Hrvatski Fokus
Kultura

“Svatko na svojoj strani”

Toni Belobrajdić i Ambroz Oroši izlažu u Sveučilišnoj galeriji Vasko Lipovac u Splitu

 
 
U Sveučilišnoj galeriji „Vasko Lipovac“ splitskoj publici predstavili su se Toni Belobrajdić (Senj) i Ambroz Oroši (Crikvenica/Sydney/). Izložba ciklusa „Svatko na svojoj strani“  uključuje po 12 radova većih  formata svakog od dvojice umjetnika u tehnici akvarela  i ulja  na platnu.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2019/09/ambroz-Oroai.jpg
Akvarel Toniju Belobrajdiću pruža mogućnost određene lakoće, treptaj poteza i slobodu brzog rada u kojem je vidljiv svaki pokret, zastoj, namjera. Vještinom virtuoza on je ipak, za razliku od tradicionalnog poimanja te tehnike, koristi snažno i moćno, u vidljivom zamahu ruke i velikim formatima. Raskošna gradacija boja izlazi iz njegovog kista mijenjajući se u rasponu od nježnog tona inkarnata do vidljive prozirnosti i mističnih tamnina. Ciklus predstavlja skupine ljudskih tijela, zaustavljenih u pokretu ili prikazanih u mirovanju. Ona su složena poput kolaža, oblika, jedna do drugih, često ne dokraja definiranih odrednica i ne personaliziranih lica, pa čak i onda kada je u pitanju sam portret. Njihova gola koža, udovi, ispunjavaju površinu slike, tijela se spajaju, nadopunjuju, pretaču u prostor, izranjaju iz sjena.  Torza, udovi, mišići napinju se u pokretu, istegnuti pod težinom, miruju. Iz dubine naziru se tkiva, žile, mišići, napori, misli.  Vješto vladajući anatomijom nijedan potez nije slučajan, izgubljen u masi nanosa i odnosa definiran je jasnoćom tjelesne pojavnosti. Kada se približimo i zaronimo u samu teksturu, kada uđemo u srž pogleda tada se sve svodi na jedno, na beskrajan niz, nepreglednost i nerazjašnjenu isprepletenost činjenica.
 
Posebnošću senzibiliteta i profesionalnošću izvedbe rad dobiva karakter složenog i vrlo nadahnutog estetskog djela koje ne objašnjava i ne ocrtava već navodi na razmišljanje. Doživljavanje slika Tonija Belobrajdića zapravo je sagledavanje nas samih, naših strahova, tjeskoba, ludosti, prkosa. Na kraju ostaje nam pitanje da li umjetnik odabire tu tematiku zbog prikaza nemira i tuga iz svijeta licemjerja i siromaštva ili je njegova vrijednost u onom sakrivenom dijelu nade koja ostaje i potiče nas da vjerujemo i budemo bolji.
 
Toni Belobrajdićrođen je 1958. u Rijeci. Nakon studija arhitekture u Hrvatskoj odlazi u New York gdje se intenzivno bavi slikarstvom, napose tehnikama akvarela i tempere. Danas živi i radi kao samostalni umjetnik u Australiji. Prvu samostalnu izložbu održao je u 1984. godine u Karlovcu, a nakon toga izlaže na brojnim izložbama. Živi i radi u Sydneyu (Australija) i Crikvenici.
 
Umjetnost Ambroza Orošija autentična je i snažna te je svaka njegova izložba potvrda specifične kreativne osobnosti i stvaralačke dosljednosti. On je autor jake ekspresije, strasnog slikarstva i poteza koji vrtložno i žestoko prodire na platno. Lakoća i brzina kojom stvara vidljiva je, sve teče, nadovezuje se i raste. Sadržajnost nije primarna, naglasak je uvijek u koloritu, razrađenom i slojevitom, tragu kista koji nosi boju te ona zapletena teče, preljeva se, sudara.  Svoju sklonost potezu kao izniman crtač i grafičar razrađuje i uklapa u žive kompozicije. U kontrastnom nizu sukobljavaju se tople i hladne boje, propinju se u kovitlacu s bijelom, smiruju u suglasju sa sivom ili tek nagovještenom crnom. Upravo takva, metaforična, nemirna i ritmična površina daje slici punoću čineći morfologiju njegovog stila snažnim i atraktivnim, a samo platno vibrira u smišljenoj preobrazbi. U naznačenim motivima linija raščlanjuje i stvara, a sam prostor ispunjen je dinamikom. Smjeli prikazi dominantnog su apstraktnog izraza, ali vrlo asocijativni i nagonski. Transformaciju vidljivog on temelji se na snažnoj intuiciji, osjećaju i nagonu, na strukturalnom i oblikovnom promišljanju i tek naslovi radova donose smjerokaze njegovog razmišljanja, suptilno nam otvarajući dio njegove stvarnosti. Unutar njegovog tkiva stvaraju se tijela pojavnosti, nagovještene osobe, nestvarni krajolici. Tektonika sadržaja i tekstura površina nadopunjuju se i rastu. Raster crteža preklapa se i nadovezuje stvarajući oslikane kompozicije dinamične i pulsirajuće. Dominantni grafizam prodire kroz boju, teče, rastvara se vrtložno izvirući iz ekspresivnosti i pokreta. Stvoreno tkanje teče i govori međusobno se prožima u suglasju planova i ploha. Taj zanosni svijet kolorizma i suprotnosti zrači i govori, donoseći nam snove o nekim novim realnostima, ali i  stvorenim spoznajama, on otkriva i uči nas da postoje neki drugi pogledi, nove tek naslućene dimenzije prostora prirode i umjetnosti. Kreirajući svoju simboliku i jasnoću Ambroz Oroši nameće nam svoju asocijativnost dajući platnu i boji puno veće značenje od obične vizualnosti. Njegov pristupom uvijek je svojstven i dosljedan, ali isto tako i pun komponenata koje ga čine uvijek modernim i aktualnim. (kustosica Jasna Rodin)
 
Ambroz Oroši rođen je 1958. u Prištini. Diplomirao je 1984. na Akademiji likovnih umjetnosti u Prištini, na Odsjeku grafike, u klasi Zorana Jovanovića. Od 1980. do 2004. bavi se pedagoškim radom u osnovnim školama u Novom Vinodolskom, Bribiru, Crikvenici i Senju. Sudjelovao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama, likovnim susretima i kolonijama. Član je HDLU-a Rijeka od 1985. Živi i radi u Crikvenici.
Ova izložba nastavak je još jedne uspješne suradnje s Galerijom Brešan. Izložba ostaje otvorena do 13. rujna 2019. godine.
 

Nives Matijević

Povezani članci

Bjanko ja ti ga nudim

hrvatski-fokus

Metamorfoza jedra Mate CROate

HF

Novi ciklus Mladena Žunjića

HF

Miris lipa sa sokaka

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...