"Odrastao u sirotinji, na kamenu, otkako zna za sebe morao je da trpi, pati, strahuje, oskudijeva, priželjkuje"
Prvoga srpnja 2017. godine u organizaciji Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u dijaspori HAZUD-a, trebala je biti postavljena spomen ploča na privatnoj kući u Otočcu u kojoj je 2. srpnja 1912. rođen legendarni hrvatski vitez najhumaniji i najhrabriji vojni zapovjednik i branitelj Nezavisne Države Hrvatske, krilnik Jure Francetić, uz sto petu obljetnicu njegova rođenja, koji je kako je poznato mučenički završio svoj mladi život u Slunju 28. prosinca 1942. g. stjecajem tragičnih okolnosti, te ubijen od strane četničkih i partizanskih zločinaca, a da mu se za tjelesne ostatke ne zna. On je bio takav čovjek i ratnik kome se ne može prigovoriti nikakav zločin, niti ga je itko relevantan takvim proglasio niti je i od koga bio suđen, a divili su mu se čak i partizanski neprijatelji, istaknuto u ratnom romanu "Kozara" partizanskog pukovnika Mladena Oljače, objavljenom u jugoslavensko vrijeme. No, spomen ploča nije postavljena kako je predviđeno u subotu 1. srpnja 2017.
Policija Republike Hrvatske, po nalogu vladajućih je oduzela spomen ploču organizatorima, jer da se radi o totalitarnim znakovljima NDH-a. Znači NDH je totalitarna država koja je trajala četiri godine, nastala i nestala u najgorem ratu i koja se branila od svih vrsta neprijatelja unutarnjih i vanjskih, najviše od velikosrpskih četnika i komunističkih partizana, koji su svi zajedno činili strašne zločine nad hrvatskim narodom kako u ratu tako još strašnije u miru što je svima jako dobro poznato po ostacima žrtava u tisućama masovnih grobišta. U tim strašnim uvjetima NDH je valjda trebala biti demokratska država i danas u demokratskoj državi Republici Hrvatskoj ne smije se ništa i nitko spomenuti što je značilo život u NDH-a, a normalno je veličati i slaviti najveće zločince komunističkog sustava koji je kao totalitarni i zločinački trajao više od stotinu godina u svijetu i u nas u miru, do kraja Jugoslavije četrdeset i pet godina i masovno kršio sva ljudska prava sa ubojstvima više od stotinu milijuna ljudi uz sva mučenja i maltretiranja i koji je hvala Bogu od svih normalnih ljudi i država svijeta osuđen kao i od Europske Unije, pa formalno i u Hrvatskom Saboru donesenom Deklaracijom ali jedino u tobože demokratskoj republici Hrvatskoj on stvarno cvijeta, na tragediju i sramotu hrvatskoga naroda, podržavan posebno od svih vladajućih struktura od dvije tisućite godine na dalje, a što je vidljivo i na ovom primjeru iz Otočca 1. srpnja 2017. godine.
Što se tiče zločinački ubijenog zarobljenog hrvatskog viteza Jure Francetića, ne trebamo govoriti mi, njegovi hrvatski poštovatelji, poput svjedočanstva don Ante Bakovića u njegovoj knjizi "Dječak s Drine", već neka govore riječi njegova ratnog neprijatelja, partizanskog pukovnika Mladena Oljače, u njegovu romanu "Kozara", objavljenom 1966. godine. Evo na koji način on, pod imenom ustaškog pukovnika Franjčevića, opisuje proslavljenog hrvatskog časnika Juru Francetića. Između ostalog piše: "Odjeknuo je pucanj. Netko je jauknuo.
Mladi Franjčević je potrčao, želeći da pronađe čovjeka koji je jauknuo. Utrčao je u gomilu i, gurajući se laktovima, probijao se prema sredini trga sa kojega je svjetina bježala. Trg se praznio, a na betonu, u krvi, ležao je čovjek sa zastavom u ruci: tijelom je pritisnuo zastavu po kojoj je curila krv. Franjčević mu je pružio ruku, ali čovjek se nije pomjerio. Bio je mrtav. Franjčević mu je opipao lice, uklonio sa očiju okrvavljeni pramičak kose, a zatim dohvatio zastavu, izvukao je ispod mrtvaca i visoko podigao. Bila je hrvatska zastava, crveno-bijelo-plava, bila je to trobojka kakvu je viđao i ranije, o praznicima, na prozorima i krovovima. Ponio je tu zastavu pustim trgom, a svijet je ponovo počeo da se prikuplja i da galami, prkoseći žandarima koji su stajali pored zida sa bajonetima na puškama. Posve neočekivano, Franjčević se našao u srcu pobune: dok se svijet okupljao oko njega, nad tanušnim mladićem vijorila se okrvavljena zastava, koju je on čvrsto stezao.
