Hrvatski Fokus
Kultura

Vijatović, Gotovac Jean Vigo

Predstavljanje Grupe ViGo u Galeriji umjetnina Split

 
 
„Na prigodi za predstavljanje Grupe Vigo, odnosno suradnje Tomislava Gotovca s umjetnikom i kustosom Žarkom Vijatovićem, možemo zahvaliti samom Vijatoviću, njegovoj životnoj i profesionalnoj partnerici Danki Vijatović, te kustosici Leili Topić. Njihov zajednički prijedlog za izložbu fotografskih ciklusa koji na uvriježeni način prezentiraju Gotovčeve intimne izvedbe – intimne zato što su namijenjene samo leći Vijatovićevog fotoaparata – pragmatično smo odlučili iskoristiti kao priliku da i splitska sredina oda priznanje svjetskom umjetničkom velikanu i kako bi se generacije mladih, posebno studenata lokalne umjetničke akademije, upoznale s njegovom varijantom umjetničke discipline body arta i jedinstvenom umjetničkom karizmom koja i dalje snaži njegov utjecaj unatoč njegovom fizičkom odsustvu“, kazao je Branko Franceschi, ravnatelj Galerije umjetnina Split.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2018/11/vigo_slava_gorgoni-m.1000x0.jpg
Jedan dan smo se šetali ulicom, dobro se sjećam. Tom je rekao: „Mi bi trebali osnovati grupu, a ja sam ispalio k'o iz puške: ViGo. Onda sam mu objasnio akronime naših prezimena: Vijatović i Gotovac i poveznicu s Jean Vigoom. Jer ono sto smo mi u tom trenutku osjećali temeljilo se na Tomovoj tvrdnji da je sve art, da je sve film.“ (Bilješke s margine, razgovor, Danka Šošić i Žarko Vijatović). Rad Tomislava Gotovca je prepun izvanrednih primjera kreativne suradnje s fotografima. Jedan od njih je Žarko Vijatović, rođen je 1952. u Washingtonu DC, u SAD-u. Završio je zagrebačku ALU, slikarski smjer no od 1987. godine Vijatović je prihvatio fotoaparat kao neizbježno sredstvo za realizaciju umjetničke ideje.
 
Fascinaciju djelima svojih prethodnika i suvremenika, kao što su članovi grupe Gorgona ili Tomislav Gotovac, vizualizirao je nizom fotografskih ciklusa u kojima slijedi ili interpretira njihove ideje. Tako nastaju suptilni snimci Vaništinog ateljea i asocijativnih gorgonskih prostora, studije Kniferovog lica ili  inscenirane situacije Tomislava Gotovca. Gotovac je na Vijatovićevim fotografijama podjednako i glumac i režiser, a Vijatović u svom dijelu kretivne suradnje preuzima niz uloga: on je scenarist, scenograf, kostimograf, i naravno, snimatelj. Suradnja fotografa i umjetnika je ponekad jednokratna, ponekad traje godinama, ali uvijek rezultira zajedničkim djelom. U suvremenoj umjetnosti fotografija je odigrala važnu ulogu kao sredstvo izražavanja i dokumentiranja, pa su fotografi postali neizbježni suradnici umjetnika.
 
Njihova uloga nije ograničena samo na snimanje. Često je proces razmjene između fotografa i umjetnika bio vrlo složen i određivao je finalni oblik djela. Obje strane su se morale zapitati o vlastitoj praksi slijedeći ideju drugog, kako dvije ideje ujediniti u jedno djelo, kako raditi u granicama zadanim od strane drugog umjetnika.
 
U vrtlogu Gotovčevih umjetničkih suradnji djelovanje Grupe Vigo, tj. Vijatović – Gotovac, zacijelo je uslijed svoje kontemplativnosti najmanje poznato. Ipak, u utišanom registru zabilješki snimljenih u Gotovcu bliskom i privatnom prostoru, retrospektivno nam na najizravniji i najistinitiji način pruža uvid u ono što je suština i temelj Gotovčevih performativnih spektakla namijenjenih pozornicama javnih prostora, kao i ono što kroz zajedničke izložbene projekte predstavlja njihovo estetsko opredjeljenje. Na tome trebamo zahvaliti fotografskoj koncentraciji i disciplini Žarka Vijatovića. Cilj je ove izložbe iscrtati obrise dragocjenih odnosa koji su prerasli usmjerenost na individualne aktivnosti i istodobno odbacili one kolektivne kako bi stvorili umjetničku zajednicu bez granica i čvrsto reguliranih pravila. Tom i Žarko su uspostavili internu mrežu koja donekle simulira stanje u shizoidno podijeljenom umu Duchampovom, kojemu je jedino disciplinirana analitika igre davala smirenje od neobuzdane spoznaje.
 
„Fenomen Gotovac potvrda je stava da je veličinu nečije umjetnosti moguće odrediti po snazi njenog utjecaja na druge umjetnike. U ovom pogledu, Gotovac je umjetnik umjetnika kao malo tko na hrvatskoj sceni, osim možda Ivana Kožarića tijekom njegove aktivne umjetničke prisutnosti. Praktično nema niti jednog performera ili multimedijskog umjetnika u regiji koji se privučen Gotovčevom gravitacijom nije bar malo naslonio na njegovu hodajuću karizmu. U vrtlogu Gotovčevih umjetničkih suradnji djelovanje Grupe ViGo, tj. Vijatović – Gotovac, zacijelo je uslijed svoje kontemplativnosti najmanje poznato. Ipak, u utišanom registru zabilješki snimljenih u Gotovcu bliskom i privatnom prostoru, retrospektivno nam na najizravniji i najistinitiji način pruža uvid u ono što je suština i temelj Gotovčevih performativnih spektakla namijenjenih pozornicama javnih prostora, kao i ono što kroz zajedničke izložbene projekte predstavlja njihovo estetsko opredjeljenje. Na tome trebamo zahvaliti fotografskoj koncentraciji i disciplini Žarka Vijatovića.“ (Branko Franceschi, uvodnik)
Izložba se može pogledati do 6. prosinca 2018.
 

Nives Matijević

Povezane objave

Novi ciklus tekućih ulja Mladena Žunjića

hrvatski-fokus

Oko moje vragolasto

HF

Postolar i vrag, opera za djecu i mlade

hrvatski-fokus

Izvorove utihe Izvora Oreba

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više