Hrvatski Fokus
Aktualno

Smotra uprizorenih hrvatskih dramskih tekstova

Otvoren 29. Festival hrvatske drame "Marulićevi dani"

 
 
Međunarodna natjecateljska smotra uprizorenih hrvatskih dramskih tekstova – 29. po redu Festival hrvatske drame „Marulićevi dani“ – svečano je otvoren u utorak, 23. travnja 2019. godine, u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu.  
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2019/04/20190423_202828c.jpg
Ministrica kulture dr. sc. Nina Obuljen Koržinek otvorila je festival te izrazila zadovoljstvo što se nagrade za najbolji dramski tekst „Marin Držić“ već tradicionalno dodjeljuju na „Marulićevim danima“, festivalu koji je od svog osnutka 1991. godine posvećen hrvatskom dramskom pismu i hrvatskim dramskim piscima. „Nagradom Ministarstvo kulture potiče dramsko i kazališno stvaralaštvo priznatih, ali i mladih neafirmiranih dramskih pisaca te pruža mogućnost da nagrađeni tekstovi svoju literarnu vrijednost i potencijal ostvaren na kazališnoj sceni“, istaknula je ministrica.
 
Prva nagrada Marin Držić za 2018. godinu dodijeljena je Predragu Raosu za dramu Raj pa kraj,  prema ocjeni stručnoga povjerenstva „iznimno duhovit i satiričan tekst o Božjoj kreaciji Adama i Eve uz asistiranje Lucifera i pomoć poslušnih anđela predvođenih arkanđelom Mihaelom.“ Autor se u tekstu, ističe se u obrazloženju, „vješto poigrao civilizacijskim tekovinama izvrnuvši priču postanka, ukazujući na problematiku međuljudskih odnosa, od samih početaka ukorijenjenu u egocentričnosti, neradu i željom za zadovoljavanjem osnovnih instinkta, poentirajući ih kroz lucidni, crnohumorni kut gledanja obogaćen suvremenim referencama.“ Jednako vještim, kreativnim i zanimljivim načinom pisanja, kao što je strukturirana i cijela drama, autor zaključuje Božjom odlukom o protjerivanju Adama i Eve u novi svijet, u kojemu će morati raditi i ovisiti jedno o drugome te naučiti biti zahvalni na supostojanju i podršci, nagradivši ih smrtnošću kao nadom za bolji život, dodaje se.
Drugu nagradu ravnopravno dijele Sanja Porobija za dramski tekst Bez traga (par riječi predgovora) i Dorotea Šušak za dramski tekst Kako smo preživjeli Dies Irae.
 
Drama Sanje Porobije, ističe povjerenstvo, „iznimno je vješto strukturirani triler s elementima horora koji drži u napetosti od samog otvaranja pa sve do potpuno neočekivanih obrata i kraja.“ Radnja je smještena u jednom selu na otoku gdje prilikom pogreba u grobu pronalaze leš nepoznate djevojke. U maloj sredini u kojoj se svi poznaju, isprva su šokirani otkrićem, međutim kako se priča razvija otkriva se sve veća involviranost cijelog mjesta u strašni zločin. Obrati polako rasvjetljavaju priču o četiri sestre čiji je otac nasilnik ubio majku te su mu one presudile, zavjetovavši se na skrivanje svog ženskog identiteta i vođenje života kao muškarci. Otkrivanje tajne dolazi usred ljubavne veze jedne od sestara s mještaninom koji ju nakon što otkriva njezin pravi identitet siluje i ubija.
Dorotea Šušak u svojoj drami govori o nastavnici, samohranoj majci troje djece u borbi sa Zakonom o stečaju potrošača RH. U pitanju je ispovjedno-poetska drama, pisana gotovo isključivo u monološkoj formi slobodnog stiha. Nastavnica je rastrgana između financijske krize, svakodnevnog života i brige za djecu kojoj želi priuštiti sve što i druga djeca imaju.
 
