Koncert klezmer glazbe i radionica niggun napjeva u Zagrebačkom jidiš klubu
Zagreber yidish-krayz, jedini jidiš centar u centralnoj i jugoistočnoj Europi, organizirat će koncert klezmer glazbe i radionicu niggun napjeva u nedjelju, 11. siječnja 2015. u 11 sati, u prostorijama na Mažuranićevom trgu 6 u Zagrebu (ulaz slobodan). Koncert će održati Esther Wratschko, glazbenica iz Beča, a radionicu niggun napjeva će voditi zajedno s dr. Gabi Abramac, osnivačicom i voditeljicom projekta revitalizacije jidiša i jidiš kulture na ovim prostorima. Esther Wratschko je fagotistica i pijanistica koja pjeva na jidišu i izvodi klezmer glazbu. Trenutačno studira glazbenu pedagogiju i dirigiranje na Glazbenom sveučilištu u Beču. Radi kao dirigent, nastavnik i glazbeni izvođač.
Klezmer označava glazbenu tradiciju aškenaskih Židova istočne Europe. Izvode je profesionalni glazbenici koji se nazivaju klezmorim i koji su tradicionalno nastupali na svadbama i proslavama. Klezmer glazba odražava mnogo utjecaja iz okoline u kojoj su Židovi živjeli. Tako npr. vidimo utjecaj romske glazbe, rumunjske narodne glazbe (osobito moldavske), ukrajinske, bugarske, otomanske, te čak elemente iz glazbenog izričaja krimskih Tatara.
Niggun na hebrejskom znači „napjev” ili „melodija” i označava oblik židovske vjerske pjesme koja se izvodi grupno. Radi se o vokalnoj glazbi, često se repetitivnim zvukovima poput „bim bam bam” ili „aj aj aj” zamjenjuje tekst. Ponekada se stihovi ili citati iz Tore izvode repetitivno kako bi se stvorio niggun. Neki nigguni su žalopojke, dok su neki radosni ili pobjedonosni. Premda su uglavnom improvizacije, mogu biti stilizirani i odražavati učenja ili karizmu duhovnog vodstva. Nigguni su središnji dio štovanja u hasidskom judaizmu koji je stvorio svoji struktirirani duhovni oblik refleksije mistične radosti intenzivne molitve. Hasidi se okupljaju na Šabat i praznike i pjevaju u grupama.
Gabi Abramac svoju sociolingvističku profesionalnu karijeru provodi između Zagreba i New Yorka gdje je aktivno uključena u kulturni svijet jidiša. Tijekom svojih terenskih istraživanja hasidskih zajednica u New Yorku svoj interes proširila je na etnomuzikologiju, te je zapisala i snimila brojne tradicionalne hasidske melodije. Kako kazuje, postoje čak i nigguni koji predstavljaju adaptaciju Marseljeze i Napoloenovog marša. Esther Wratschko i Gabi Abamac su već zajedno nastupale u New Yorku u srpnju 2014. i očekuju da će i zagrebačko događanje biti jednako uspješno.
Ukoliko želite ostaviti komentar, morate se prijaviti.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više