Hrvatski Fokus
Kultura

Samostalna izložba Mile Sakača

Prvi kritički presjek autorova dosadašnjeg likovnog stvaralaštva

 

Samostalna izložba „I šta drugo… /& what else“ autora Mile Sakača otvorena je u petak, 17. ožujka 2023. u Sveučilišnoj galeriji u Splitu. Izložba je postavljena na dva kata Galerije i to na takav način da se Sakačev recentni opus, za kojeg je predviđena cijela etaža, suprotstavi izboru slika iz ranijih ciklusa koje su izložene na drugoj etaži. Kustos izložbe je Branko Franceschi.

„Kažu da se ovo što ja radim zove apstraktni ekspresionizam, a uzor su mi slikari ’50-tih godina New Yorka. Razvijam neku svoju priču, svoj jezik koji je prepoznatljiv ljudima koji me prate. Radim ekspresivno uz glazbeni stil house. Plešem i slikam. Maknuo sam se od arhitekture, od realnog sektora, jer je prestalo biti romantično, jer je prestalo biti kreativno. U životu sam se bavio raznim stvarima pa mi je neki dan Dražen Ilinčić rekao da sam renesansni čovjek. Ne razmišljam o budućnosti, ne znam što će biti sutra i u kojem ću smjeru krenuti. Pretpostavljam da ću se možda baviti skulpturom, možda glazbom ili zapravo samo uživati u slikarstvu i svom masliniku te čekati starost“, kazao je autor.

Milo Sakač zahvalio se trima ženama bez kojih ove prekrasne izložbe i sjajnog događaja ne bi bilo, a to su: prof. dr. sc. Đurđica Miletić koja je donijela sjeme za ovaj projekt,  Helena Trze Jakelić, voditeljica Sveučilišne galerije koja je to sjeme, kako autor kaže, razvila do perfekcije, te svakako njegova supruga Iva.

Prorektor Sveučilišta u Splitu, prof. dr. sc. Igor Jerković pozdravio je prisutne u ime rektora Sveučilišta u Splitu, prof. dr. sc. Dragana Ljutića, te najavio preseljenje Umjetničke akademije u nove prostore u Teslinoj ulici čime bi se riješio dugogodišnji problem dislociranosti tog studija.

„Ova izložba, između ostalog, pridonosi visokom pozicioniranju Sveučilišta u Splitu kroz ciljeve održivog razvoja UN-a u kojima se traže otvorenost prema građanima, slobodan pristup umjetnosti i da sveučilište bude inicijator i nositelj takvih ideja. Ova izložba je barem mali doprinos našem rangiranju, a rangiranje je i te kako važno zbog privlačenja studenata i zbog našeg što boljeg međunarodnog položaja“, zaključio je prof. dr. sc. Igor Jerković i proglasio izložbu otvorenom.

Milo Sakač iako strukom arhitekt, već trideset godina aktivno i uspješno, u zemlji i inozemstvu, djeluje kao slikar pa je splitska izložba koncipirana kao prvi kritički presjek njegovog dosadašnjeg likovnog stvaralaštva. Sakač je prepoznat kao nastavljač one tendencije u hrvatskom apstraktnom slikarstvu koja se zasniva na izražajnoj brzoj gesti, strasti prema elementarnom slikarskom materijalu u rasponu od lazurnog curenja do reljefnih nakupina boje, te zagasitom koloritu. Kompozicije mahom izvodi akrilikom na platnu u rasponu od srednjih do velikih formata, razvija ih iz čiste likovne impresije te iako se ne bavi nikakvim narativnim sadržajem njihova čisto likovna događanja s lakoćom privlače i okupiraju pažnju i zor promatrača.

Apstraktno slikarstvo tijekom prvih dekada našeg milenija u potpunosti je potisnulo prevladavajuće zanimanje slikara za figurativnu umjetnost koja im je omogućavala da ovaj tradicionalno likovni medij prilagode paradigmi umjetničkog angažmana. Upravo su umjetnici poput Sakača svojim radom kod publike zadržali zanimanje za umjetnost koja se bavi u suštini formalnim, odnosno, estetskim problemima kako ju još sredinom 20. stoljeća zastupajući slikarstvo američkog apstraktnog ekspresionizma postavio likovni kritičar i teoretičar Clement Greenberg. Unutar suvremenog stvaralačkog diskursa u kojem su referentnost i narativnost postali obvezujući i predvidljiv stvaralački poziv, slikarsko oslobođeno vanjskih poticaja ponovno se pokazuje svježim i relevantnim.

Respektabilan presjek slika Mila Sakača izvedenih od 2017. do 2022. godine postavljen u Sveučilišnoj galeriji u Splitu, njegovo je do sada najambicioznije predstavljanje javnosti, ali i potvrda ne samo ustrajnosti s kojom se umjetnici na našoj likovnoj sceni posvećuju apstraktnom slikarskom idiomu, već i činjenice da publika ima konstantnu potrebu u njoj uživati.

„Milo Sakač stvara i razvija osobnu stvaralačku paradigmu unutar gabarita kulturne baštine kakve su postavili pioniri i najutjecajniji predstavnici apstraktnog slikarstva. Upravo su moji kolege povjesničari umjetnosti kroz historiju vlastite discipline i rada, inovaciju postavili kao referentnu točku koja će metijerskoj vještini dodati onu dodatnu kvalitetu vrijednosti kakvu predmnijevamo kod umjetničkog djela. Gledajući slike Mila Sakača moramo propitati ispravnost ove postavke. Sakačev opus kako u namjeri, tako i u izvedbi nema težnju donositi revolucionarne novine na koje nas kao vrhunce u širokom području umjetničke prakse usmjerava inovacijama pregnantno dvadeseto stoljeće. Sakačevo slikarstvo je umjetnost parafraze izvedbenih formula apstrakcije, proživljenih s podjednakim dozama razumijevanja i strasti. Zbog toga funkcionira u svim svojim formalnim inačicama i zbog toga je relevantno.

Umjetnost je prvenstveno namijenjena da je vama dostupna, da je imate kod kuće, a kad se tako nešto dogodi, to je najveća pohvala umjetniku. Figurativno slikarstvo postaje zbog svoje naracije zamorno nakon nekog vremena. A kod apstraktne umjetnosti to postaje potencija u beskraj.  Želim da Milo Sakač i dalje uživa u beskraju i redovito ga proizvodi zbog nas jer bez te interakcije nema umjetnosti“, zaključio je kustos izložbe Branko Franceschi.

Izložba se može pogledati do 3. travnja 2023. godine.

Nives Matijević

Povezane objave

Dan sjećanja

HF

Božićni koncert u HAZU-u

HF

Dida moj

HF

Veljača u Klovićevim dvorima

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više