Hrvatski Fokus
Intervjui

Treba biti fleksibilan i jednostavan

Metropolis u mojem slučaju više je kao utopijsko pozitivno mjesto

 
 
Suvremena hrvatska likovna umjetnica Marija Lopac, pripadnica je mlade, vrlo aktivne generacije, autorica je zapaženog, osebujnog opusa.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2018/11/Marija_Lopac_grafike_1.jpg
• Gospođo Lopac, pripadate skupini najmlađih hrvatskih autora, osobno se ističete realiziranim opusom ali i organizacijom izložaba.
– Diplomirala sam 2009. na Likovnoj akademiji u Zagrebu, nastavnički smjer, klasa grafike. Do sada sam izlagala na dosta samostalnih i grupnih izložbi u Hrvatskoj i svijetu. Neke od njih (samostalne): Insomnia u galeriji Volksrom u Bruxellesu, Insomnia 2. 2014. u galeriji Filakovac u Dubravi, Vertigo u Lazaretima u Dubrovniku, 2015. Prije toga još 2012. Izložbom slika i grafika u palači Sermage / Gradski muzej Varaždin (Kada odeš)., Imagination of disappearing, Hue, Vijetnam, 2014. Neke od grupnih izložbi su: GrafičaRi, Mali Salon, Rijeka, sketchbook-galerija Sc, Zlatni Ajngel Varaždin, Autoportret – pojam o sebi, galerija Prica, Samobor, 2017. Niz izložbi u Kini povodom programa 'Belt and road', Month of art practice, Heritage space, Hanoi, Vijetnam, 2016., Terra mobile izložba u galeriji Lazaretto u Cagliariju, Sardinija, 2015.
 
• Gradite sliku tako da na grafičkom otisku slikate akrilnim bojama.
– U svome radu sam uvijek na granici grafike i slikarstva. I za vrijeme studija sam eksperimentirala na grafičkoj presi sa razno raznim materijalima osim papirom, otiskivala sam matrice linoreza na platno, a zatim sam krenula otiskivati matrice na oslikani medijapan. Sve je to bilo izvan zadanih grafičkih radova i izvan vremena obveznog boravka u klasi. Kao grafičarka radim linorez i drvorez u viče matrica i više boja na istom otisku. Tako da ono što je tipično za grafiku, a to je rad u više istih otisaka, za mene ne vrijedi. Grafiku tj. otiskivanje doživljavam isključivo kao tehniku koja mi omogućava daljnje izražavanje, a ne kao gotov proizvod. Jedno od mojih iskustava pri izradi 'čiste' grafike bilo je 2017. na umjetničkoj rezidenciji Printmaking base u Guanlanu, Kina, gdje sam bila predstavnik naše države u programu 'Belt and road' niz putujućih izložbi u organizaciji NR Kine (program izložbi unutar ''oživljavanja'' starog puta svile. U Guanlanu sam boravila mjesec dana i prema ugovoru sam im predala 25 otisaka svake grafike. (Do sada izložba održana u Nacionalnom muzeju, Today art muzeju u Pekingu, Nacionalnoj galeriji u Sofiji.) Iskustvo otiskivanja grafika također imam i u grafičkom studiju u Maastrichtu u Nizozemskoj 2015.
 
• Motivi me podsjećaju na slike „Megalopolisa“, grada budućnosti.
– Metropolis kao pojam grada budućnosti može se uzeti kao jedan od motiva, u mojem slučaju više kao utopijsko pozitivno mjesto.
 
• Kako pristupate motivu?
– Motivi pri stvaranju su mi redovito osjećaji, nevidljive, neizgovorene riječi, tako da moji radovi jesu svojevrsni neverbalni dnevnik. Stvaram apstraktne forme, ponekad se zaputim u figurativnost, ali uvijek stiliziranu. Pri samim izložbama volim formu instalacija tako da cijeli galerijski prostor ''obučem'' u likovni rad.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2018/11/thumbs_moonlight-and-city.marija-lopac.jpg
• Kolor na Vašim slikama djeluje primireno dok je sklop linija vibrantan.
– Kombinacija grafike i slikarstva mi pomaže pri stvaranju jer mi upravo ta grafika daje određeni okvir (matrica) bilo to zbog oblika ili boje. Uvijek sam zavisna o toj matrici, tj. mijenjanju na određenoj plohi, kao što sam rekla, upravo to me uspori u dobrom smislu. Volim grafiku jer nema brzu izradu. Moje matrice su uvijek velikog formata i zavisno o radovima uvijek ih imam dosta koje primjenjujem na isti otisak. Treba vremena da nožićima, brusilicom, bušilicom ili trganjem napravim matricu. Zatim treba vremena da nanesem boju svaki puta ponovno, da okrećem presu, mjenjam matrice. Ono što najviše volim u tom procesu je što do zadnjeg momenta ne znam kako će otisak stvarno ispasti. Najčesće već spomenute otiske radim na već gotovim slikama ili samo obojanom papiru. Nastaju otisci 1/1, tj. nove slike.
 
