Hrvatski Fokus
Religija

Usred napada na trans osobe, queer yeshiva nudi put do oslobođenja

liberalni židovski pokreti doživjeli su dramatičan pomak u svojim stavovima prema LGBTQ osobama

 

U Svari LGBTQ Židovi reinterpretiraju i preoblikuju židovsku tradiciju kopirajući metode koje su koristili rabini koji su sastavili Talmud

Noah Rubin-Blose prijavio se u Svarin kamp Queer Talmud prije nekoliko godina i sada studira za rabina.

Mogućnost proučavanja Talmuda tjedan dana činila se zastrašujućom Noahu Rubin-Bloseu, koji je odrastao kulturno židovski i nije bio previše upoznat s hebrejskim slovima, a još manje središnjim tekstovima rabinskog judaizma.

Ali prilika da se provede vrijeme sa čudnim Židovima bila je previše primamljiva. Rubin-Blose, trans čovjek, prijavio se u kamp Queer Talmud prije nekoliko godina.

“Osjećao sam se kao da se vraćam kući”, rekao je o iskustvu, jednotjednom imerzivu koji nudi Svara, 20-godišnja ješiva za queer i trans osobe. “Biti u sobi s 80 do 100 queer Židova koji uče i pjevaju bilo je zaista smisleno.”

Bio je navučen.

Rubin-Blose se vratio u kamp za odrasle sljedeće godine i godinu nakon toga. Prijavio se na dodatne satove Svare nakon što je kamp otišao na pauzu tijekom pandemije koronavirusa. Postao je “vila”, izraz koji Svara koristi za pomoćnika učitelja, a kasnije i za kolegu u ješivi.

Sada Durham, N.C., stanovnik studira za rabinsko ređenje na Rekonstruktorskom rabinskom koledžu izvan Philadelphije.

Queer i trans Židovi preoblikuju obrise američkog judaizma, a Svara, forum za učenje samo na mreži, prednjači. Yeshiva, koju je osnovao lezbijski rabin Benay Lappe, ne nudi diplome ili ređenje. Ali nudi duhovno središte u kojem LGBTQ Židovi reinterpretiraju i preoblikuju židovsku tradiciju kopirajući metode koje koriste stari rabini.

Prošle godine Svara je na svoje tečajeve upisala oko 500 queer, trans i rodno nebinarnih studenata. Imao je proračun od preko 2 milijuna dolara i cjelogodišnje osoblje od 12.

Prava transrodnih osoba napadnuta su u mnogim državnim zakonodavnim tijelima, sa zabranama rodno afirmativne skrbi za maloljetnike, računima za kupaonice namijenjenim isključivanju trans osoba iz višekorisničkih zahoda i zakonodavstvom čiji je cilj spriječiti trans djevojke da igraju u ženskim sportskim timovima.

Trans Legislation Tracker navodi rekordnih 496 anti-trans računa, uključujući 40 koji su već prošli, samo ove godine. Mnoge sastavljaju konzervativne vjerske skupine, kao što je kršćanski pravni moćni Savez za obranu slobode, a usvajaju ih zakonodavci pod kontrolom republikanaca.

Nasuprot tome, liberalni židovski pokreti doživjeli su dramatičan pomak u svojim stavovima prema LGBTQ osobama. I reformski i konzervativni pokreti, dvije najveće židovske denominacije, osudili su val anti-trans zakona. (Pravoslavni judaizam daleko je manje otvoren LGBTQ osobama, a većina pravoslavnih rabina tvrdi da je spol nepromjenjiv i da je brak rezerviran za muškarca i ženu.)

Lappe, koja je zaređena u sjemeništu konzervativnog pokreta, imala je vijugav put natrag u judaizam koji je uključivao boravak u Japanu gdje je studirala budizam. Njezina vlastita priča o vraćanju judaizma i njegovom preoblikovanju kako bi se prilagodila manjinskim glasovima, poput glasova queer ljudi, ali i ljudi u boji i invalida, bila je motivacija za osnivanje Svare 2003. godine.

Lappe je pronašao ključ u Talmudu, višesveščanom skupu koji bilježi često suprotstavljene rasprave koje su rani rabini vodili oko židovskog zakona i etike. Talmud je napisan nakon uništenja hrama u Jeruzalemu 70. godine kada su Židovi bili prisiljeni ponovno zamisliti judaizam bez središnjeg kulta žrtava koje su omogućili svećenici.

Kako su se židovski mudraci kretali tim vremenima može ponuditi lekcije za danas.

“Odrastao sam poput većine Židova s mitom da je Tora fiksirana i nepromjenjiva i nepromjenjiva”, rekao je Lappe, misleći na prvih pet knjiga Biblije. “Vidio sam u Talmudu da to uopće nije istina.”

