Hrvatski Fokus
Kultura

Prvi splitski festival fotografije

Boris Cvjetanović se na ovoj izložbi predstavlja djelima iz serija 'Bolnica', 'Radnici', 'Ljetovanje' i 'Mesnička 6'

 
 
Festival fotografije 'Split Format' otvoren je u petak, 2. studenog 2018. u Galeriji Fotokluba Split izložbom renomiranog hrvatskog fotografa Borisa Cvjetanovića. 'Split Format' je nova kulturno-turistička manifestacija posvećena fotografskoj teoriji i praksi koju organizira Fotoklub Split, a traje do 18. studenog 2018. Tijekom 16 dana Festival donosi 27 raznovrsnih i zanimljivih događanja, od izložbenih, edukativnih i promotivnih aktivnosti na kojima će posjetitelji moći poslušati brojna predavanja specijaliziranih stručnjaka iz raznih područja fotografije, upoznati se s najnovijom fotografskom opremom na prezentacijama vodećih svjetskih proizvođača, te sudjelovati na nekoliko fotografskih radionica.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2018/11/bolnica2.gif
Boris Cvjetanović se na ovoj izložbi predstavlja djelima iz serija 'Bolnica', 'Radnici', 'Ljetovanje' i 'Mesnička 6' koje predstavljaju njegov fotografski rad između 1983. i 2005. godine. U seriji'Bolnica' i 'Radnici' nalaze se fotografije umirućih bolesnika, psihičkih bolesnika, radnika s invaliditetom i radnika čija su područja postala izlišna tijekom i nakon 'tranzicije'. Fotografije su to koje svjedoče o patnji i stoičkom prihvaćanju životnih prilika, uvjeta i okolnosti kroz povijesne i društvene procese te direktno govore o vremenu i prostoru u kojem su nastale, o pojedinačnim osobama, institucionalnim nastojanjima da se ljude ozdravi ili 'korigira', radnim uvjetima i procesima pri čemu možemo uočiti i kako postavljene zajedno otkrivaju nove razine jedna u drugoj te su praktički djelić dokumentarnog narativa uokvirenog uvijek prisutnim crnim okvirom. Potresne fotografije troje bolesnih i suludih staraca iz vlažnog stana punog štakora iz ciklusa 'Mesnička 6', izazvale su jake emocionalne reakcije posjetitelja, a njihova autora definitivno potvrdile kao fotografa istančanog senzibiliteta s izuzetnim smislom za pronalaženje teme. Ciklus fotografija 'Ljetovanje', rezultat je višegodišnjeg bilježenja različitih životnih situacija doživljenih, bolje rečeno primijećenih u izvjesnoj dokolici, stanjima opuštanja i odmaranja, tipičnim za provođenje godišnjeg odmora. Taj ciklus potvrđuje ranije predodžbe o Borisu Cvjetanoviću kao vrsnom fotografu, autoru sjajna oka, istančana ukusa i jasne osobne koncepcije fotografske misli.
 
Boris Cvjetanović rođen je 1953. u Zagrebu gdje je 1973. završio Školu primijenjene umjetnosti (odjel kiparstvo i dizajn), a 1976. Pedagošku akademiju (likovni smjer). Svojedobno, radio je kao kipar-restaurator u Restauratorskom zavodu Hrvatske (1976. – 1984). Godine 1981. počeo je objavljivati fotografije u Studentskom listu, u kojem 1987. i 1988. godine djeluje i kao urednik fotografije. Profesionalno se bavi fotografijom od 1984.godine. Izlagao je na više skupnih i samostalnih izložbi.
 
Boris Cvjetanović, jedan od najboljih hrvatskih suvremenih fotografa, autor je čiji rad zasluženo uživa iznimno poštovanje i u svjetskim okvirima. Preko serija brojnih portreta, slikovitih dnevničkih zapisa do izbora naoko bizarnih i jednostavnih motiva, otkrivamo čarobno oko autora jasnog umjetničkog stava, sklonog marginalnim ali svakodnevnim stvarima i pojavama, poeziji detalja, začudnostima koje se nalaze posvuda oko nas, ali ih treba prepoznati, vidjeti i pokazati.
 
Cvjetanović je dugo nazočan u zagrebačkom kulturnom životu, ne samo kao fotograf već kao i jedan od njegovih bitnih čimbenika. On je odličan poznavatelj hrvatske suvremene likovne scene, filma, marginalnih događanja i ostalih kulturnih zbivanja, te zanimljiv sugovornik britke i duhovite misli i aktivni sudionik intelektualnog kreiranja jednog dijela hrvatske kulturne scene. Teško bi ga se stoga moglo nazvati kroničarom ili foto zapisničarom zagrebačkih kulturnih, a posebno likovnih zbivanja, jer njega kronika kao takva ne zanima. On je jedan od rijetkih fotoreportera koji je evoluirao u rasnog art fotografa, mada je često, pogotovo u svojim počecima posezao za reportažom i socijalnim temama, nije naginjao fotografskom izričaju Life fotografa, jer nikad nije isključivo težio trenutku, već sustavnoj cjelini. Kao fotoreporter 'Studentskog lista' početkom osamdesetih godina, bio je jednim od kreatora nove hrvatske novinske fotografije, one koja će obilježiti jednu cijelu generaciju i postati poznatom kao 'Poletova fotografska škola'.
 
Cvjetanovićev se rad može podijeliti u cikluse tjeskobnih i jetkih fotografija koje prikazuju ljude s društvene margine (Mesnička 6, Ljudi iz šahtova, Bolnica, Mama u zatvoru, Radnici) te cikluse mirnih, spokojnih fotografija (Ljetovanje, Prizori bez značaja, Fotografirano, Novo nebo). Za razliku od uobičajene fotografske prakse u kojoj se tjeskoba, bijeda i problemi suprotstavljaju glamuru, Cvjetanovićev kontrapunkt tjeskobi je istinska bliskost i privatnost. Obično koristi fiksan okvir u fotografiji, lišen kompozicijskog ekshibicionizma. Slika je statična, atmosferična i istinski suosjećajna. Cvjetanović je fotograf koji ne pokušava zaustaviti motiv, nego ga promišlja.
 

Nives Matijević

Povezane objave

Sjeme zla

HF

Stjepan Šimić slikar klasičnog pristupa

HF

Priča o brodogradnji

HF

“Đava pušćan s lanca”

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više