Hrvatski Fokus
Intervjui

Građani sve više prepoznaju prednosti električnih vozila

Piraex je svakako jedan od lidera te smo dosad postavili više od 300 punjača u Hrvatskoj i regiji

 

Tvrtka Piraex, koja je na tržištu prisutna od 1993. godine, u početku je bila specijalizirana za tehničke instalacije goriva i sustava za ukapljeni naftni plin (LPG). Pri tome je klijentima uvijek nudila rješenja po principu ‘ključ u ruke’ – od samog projektiranja, preko izgradnje i naposljetku do održavanja. Ivan Vlašić, menadžer za elektromobilnost u E-Punjačima, u razgovoru za naš portal ističe kako se ta tvrtka trudi pratiti svjetske i europske trendove te korak s tržišnim kretanjima. Stoga se i odlučila pozicionirati na tržištu elektromobilnosti upravo kroz osnivanje brenda E-Punjači. Trenutačno, Piraex ima 40 djelatnika te planira rast i razvoj, a posebice jačanje odjela E-Punjača kroz koji se promoviraju nove i zelene tehnologije.

  • Što sve Piraex čini kako bi Hrvatska bila bolje mjesto za elektromobilnost? 

– Piraex se kroz odjel E-Punjača trudi promovirati elektromobilnost gotovo na svakom koraku. Od društvenih mreža, svakodnevne komunikacije s klijentima, pokretanjem webshopa te odrađivanjem velikih i malih projekata. Mislim da je naša prednost upravo ta što ne radimo razliku između velikih i malih projekata, već se svakom našem kupcu trudimo do najsitnijih detalja približiti elektromobilnost. Piraex je svakako jedan od lidera te smo dosad postavili više od 300 punjača u Hrvatskoj i regiji. Od projekata bih svakako izdvojio suradnju s HEP-om na postavljanju ultrabrzih punjača te Petrolom kojem održavamo punjače.

  • Gdje se, prema Vašem mišljenju, Hrvatska nalazi na karti elektromobilnosti? 

– Postoje neki pokazatelji da je Hrvatska prema broju punjača u odnosu na broj električnih automobila relativno dobro pozicionirana na karti elektromobilnosti. Međutim, kada se uzme u obzir da je Hrvatska turistička zemlja, ali i nedovoljnu rasprostranjenost punjača po pojedinim regijama, tada nam je jasno da kaskamo za Europskom unijom. Kao glavni razlog bih naveo slabiju kupovnu moć naših građana ali i nedovoljno razvijenu svijest o tome koliko brzo elektrifikacija dolazi. Mnogi smatraju da je to daleka budućnost, a nisu svjesni da se ta promjena upravo događa.

  • S druge pak strane, prepoznaju li građani prednosti korištenja električnih vozila ili ne?

– Prema našim spoznajama, građani sve više prepoznaju prednosti električnih vozila, smatram kako je to jasno vidljivo svake godine prilikom natječaja Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za sufinanciranje nabave električnih/hibridnih automobila. Što se tiče prepreka, mišljenja sam kako je pravi odgovor kombinacija nekoliko čimbenika – cijene automobila, nedovoljne infrastrukture za punjenje te neznanje/strah ljudi. Konkretno, ljudi se boje da će se na punionicama, posebice za vrijeme turističke sezone, napraviti velike gužve i da će im se tako putovanje produljiti. Normalno je da ljudi uvijek imaju strah od nečeg novog, ali više nije pitanje hoće li to doći kod nas, pitanje je samo kada ćemo prigrliti te promjene. Pozitivno je pak da zaista dolaze novi modeli električnih automobila, da se očekuje primjetan pad cijena te da ta vozila postanu dostupnija građanima.

  • Je li način poticanja kupnje takvih vozila u Hrvatskoj dobro postavljen ili ga još treba dotjerati? 

– Što se tiče načina nabave vozila, mogu reći da dosadašnji model, tzv. najbrži prst zaista nije bilo dobro rješenje. Model koji će se koristiti ove godine je svakako puno bolji. Moj prijedlog je da se poveća ukupan fond raspoloživih sredstava, ali tako da su ona dostupnija građanima. Osobno sam za prijedlog da širi krug ljudi dobije sredstva ali u manjem iznosu i da ljudi nisu vremenski ograničeni za dobivanje poticaja već da je natječaj otvoren tijekom cijele godine te da se poticaj obračunava prilikom kupnje vozila. 