Na primjer, rekla je, rabini Talmuda obrazložili su izlaz iz sudske zabrane u Knjizi ponovljenog zakona pozivajući zajednicu da kamenuje tvrdoglavo i buntovno dijete. I oni su također reinterpretirali načelo “oko za oko” u Knjizi Izlaska. Tamo gdje biblijski odlomak zahtijeva fizičko kažnjavanje tjelesnih ozljeda, talmudski rabini počevši od 4. stoljeća inzistirali su da odgovor na tjelesne ozljede bude novčani.

Jedan od alata koji su drevni mudraci koristili bila je “svara”, što se može prevesti kao moralna intuicija.

Skupina transrodnih rabina i znanstvenika sada primjenjuje tu metodologiju kako bi radila na rodnim pitanjima. Svarin dvogodišnji projekt Trans Halakha upravo je objavio niz mišljenja (nazvanih “teshuvot“) o tome kako bi trans osobe, ili one koje prolaze kroz tranziciju, mogle pristupiti židovskim zakonima oko obrezivanja, menstruacije i ritualnih kupki.

Projekt Trans Halakha također je objavio niz blagoslova koje bi trans ljudi mogli izrecitirati kao način obilježavanja velikih trenutaka, poput izlaska, uzimanja hormona ili molitve za sigurnost prije putovanja.

Laynie Soloman, suvoditeljica Projekta Trans Halakha, izjavila je kako je svrha tih mišljenja ili presuda prikazati proces rada judaizma kroz više glasova.

“Ne radi se o zamjeni postojećih kodova novim kodovima o trans osobama, već o poštivanju temeljnih načela halahe kao dinamičnog procesa”, rekao je Soloman.

Rabini koji izvana promatraju rad Svare kažu da je rad kritičan.

“Za trideset godina na ovo ćemo gledati kao na trenutak kada se judaističko razumijevanje spola otvorilo na nov način – i za dobrobit svih”, rekao je rabin Danya Ruttenberg, znanstvenik s prebivalištem u Nacionalnom vijeću židovskih žena.

Ruttenberg je rad koji Svara radi s queer Židovima usporedio sa ženskim oslobodilačkim pokretom prije nekoliko desetljeća koji je otvorio put ženama da javno čitaju Toru, budu zaređene za rabine i, doista, proučavaju Talmud, praksu koja je nekada bila rezervirana samo za židovske muškarce.

Svara privlači Židove iz mnogih različitih tradicija, a među njezinim studentima su i oni koji dolaze iz pravoslavnih sredina gdje su se osjećali ograničeno i zatvoreno.

Esther Mack, koja je odrasla u pravoslavnoj židovskoj obitelji u Clevelandu, proučavala je biljne lijekove kad je pomislila ispitati što Talmud ima za reći o tome. Da bi saznala, morala bi potražiti partnera za učenje.

“Jedini ljudi koje sam uspjela pronaći bili su stariji oženjeni muškarci i nisam htjela učiti sa starijim oženjenim muškarcem”, rekla je Mack, 30-godišnjakinja koja živi u Durhamu i radi kao stenograf koji pruža usluge skrivenih titlova.

Mack je pronašao Svaru i počeo učiti s Lappeom još 2015. godine. Sada sudjeluje u dvogodišnjoj stipendiji Vara, svojevrsnom programu obuke učitelja koji ljude osposobljava za olakšavanje nastave ili radionica metodom Svara.

Svara također privlači studente, poput Rubin-Blosea, koji dolazi sa suprotnog kraja spektra poštivanja. Njegova obitelj slavila je židovske blagdane, ali nije redovito pohađala sinagogu.

Istraživanje Talmuda kroz Svaru omogućilo mu je da povrati judaizam na način za koji nije mislio da je moguć.

“Jedna od stvari koje volim kod Talmuda je to što su ga napisali ljudi koji žive pod carstvom”, rekao je, misleći na babilonska i kasnija rimska osvajanja Palestine tijekom kojih je napisan velik dio Talmuda. “Gradili su svijet ispod tih građevina koje su ih tlačile. Ima toliko načina da to sada napravimo. Crpim puno snage gledajući taj proces u koji su bili angažirani naši preci kako bi razmišljali o tome kako se brinemo jedni za druge i gradimo oslobađajuće prostore dok se sve to događa danas.”

Yonat Shimron, https://www.washingtonpost.com/religion/2023/04/14/lgbtq-jewish-talmud-lessons/

Povezane objave

Majka Tereza

HF

Mojih posljednjih šezdeset godina

HF

Blaženi Alojzije Stepinac

HF

Zašto se papa, biskupi i svećenici cijepe moralno nedopustivim cjepivima?

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više