Hrvatski Fokus
Gospodarstvo

Kako je to voziti električni bicikl?

Bez pedaliranja nema ni snage od elektromotora

 
 
Bicikl s električnom podrškom, ili tzv. Pedelec, karakterizira uobičajeni nožni pogon i pogon na elektromotor, pri čemu su ta dva pogona povezani i ovisni o pedaliranju. Dakle, bez pedaliranja nema ni snage od elektromotora. No, pri tome je za pokretanje elektromotora moguće koristiti gas na upravljaču, a brzina koja se postiže je fascinantna.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2016/09/images.energetika-net.com_media_articles_res_publica_elektricni_bicikl-1.jpg
Dražen Breitenfeld
 
Kao i kod električnih automobila, razvoj tehnologija i neprestano usavršavanje pogona, ali i dizajna, mase i svih ostalih voznih značajki koje su važne za bicikl doveli su do toga da se danas na tržištu nalaze gotovo savršeni električni bickli s kojima se biciklist može upustiti u najzahtjevnije avanture. Svakako je važan napredak kod baterija (akumulatora) za pohranu električne energije jer su prvotne olovne baterije koje su bile vrlo teške zamijenile nikl-kadmijeve, da bi sadašnji ebicikli koristili litijeve baterije čime su znatno lakši i samim time znatno udobniji za vožnju. Većina onih koji probaju vožnju električnim biciklom složit će se kako je to odlično iskustvo. Ono što se odmah osjeti je nevjerojatna lakoća pedaliranja, a s povećanjem okretaja pedala, što utječe na brzinu bicikla, osjeća se i zavidan ‘vjetar u leđa’. Brzina koja se postiže zaista je fascinantna i u prvim trenucima osjećaj je gotovo istovjetan vožnji na skuteru ili motoru.
 
Kada se govori o brzini, važno je napomenuti da se električni bicikli snage do 0,25 kW, kojima je elektromotor ugrađen kao pomoć vozaču, prema postojećem zakonu ubrajaju u kategoriju bicikala pa za njihovo prometovanje nije potrebna registracija, a samim time ni vozačka dozvola. Uz to, prema odgovarajućoj europskoj direktivi i domaćim propisima o homologaciji motornih vozila, postupak homologacije se ne odnosi na bicikle koji se upravljaju pedalama i koji su opremljeni jednim pomoćnim električnim motorom maksimalne kontinuirane snage 0,25 kW, čija se izlazna vrijednost stalno smanjuje i konačno isključuje kada vozilo postigne brzinu od 25 km/h ili ranije, ako biciklist prestane upotrebljavati pedale. Za razliku od tih bicikala, e-vozila čija snaga prelazi 0,25 kW i koji postižu brzinu veću od 25 km/h ubrajaju se u kategoriju električnih motocikala pa podliježu registraciji i plaćanju obveznog osiguranja vozila. Iako se možda brzina od 25 km/h ne čini prevelikom, iz iskustva se može reći da je to više nego dovoljno. Nešto više o električnim biciklima i njihovim, u prvom redu, prednostima, rekao je dugogodišnji biciklist i urednik bloga ‘Pedaliranje’, gosp. Dražen Breitenfeld.
 
