Hrvatski Fokus
Povijest

Komolački lav i kosata osoba

Ulomak ciborija iz Komolca u Rijeci Dubrovačkoj

 

Ulomak ciborija iz Komolca u Rijeci Dubrovačkoj, s bočnih vrata crkve sv. Duha (izvorno možda iz benediktinskoga samostana u Rožatu), stilski je srodan s posljednjim fragmentom iz katedrale. Radi se o desnome dijelu mramorne arkade koja je po grafičkoj rekonstrukciji koju donosim bila široka oko 190 cm. Na ulomku je sačuvan dio široke trake uz oblinu luka i trokutasto polje do njega. Na traci su među oblim profilima s astragalima tropruti krugovi kroz koje se provlače također tropruti rombovi, (motiv srodan sa sličnima na stranicama ciborija iz Prevlake, Kotora i Ulcinja). U trokutastome polju je lik lava koji u trku grabi za manjom životinjom sto bježi pred njim. Prednjim šapama lav je ispružen prema  manjoj životinji. Čeljusti su mu razjapljene, a jezik isplažen. Na ramenima vihori griva. Na tijelu zvijeri su uklesana slova LAY. Prvo slovo je uz plećku prednje noge, a dva ostala na bedri stražnje. (Sličan je fenomen zabilježen i na pluteju iz Prevlake (tivatske/). Uz leđa lavu “lebdi” ljudski lik kojemu za tjemenom leprša duga kosa. Lijevom rukom grabi zvijer za čeljust, a desnom za nozdrve. Lik je odjeven u kariranu kratku tuniku. Okomiti rub arkade prati traka s jednostavnom troprutom pletenicom, kao u Kotoru i Ulcinju. Ulomak je zapazio i objavio K. Prijatelj datiravši ga u 11. st. I. Petricioli je skulpturu povezao sa skupinom slicnih umjetnina na jugu Dalmacije i datirao je opravdano u 9. st. J. Maksimović bez poštivanja prethodnih spoznaja, ulomak proglašava dijelom ograde svetišta i datira u 11. st. Lik čovjeka nad lavom dovodi u vezu s legendom o Samsonu koji ubija lava.  M. Zorić toj mogucnosti dodaje alternativu, legendu o Davidovom ubijanju lava. (Pavuša Vežić)

Bizantski car Lav VI. vladao je 886. – 912. Mudar i pobožan vladar, oprezan i nježne tjelesne građe dosta je patio od svoga oca, korpulentnog Bazilija I., koji ga jednom kao mladića zgrabi za kosu i krvnički premlati. Duševno bolestan Bazilij je u paranoičnom stanju zatočio sina i tek na molbe patrijarha Fotija i dvorana ga oslobodio. Lav može simbolizirati cara Bazilija, jer simbol kralja (ime Bazilij znači kralj) je lav. Simbolika lava u kršćanstvu je mnogostruka, od simbola Krista, Boga do Sotone, evanđelista Marka itd. Pitanje je zašto je tunika lika kratka, zašto je lik koji nema jasnih ženskih atributa  dugokos, zašto je rep lava među nogama poput spolovila?

Dvojim da bi bila prikazana kakva svetica u kratkoj tunici, npr. sv. Barbara, zaštitnica topnika i rudara sa čestim toponimima u dubrovačkom kraju. Imam još jednu teoriju, kosata osoba i lav mogu simbolizirati kometu (repaticu) koja se javila 912. godine kod smrti cara Lava VI. Zanimljivo je da 928. imamo papu Lava VI. koji (vjerojatno on) ukida ninsku biskupiju i šalje biskupa Grgura u Skradin.

Teo Trostmann

Povezani članci

Nisu svi Hebreji Židovi

HF

Genocid nad Armencima

HF

Đuro Čanić – austrougarski podmaršal

HF

GRINTAVAC – Sperance i force u Dubrovniku 1937.

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...