  • Može li država na još neke načine, osim poticanja kupnje, ubrzati prihvaćanje elektromobilnosti? 

– Svakako. Elektromobilnost se, osim uz automobile, mora vezati i uz punjače. Stoga bi trebao postojati veliki program subvencioniranja postavljanja punjača jer će se tako riješiti problem infrastrukture zbog kojeg građani sumnjaju u priču o elektromobilnosti. Ima više načina, ali država mora odrediti cilj koji se želi postići. Kao priliku vidim i to da javne tvrtke i obveznici javnog sektora moraju kupovati isključivo električne automobile jer bi time jasno dali do znanja kakva su kretanja i pridonijeli razvoju elektromobilnosti.

  • Osim kod osobnih automobila, gdje električna energija može odigrati značajniju ulogu i u određenoj mjeri zamijeniti fosilna goriva te pridonijeti dekarbonizaciji? 

– Objektivno gledajući, svaka vrsta prijevoza može se unaprijediti električnom energijom. Osobno smatram kako će se najbrže promjene dogoditi s električnim kamionima. Električni kamioni danas su najmanje dvostruko učinkovitiji od obnovljivog vodika i otprilike tri puta učinkovitiji od motora s unutarnjim izgaranjem koji rade na sintetička e-goriva. Gradski željeznički promet bi se svakako trebao elektrificirati u potpunosti. Ono što bih izdvojio je da se ta energija mora dobivati na zeleni način kako bi promjena bila potpuna.

  • Što hrvatsko gospodarstvo može ponuditi novoj eri prometa? 

– Hrvatsko gospodarstvo zaista može ponuditi puno toga. Ova grana je relativno mlada i upravo radi toga treba uhvatiti val na kojem ćemo se pozicionirati na tržištu. Mislim da bi se na temelju elektromobilnosti mogla razviti nova strategija razvoja Hrvatske. Konkretno, ne mislim tu samo na proizvode (npr. automobile ili dijelove za njih), već na cjelovita rješenja i usluge koje se stvaraju kod nas. Mora se iskoristiti potencijal tvrtki poput Rimac Automobila, oko kojih se može razviti cjelokupna priča na široj razini. Rekao bih da zasad nemamo dovoljan broj tvrtki jer za postavljanje nacionalne strategije razvoja treba uključiti poduzetnike iz raznih grana gospodarstava.

  • Ni punionice električnih vozila nisu imune na kvarove, kako se nosite s njima? 

– Tako je, punionice električnih vozila se konstantno razvijaju i često se na novim modelima mogu uočiti neki kvarovi tek nakon duljeg korištenja. Upravo radi toga moramo imati kvalitetno educirano osoblje kako bi se ti kvarovi sveli na minimum. Još uvijek bih naveo kako se najčešći kvarovi događaju zbog ljudskog čimbenika – nestručna konfiguracija punjača, prekidanje punjenja pritiskom na tipku kojom je predviđeno zaustavljanje samo u nuždi, neoprezno rukovanje s kabelima za punjenje prilikom čega se automobilima prelazi preko njih ili nestručno izvođenje instalacija. Trudimo se držati korak s novim trendovima te nastojimo našim radnicima omogućiti treninge ali i stalnu komunikaciju s dobavljačima punjača.

  • Na koncu, možete li najaviti neke poslovne planove vaše tvrtke? 

Tvrtka stalno prati tržište punjača i koja su nova kretanja u njihovom razvoju (hardver i softver). Imamo jasnu viziju za budućnost i želimo biti poželjan partner koji je pokriven na svim pozicijama. Uz povećavanje opsega posla dolazi i do novih zapošljavanja te jasno određujemo strategiju širenja i naših kapaciteta ali i mreže partnera.

Boris Odorčić i Zvonimir Grubišić, http://www.energetika-net.com/specijali/intervju-mjeseca/gradani-sve-vise-prepoznaju-prednosti-elektricnih-vozila-32671

Povezane objave

Do sredine stoljeća u Hrvatskoj će živjeti 30 posto stranaca, a svaki drugi Hrvat živjet će u Zagrebu

hrvatski-fokus

Ostavljam po strani etički i politički problem Ljevice da podrži bilo koju strategiju zatvorenih granica

hrvatski-fokus

Prema meni i prema Dinamu provodi se genocidna politika

HF

Partizani su mi u Osijeku ubili oca kada sam imao dvije godine

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više