“Puno je prednosti električnih bicikala. Prije svega za sve one koji, npr. idu na posao biciklom, a prelaze velike gradske udaljenosti, prednost je što za razliku od klasičnog bicikla nema velikog umora, znojenja i sl. Dakle, na posao ćete doći rekreirani, ali ne i umorni. Upravo se u gradskoj vožnji, e-bicikl pokazao kao odlično rješenje”, kaže Dražen Breitenfeld. “Uzmemo li pak podatak iz Njemačke, u kojoj je u prvih devet mjeseci 2015. godine prodano oko 650 000 bicikala s elektromotorom, jasno se vidi kako je interes ljudi za ovakve bicikle iznimno velik. Naravno, danas je ta brojka i veća. Ono što možemo izdvojiti kao manu e-bicikala je njihova cijena. Naime, dobar električni bicikl košta i do 15 000 kuna, što je ipak još uvijek vrlo visoka cijena, pogotovo za platežnu moć u Hrvatskoj”, nastavlja gosp. Breitenfeld, dodajući kako vjeruje da će s obzirom na razvoj e-bicikala, baš kao i kod industrije električnih automobila, cijena takvih bicikala s vremenom pasti. Kao veliku prednost e-bicikala, gosp. Breitenfeld iz osobnog iskustva ističe kako se vožnjom takvog bicikla uspije više toga vidjeti i obići. Govoreći o biciklističkim stazama, one više nisu tako zahtijevne, čak ni za povremene rekreativce. Vožnja e-biciklom znatno je lakša pa se i oni povremeni biciklisti lakše odluče na dulje rute. Što se tiče trajanja baterija, on napominje kako se s jednim punjenjem može preći 100 km. Snaga baterije prati se na monitoru pa je uvijek sve pod kontrolom. Primjerice, u testnoj vožnji po Zagrebu korišten je električni hibridni bicikl Cube Suv Hybrid s ukupnom snagom motora 250 W i ukupnom masom 21,5 kg.
 
“Vožnja je po gradu bila je jedno izuzetno ugodno iskustvo. Čak i tih 20-ak kg težine nije predstavljalo problem, čak i bez upotrebe elektromotora koji je smješten u centru bicikla. Kada sam prešao brzinu od 25 km/h, motor se sam isključio”, priča gosp. Breitenfeld. Vožnja tim biciklom potvrdila je očekivanja. Bicikl je bez punjenja vozio 6 h po ravnom. No, važno je napomenuti da se baterija izrazito brzo puni i da je trošak punjenja zanemariv. “Prednosti ovakvog bicikla su višestruke. S obzirom na cijenu, slobodno možemo reći kako se takva investicija isplati već kroz godinu dana. Uzmemo li u obzir da se vlasnici e-bicikala češće odlučuju na vožnju, što je i potvrđeno istraživanjima, ulaganje u investiciju potpuno je opravdano”, smatra Breitenfeld. Da je e-bicikl pogodan i za zimske uvjete, pokazuje i testiranje vožnje električnog bicikla Cube cross Hybrid tijekom vožnje po snježnoj Medvednici. Prosječna brzina pri usponu bila je 16 km/h, i to uglavnom u opciji ‘sport’. Sasvim lagana i ugodna vožnja u zimskim uvjetima, svladana je uz minimalne napore, priča Breitenfeld i zaključuje: “E-bicikli su budućnost za mnoge. Ne smijemo zaboraviti spomenuti ekološku komponentu. Dakle, u odnosu na, npr. klasične skutere, e-bicikli su ekološki. S druge pak strane, mnogi koji razmišljaju o rekreaciji biciklom, upravo će zahvaljujući e-biciklu donijeti odluku da na posao krenu u drugačijem aranžmanu. Automatski se porastom broja biciklista, pogotovo onih koji su do tada bili aktivni vozači automobila, smanjuje onečišćenje okoliša. Da ne govorimo o zdravstvenim prednostima koje su neosporne. Sve te prednosti već su prepoznale mnoge zemlje koje su se uključile u aktivan razvoj e-bicikala i općenito korištenja e-bicikala u gradovima. Na putu još većeg korištenja e-bicikala čeka nas puno rada na jačanju svijesti o njihovim prednostima i značaju. Vjerujem da njihovo vrijeme zapravo tek dolazi. Sasvim sigurno je da su električni bicikli odličan izbor za sve prave ‘bajkere’, ali i za one koji to tek žele postati".
 

Antonia Hohnjec, www.energetika-net.com

Povezani članci

Uredne evidencije – djelotvornije upravljanje imovinom

HF

Tko vlada Hrvatskom?

HF

Izvozna ljestvica hrvatskih županija

HF

Opet smo na početku

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...