Hrvatski Fokus
Znanost

Prva tužba protiv ultraprerađene hrane (2)

‘Big Tobacco’ kompanije namjerno su dizajnirale ultraprerađenu hranu/UPF za hakiranje fizioloških struktura našeg mozga

 

Prema tužbi, proizvodni proces za ultraprerađenu hranu / UPF „vodili su isti znanstvenici duhanske kompanije i ista vrsta istraživanja mozga o osjetilnim percepcijama, fiziološkoj psihologiji i kemijskim osjetilima koja su korištena za povećanje ovisnosti o cigaretama.” „Čineći to, ‘Big Tobacco’ kompanije namjerno su dizajnirale ultraprerađenu hranu/UPF za hakiranje fizioloških struktura našeg mozga”, navodi se u tužbi.

Na tiskovnoj konferenciji u utorak 10. prosinca 2024., Rocha i drugi odvjetnici koji zastupaju Martineza ponovili su te tvrdnje, uspoređujući tužbu s onima koje su izazvale duhanske kompanije 1990-ih zbog opasnosti i ovisnosti njihovih proizvoda.

„Koristili su istu marketinšku taktiku koju su koristili za prodaju cigareta djeci i pretvorili je u prodaju ove vrste hrane i djeci”, rekao je Rocha na konferenciji za novinare. U tužbi je navedeno da 12-15 posto djece u SAD-u pokazuje ponašanje ovisnosti kao odgovor na ultraprerađenu hranu/UPF.

Rochina izjava usporedna je s primjedbama koje je iznio Means tijekom intervjua u listopadu u „Iskustvu Joea Rogana” („Joe Rogan Experience”). Means je rekao Roganovoj publici da je američka prehrambena industrija usvojila praksu duhanske industrije u formuliranju i marketingu svojih proizvoda, pomažući tako u pridonošenju epidemije kroničnih bolesti u SAD-u danas.

„Kronična bolest nije bila tako velika stvar 1970-ih, 1980-ih godina”, ali došlo je do „naglog zaokreta” nakon što su duhanske kompanije kupile glavne proizvođače hrane početkom 1990-ih – što je dovelo do „pretvorbe hrane u oružje”, rekao je Means tijekom intervjua. „Učinili su dvije stvari vrlo, vrlo namjerno. Preuzeli su institucije od povjerenja kako bi rekli da je ultraprerađena hrana zdrava, a zatim su uzeli svoje znanstvenike i namjestili samu hranu da izazove veću ovisnost”, rekao je Means.

U rujnu je Means sudjelovao na okruglom stolu američkog Senata o kroničnoj zdravstvenoj epidemiji, u kojem je također sudjelovao Robert F. Kennedy ml., osnivač i bivši predsjednik Children’s Health Defense i kandidat novoizabranog predsjednika Donalda Trumpa da vodi američko Ministarstvo zdravstva i socijalnih usluga. ‘Philadelphia Inquirer’ primijetio je da je „ultra-prerađena hrana bila glavni fokus” za Kennedyja.

Ranije ovog mjeseca, dr. Robert Califf, povjerenik američke Uprave za hranu i lijekove (FDA), priznao je tijekom saslušanja Senatskog odbora za zdravstvo, obrazovanje, rad i mirovine da prehrambena industrija prodaje hranu koja izaziva ovisnost.

„Prehrambena industrija otkrila je da postoji kombinacija slatkog, ugljikohidrata i soli koja ulazi u naš mozak, a ja mislim da stvara ovisnost,” rekao je Califf. „Mislim da su to isti neuronski sklopovi koji su uključeni u ovisnost o opijatima.”

‘Epidemija vođena profitom’

Nekoliko studija pokazuje da je prehrambena industrija spojila proizvodne procese u svrhu proizvodnje prehrambenih proizvoda koji izazivaju ovisnost s opsežnim marketingom usmjerenim na djecu. Prema izvješću Savezne komisije za trgovinu (Federal Trade Commission, FTC), prehrambena industrija troši gotovo 2 milijarde dolara godišnje na oglašavanje namijenjeno djeci.

Prema Američkoj psihološkoj udruzi (American Psyhological Association, APA), „izloženost djece televizijskim reklamama za nezdrave prehrambene proizvode (tj. visokokalorične grickalice s malo hranjivih tvari, brzu hranu i zaslađena pića) značajan je faktor rizika za pretilost.”

Unatoč stalnom obećanju ‘Big Fooda’ da će reklamirati samo zdrave proizvode tijekom dječjeg televizijskog programa, APA je rekla da obećanje „nije rezultiralo značajnim poboljšanjem u marketingu zdravije hrane.”

Dr. Perro je primijetila da takvo oglašavanje također prevladava na društvenim mrežama. „Industrija lovi našu mladež s utjecajnim osobama na društvenim mrežama koje veličaju visoko prerađene proizvode slične industrijaliziranoj hrani.”

U tužbi se navodi da se industrija uključila u „predatorski” marketing UPF-a, unatoč „desetljećima upozorenja” da bi to „teško povrijedilo američku djecu,” dovodeći do „profitne epidemije.”

Dr. Meryl Nass, osnivačica ‘Door to Freedom,’ rekla je za ‘The Defender’: „Popravljanje hrane je jednostavno stvar uklanjanja industrijskih ‘pojaseva’ iz naših saveznih agencija, ukidanja rotirajućih vrata i ukidanja financijskih nagrada za javne službenike.”

„Mnogi problemi s kvalitetom hrane mogli bi se riješiti zahtjevima za opširnijim označavanjem, što bi potrošačima olakšalo odabir zdravih proizvoda,” rekla je Nass.

Sayer Ji, osnivač GreenMedInfo, rekao je za ‘The Defender’ da, iako „sudski spor možda nije uvijek rješenje… no, kada industrije namjerno obmanjuju i manipuliraju svojim potrošačima kako bi optimizirale potencijal ovisnosti, odgovornost postaje ključna.”

„Ove prakse ne samo da štete pojedincima, već i iskorištavaju regulatorne sustave koje su već osvojili”, rekao je Ji. „Pozivanje takvih industrija na odgovornost nije samo pravda – radi se o zaštiti potrošača, posebno djece, od sustava koji daje prednost profitu ispred javnog zdravlja.”

(Svršetak)

AUTOR: Michael Nevradakis, Ph.D. : ‘First-of-its-kind’ Lawsuit Alleges Addictive Ultraproccessed Foods Caused Teen’s Illnesses; Children’s Health Defense/The Defender, 12. prosinca 2024.

Rodjena Marija Kuhar

Povezane objave

NOĆ KNJIGE 2024. – Izložba u Knjižnici HAZU-a Marko Marulić i Akademija

hrvatski-fokus

Naličje grada prije 100 godina: fotografije iz zbirki liječnika Vladimira Ćepulića i Luje Thallera

hrvatski-fokus

Europa jača kiber snage

HF

Dan HAZU-a

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više