su omogućili porezni obveznici, naftna industrija je oštećena u vrlo ranjivom trenutku.

SPR kupnje. Jedna od najranijih mjera pomoći bio je zahtjev Bijele kuće za 3 milijarde dolara za kupnju do 77 milijuna barela “od malih do srednjih američkih energetskih tvrtki” za popunjavanje SPR-a. Odbijena u pregovorima o CARES-u, Uprava je iznijela ideju o posebnoj kupnji 30 milijuna barela drugim proračunskim sredstvima. I to je odbijeno, ostavljajući aktualiziranu alternativu iznajmljivanja SPR pohrane privatnim strankama.

Zaključak

Nezavisni uzvodni postaju frustrirani nedostatkom finalizacije posebnog programa osim generičke poticajne pomoći. “Ovo su gluposti”, rekao je jedan za Politico. “Postoji ogroman interes da se ‘učini nešto’ kako bi se pomoglo. Ali sve to zvuči dobro do drugog koraka.”

Drugi korak treba izbjegavati ako to znači novu vladinu intervenciju koja pomaže nekima u industriji nauštrb drugih, osedla buduće porezne obveznike za brzu pomoć i stvara novu ulaznu točku za Green New Deal u budućnosti.

Dobra vijest je da je ponovno otvaranje gospodarstva započelo, što znači da je više putovanja automobilom, avionom i brodom upravo pred nama. Ne može doći dovoljno brzo.

Bilješka: 

Ovaj gornji popis prijedloga povezanih s pandemijom u nastavku ne uključuje više stranih prijedloga za udvostručenje veličine Strateških naftnih rezervi (kao što je predsjednik Bush predložio 2007.) ili za odmazdu Saudijskoj Arabiji zbog slanja 40 milijuna barela u svoju rafineriju Motiva u pola vlasništva. Kao dodavanje vladinih ovlasti, a ne njihovo degradiranje, takav intervencionizam ne može se podržati iz tržišne perspektive.

Robert L. Bradley, https://www.instituteforenergyresearch.org/fossil-fuels/gas-and-oil/pandemic-oil-policy-principles-and-application/

Povezane objave

STOA – Panel za procjenu mogućnosti

HF

G20 potpisuje Deklaraciju za međunarodnu putovnicu za cjepiva

hrvatski-fokus

Europska unija postaje sve totalitarističkija

hrvatski-fokus

Predstavljen Istraživački medicinski centar Split

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više