Treću nagradu ravnopravno dijele Beatrica Kurbel za dramski tekst Park i Ivana Vuković za dramski tekst 55 kvadrata.
Isprepletenost ljudskih sudbina, tragičnost neuspjele ljubavne veze i nasilje nad ženama tvore temeljnu okosnicu trećenagrađene drame Park Beatrice Kurbel. Tematizira nemogućnost pomirbe s prošlošću i gluhoću i sljepoću društva spram nasilja prema ženama nakon što je Emina majka brutalno ubijena u parku. Ema se godinama na godišnjicu ubojstva ponovo vraća na isto mjesto – park, istovremeni simbol grozne tragedije, ali i nevinog djetinjstva. Susrećući se u suvremenosti sa svjedocima ubojstva, susjedima koji žive oko parka, Ema ponovo otvara stare rane, evocirajući uspomene i tražeći svojevrsnu pravdu. Drama završava pomirbom svih uključenih i svojevrsnim stvaranjem spomenika preminuloj u parku prilikom čega se svatko na svoj način pokušava oprostiti od preminule i opravdati svoj položaj.
55 kvadrata Ivane Vuković priča o obitelj koja zbog turizma, ali i postupaka njezinih članova podleglih zamkama suvremenog načina života – gubi sve. Prisiljeni su zajedno živjeti u 55 kvadrata zbog iznajmljivanja stanova turistima, baka nikada ne dočekuje odlazak u dom jer je sin prodao stan i prokockao novce…
 
Ravnatelj „Marulićevih dana“ i v.d. intendant splitskog HNK Goran Golovko istaknuo je kako Festival iz godine u godinu raste i razvija se te da je „posebnost ovogodišnjih „Marulićevih dana“ što su svi tekstovi po kojim će se igrati predstave po prvi put praizvedeni tijekom prošle godine, izuzev drame Mire Gavrana „Paraleni svjetovi“ koja je nastala i izvođena ranije.
Ovogodišnji Festival „Marulićevi dani“ održava se do 30. travnja, a u konkurenciji za nagrade na sceni Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu izvest će se trinaest predstava po izboru selektorice Mire Muhoberac. Između 108 pogledanih predstava izbornica se odlučila za sljedeće: Branko Lučić 'Furbaćona 2' u izvedbi Istarskog narodnog kazališta i Gradskog kazališta Pula, Miro Gavran 'Paralelni svjetovi' HNK Split, Marjan Nečak, Maja Hrgović 'Djevojčica sa žicama' Slovenskog narodnog gledališča Ljubljana i Moving Music Theatre Bitola, Ivo i Vinko Brešan 'Kako je počeo rat na mom otoku' GDK Gavella, Zagreb i HNK u Šibeniku, Nina Mitrović 'Susret' zagrebačkog Teatra Exit, Autorski projekt Bobe Jelčića 'Govori glasnije' Satiričkog kazališta Kerempuh, Zagreb, Tomislav Zajec 'Mala Moskva' HNK Split i Kazališta PlayDrama, Miro Gavran 'Svaki tvoj rođendan' HNK u Zagrebu, Federico Fellini – Brunello Rondi / Nina Mitrović 'Proba orkestra' Zagrebačkog kazalište mladih, Goran Ferčec 'Ispravci ritma' Kazališnog kolektiva BADco, HNK u Zagrebu i Dubrovačkih ljetnih igara; Marina Petković Liker i Maja Sviben 'Ni prijatelj ni brat' Umjetničke organizacije Četveroruka, Autorski projekt Ane Maras Harmander 'Brodolomke' Kazališta Moruzgva, Zagreb i Ludens teatra, Koprivnica, te Ivana Šojat Emet HNK u Osijeku.
 
O festivalskim nagradama Marul koje se dodjeljuju u šest kategorija odlučivat će peteročlani ocjenjivački sud u sastavu: Anja Šovagović Despot, glumica, Ivan Plazibat, redatelj, Dinka Jeričević, scenografkinja, Ana Prolić, dramaturginja, Dubravka Crnojević Carić, teatrologinja. Pored nagrada Marul tradicionalno se dodjeljuje i Nagrada publike za najbolju predstavu koju dobiva predstava s najvećom prosječnom ocjenom gledatelja, a Slobodna Dalmacija dodjeljuje Nagradu za najbolje glumačko ostvarenje o kojoj odlučuje izabrani žiri čitatelja.
U okviru programa ovogodišnjih „Marulićevih dana“ održat će se po treći put radionica dramskog pisanja pod vodstvom dramskoga pisca Tomislava Zajeca, predstavit će se dvije teatrološke knjige: monografija „Ivo Raić hrvatski i europski glumac i redatelj“ Antonije Bogner-Šaban te knjiga drama Elvisa Bošnjaka „Dalmatinska trilogija“, a na Šolti će se po 21. put održati tradicionalna pjesnička manifestacija čakavske poezije mladih „Ča, more, judi“.
 

Nives Matijević

Povezani članci

Dužijanca u Zagrebu

HF

Miletić zaštićuje talijanske fašiste

HF

Milorade, a ratni zločinac Goran Hadžić!?

HF

Treba poštivati ono što je napravio Zdravko Mamić

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...