• Slikate i izlažete vani. Kakva su iskustva?
– Dosta izlažem i boravim vani. Uspjela sam spojiti (barem donekle) dvije ljubavi – putovanja i umjetnost. Nakon diplome počela sam se prijavljivati na umjetničke rezidencije u svijetu što su nama umjetnicima u Hrvatskoj i dalje nedovoljno poznate. Tako sam boravila i umjetnički se usavršavala u Tajlandu, Vijetnamu (kojeg smatram drugim domom), Kini, Islandu, Francuskoj, Italiji, Belgiji, Indiji. Smatram da je iskustvo življenja vani i rada vrlo bitno, ne samo profesionalno već i privatno. Ne ću nikada zaboraviti iskustvo pri pripremanju samostalne izložbe u Vijetnamu 2013. i 2014. kada sam otiskivala drvorez i linorez u New space art foundation galeriji u gradu Hueu, kako je grafička presa bila dosta loša i pritisak se nije mogao namjestiti, kolega, ujedno vlasnik rezidencije mi je rekao ''u Vijetnamu si, moraš biti pametna, nema ti tko pomoći oko toga…'' Tada sam odlučila taj tehnički nedostatak prese iskoristiti u pozitivno i promijenila sam cijeli koncept izložbe, na kraju sam napravila preko 4000  različitih krugova koje sam lijepila po cijeloj galeriji (loše dijelove otiska sam jednostavno izrezala). Godine 2016. boravila sam na rezidenciji u Hanoiju u organizaciji Heritage space galerije gdje smo nas dvanaest likovnih umjetnika iz cijeloga svijeta stvarali grupnu izložbu uz interakciju s lokalnim stanovništvom. Na Islandu sam boravila 2015. u hostelu, rezidenciji The Freezer gdje sam oslikavala murale u interijeru.
 
Kroz iskustva izložbi vani i boravka shvatila sam koliko je bitno biti fleksibilan i jednostavan. Najviše boravim u Aziji i imam vrlo pozitivna iskustva. S obzirom da sam upoznala mnogo umjetnika, galerista, kustosa, provodim program Other side project, gdje svake godine jedan vijetnamski umjetnik ima izložbu u Hrvatskoj, a kao drugi dio programa je grupna izložba hrvatskih umjetnika (Memories) koje se provodi sada već treći puta. Od 2016. prve dvije godine u Vijetnamu, ove godine ću biti u Indiji a na godinu u Japanu. (Do sada predstavljeno je više od dvadeset hrvatskih umjetnika.) Trenutačno dosta boravim u svojem ateljeu koji se jednim dijelom nalazi na otoku Lošinju, a dijelom u Zagrebu.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2018/11/when-you-think-you-know-how-to-do-it..but-not.marija-lopac.JPG
• Što je novo u atelijeru?
– U zadnje vrijeme na Lošinju dosta crtam i bojam olovkama i flomasterima, nekako možda jer mi je to najjednostavije, ali uvijek mi je u torbi blok i par boja flomastera i markera. Nedavno sam ilustrirala priručnik ''Mali i zdravi'' u nakladi Zavoda za javno zdrastvo Varaždinske županije. Trenutačno pripremam izložbu – instalaciju, opet kombinaciju grafika i slikarstva pod nazivom Infinity. Kao i moje prethodne izložbe Insomnia (Belgija), Insomnia 2 (Hrvatska) gdje sam imala 24 m otiska linoreza 1/1, izložba održana u galerijI V. Filakovac u Dubravi, 2014., Zagreb, Imaginatiom of disappearing (Vijetnam) instalacija 4000 krugova drvoreza i linoreza, bavim se pojmom razmišljanja, analiziranja osjećanja, prolaska vremena… Osim grafike i kombinacije istih sa slikarstvom, radim murale. Prvi veći mural nastao je u Dubrovniku još 2010., ostali se nalaze na Islandu, Madridu, Vijetnamu (Phu Quoc), Tajlandu (Bangkok).
 
• Planovi?
– Planovi su mi trenutačno odraditi organizaciju izložbe u Indiji, nakon toga bolje se posvetiti nadolazećoj izlozžbi Infinity, ujedno želja mi je crteže, ilustracije preoblikovati u knjigu ili slikovnicu. Također želja mi je da i u Hrvatskoj zaživi varijanta art rezidencije, te imam planove organizirati istu.
 

Miroslav Pelikan

Povezane objave

Iseljenike HDZSDP gleda kroz jugo-naočale

HF

BiH je moja domovina

HF

Glina je moj medij za kreativno izražavanje

hrvatski-fokus

Crna Gora je na rubu rata

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više