Poslije je morao da bježi iz zemlje, u Italiju. Godinama je čamio u tuđini, zlopatio se, gladovao, grcao i čeznuo za zavičajem, dok se najzad nije vratio, ponovo sa hrvatskom trobojkom u rukama… Sunce ga ne zamara, jer je odrastao na kršu na kome nema nijedne krošnje veće od kišobrana. Ne plaši se ni pucnja, ni vriska, ni juriša, jer je navikao na plotune, prasak i dumbaranje. Što se okršaj više približava, on kao da zaboravlja na vlastitu glavu: srce ga vuče naprijed, opasnostima, bliže neprijatelju i oružju. Ponekad izgleda kao da Franjčević prosto srlja na protivničke puške i mitraljeze, kao da želi da im opipa kundak, vidi nišan, omiriše barut i dohvati remen.
Za leđima, opet tutnje tenkovi i zvone kopita, konji vuku lake i teške topove, a on posmatra lica svojih čarkara. To su pretežno mladići koji ranije nisu bili u vojsci, već ih je on sakupljao oglasima, iz Sarajeva, po Bosni i Hercegovini. Pokrojio im je odijela od crne tkanine, koju je poslije poraza pronašao u magacinima stare jugoslavenske vojske, a kad ih je izveo na smotru onako vižlaste i golobrade, u crnim odorama, nazvao ih je dečkima, pa crncima, pa crnom legijom. To ime im je i ostalo. Poveo ih je ka Drini, Vlasenici, Srebrenici i Romaniji, protiv pobunjenika čiji se ustanak rasplamsavao. Služio se partizanskim načinom ratovanja: noćnim napadima, zasjedama, udarima i prodorima u neprijateljsku pozadinu, gdje se nalaze štabovi, bolnice i skladišta.
Hitar i neustrašiv, stekao je ugled oficira koga kuršum mimoilazi, a možda i ne može da ga obori. On je u boju, zaista, najčešće prkosio. Jednom, dok je stajao raskoračen, mitraljez mu je izrešetao šinjel oko nogu. Drugi put mu je kuršum iskaišao rukav na bluzi. Zatim ga je zrno pogodilo u kapu, koju mu je odnijelo s glave, tako da je pukovnik Franjčević potrčao za kapom kao za leptirom.
Vodeći svoje dječake iz okršaja u okršaj, danonoćno na nogama i pod oružjem, mjesecima u borbama, ulazio je u pjesmu: kako gazi Drinu vodu i bori se za slobodu. Spavao je na tvrdom ležaju među vojnicima, dijeleći s njima jednu cigaretu i posljednje parče hljeba. Ako su čarkari morali da leže na goloj zemlji, on bi legao pored njih, na golu zemlju. Ako bi, malaksali i smlavljeni, poslije dugog maršovanja izbili na kakvu njivu i zavukli se u sijeno da odspavaju pod vedrim nebom, i on bi se zavlačio u sijeno, i često bivao buđen pljuskom i grmljavinom, pa bi zatim nastavljao pješačenje pod kišom, vodeći svoju vojsku, mokar do kože. Htio je u svemu da bude ravan njima, vojnicima, da se ni u čemu ne odvaja od njih i da trpi čak više od svakog pojedinca. Zbog toga su ga i uznosili do pjesme i legende, okivajući ga u zvijezde. Rasla je tako legenda o pukovniku Franjčeviću i njegovim crnim legionarima. Njegova slava i priče o podvizima njegove vojske osvojiše Bosnu i Hrvatsku da bi mu uskoro donijele Orden Zvonimirove krune sa zlatnim trolistom, naziv viteza i čin ustaškog pukovnika…
Korača Franičević cestom prema Kruškovcu koji se uzdiže na puškomet, pod tavnom šumom. Mogao je da uzjaše konja, nije htio. Nudili su mu da se popne na tenk, nije htio, jer je želio da ostane sa svojim dečkima, pa pješači usporedo s njima, po tvrdoj i prašnjavoj cesti što se vijugavo penje uz strminu i nestaje u hrastovim stablima. I dok se brani od prašine, koja štipa nozdrve i prodire u gušu, cio njegov život, kao u ogledalu, izbije odnekud iz daljine, život satkan od neimaštine, čemera, studeni, gladi, jada i batina.
Odrastao u sirotinji, na kamenu, otkako zna za sebe morao je da trpi, pati, strahuje, oskudijeva, priželjkuje."
Dr. Ružica Ćavar