Duško Ilijević premijerno predstavio koncept i svoje viđenje električnog mopeda
Nakon desetak godina hobističke izrade i prerade custom bicikala u stanu na 12. katu jednog zagrebačkog nebodera, brend SentiMental Bikes tržište je počelo ozbiljnije shvaćati 2018. godine nakon pojavljivanja na Zagreb Auto Showu. Duško Ilijević tada je premijerno predstavio koncept i svoje viđenje električnog mopeda, što je pak zainteresiralo Ivana Ignatovskog, njegovog tadašnjeg poznanika, a danas poslovnog partnera da ulaže u okolišno prihvatljive bicikle po narudžbi bez kojeg SentiMental Bikes zasigurno ne bi bio na razini na kojoj je sada.
Gdje i kada je rođena ideja za pokretanjem proizvodnje bicikala?
Izradu custom bicikala sve do 2017. godine promatrao sam ponajprije kao svoju zabavu, strast i kreativno izražavanje. Potom, 2017. počeo sam razmišljati o razvoju proizvoda koji bi mogao biti serijski. Godinu dana kasnije u projekt je odlučio zakoračiti i Ivan Ignatovski. Nas dvojica od tada blisko surađujemo na više modela od kojih su Noogat i Pralina prvi koje stavljamo na tržište.
SentiMental bicikli proizvode se u tvrtki POD, točnije, u Ivanovoj obiteljskoj tvornici nedaleko Daruvara koja posluje od 1971. i ima više od 70 zaposlenih. Uz njihov tim proizvodimo gotovo sve metalne dijelove za naše bicikle.
Kreativni postupak razvoja bicikla kreće s mojom idejom koju razrađujem s inženjerima. Zatim, nastavlja se bojanjem raznih dijelova, sklapanjem bicikala i završnom obradom. Bicikli potom iz Daruvara odlaze klijentima na kućnu adresu.
Većina kupaca je iz Hrvatske i zemalja u okruženju, a s ponosom ističem kako smo imali i naručitelje iz Azije.
Je li put od ideje do prvog bicikla bio trnovit?
Nije novost da je svaki početak težak. No, tu težinu zapravo određuje i na neki način anulira naša volja i predanost ostvarenju cilja. Pogreške su pritom prilike za učenje i prilike za novi pokušaj, ali na neki drugi način.
Također, iz radionica za, primjerice, tokarenje, često smo mogli čuti kako se nešto ne može napraviti te “da se ne patimo bez veze jer to nema smisla“. Međutim, takvi komentari i stavovi samo su nas motivirali te smo nakon toga bili još uporniji u onome što smo odlučili napraviti.
Što sve proizvodite u vlastitom pogonu, a što pak stiže izvana?
U Daruvaru se radi cjelokupni razvoj – od početne dizajnerske ideje do promišljanja o tome kako napraviti krajnji proizvod, tj. ponajprije okvir bicikla.
Komponente koje bi bilo nesmotreno raditi od početka poput kotača, motora, kočionog sustava i elektromotornog sklopa naručujemo od dugogodišnjih partnera iz Kine koji su među poznatijima na tržištu. S njima vrlo dobro surađujemo te nas oni posjećuju u Daruvaru, a mi njih u Shenzhenu ili, primjerice, Guangzhou.
Kome su namijenjeni vaši proizvodi?
Modeli Noogat i Pralina su kompaktni urbani bicikli namijenjeni svakodnevnoj upotrebi u gradskom okruženju, dakle, za odlazak na posao, u školu ili na izlete. Prodaja je krenula u srpnju za jako nestrpljive klijente. K tomu, odnedavno nudimo mogućnost ‘online‘ narudžbe te smo tako dostupni i globalno.
Bicikli SentiMental su na nedavno održanom sajmu Eurobike u Frankfurtu privukli dosta pažnje jer se ističu svojim izgledom i vrlo dobrom opremom – baterijom kapaciteta 540 W h i, među ostalim, hidrauličnim kočnicama – te s mnoštvom mogućnosti personaliziranja, tj. odabirom boja i dodataka koje svaki klijent može pronaći na ‘online‘ konfiguratoru.
Također, želim naglasiti kako izgledom pobuđujemo uspomene na bicikle kakve smo vozili u djetinjstvu i današnji klijent se vrlo brzo prepoznaje i poistovjećuje s proizvodom.
Što vaš brend čini različitijim od ostalih proizvođača električnih bicikala?
Uz prepoznatljiv dizajn, svakako ističem cijenu. Te dvije stvari nas izdvajaju iz mase.
Također, kupcima je bitna mogućnost sudjelovanja u stvaranju bicikla baš onakvog kakvog želi. Zgodan dodatak je i mogućnost pregledavanja konfiguriranog bicikla u proširenoj stvarnosti uz pomoć tehnologije skeniranja LIDAR na mobitelu ili tablet-uređaju.
Osim toga, naši bicikli su u usporedbi s konkurentima opremljeni baterijom velikog kapaciteta koja omogućava doseg od oko 90 kilometara po punjenju, izvanredno prilagodljivom ergonomijom, spomenutim pouzdanim hidrauličnim disk-kočnicama, nosačima tereta velike nosivosti, jarkim LED svjetlima s ugrađenim katadiopterima i stražnjim kočionim svjetlom, ‘torque‘ senzorom pritiska na pedale koji pruža puno prirodniji osjećaj vožnje biciklom od, primjerice, ‘speed‘ senzora koje ugrađuju konkurenti u svoje početne modele koji su često i skuplji od naših.
Posebne proizvode mahom naručuju jednako tako posebni ljudi. Možete li istaknuti nekog od njih?
Jedan od naših posebice dragih klijenata stigao je iz Slovenije. On je, odmah nakon telefonskog predstavljanja, pohvalio naš posao rekavši kako zapravo želi ‘vintage‘ motocikl. Pritom je istaknuo kako mu se dopada model od jedne talijanske tvrtke koja modernu tehnologiju sljubljuje sa starinskim motociklima te ima stražnju pletenu košaru koja mu se jako sviđa jer u njoj može nositi ribu s tržnice do svoje kuće u Istri. No, istaknuo je, ako se odluči kupiti taj talijanski motocikl, supruga će mu prigovarati.
Stoga je od nas naručio bicikl s malim dvotaktnim motorom s unutarnjim izgaranjem i, po mogućnosti, pletenom košarom koji bi bio svojevrsna posveta tom motociklu i koji će supruga sigurno prihvatiti.
Što reći… Napravili smo sve po njegovim željama! Čak sam uspio doći do vlasnika te talijanske tvrtke iz Milana koji se oduševio pričom. Štoviše, u znak zahvalnosti klijentu je poslao originalnu pletenu košaru s rukom pisanom porukom zahvale.
Klijenta je tijekom razvoja projekta zanimalo i hoće li ga taj mali motor moći “povući” s obzirom na to da je visok gotovo dva metra? Nekoliko dana nakon preuzimanja mopeda, javio mi se, zaključivši kako nije najbrži, ali da ga svi vide!
Što za vas predstavlja pojam održivi promet?
U urbanim sredinama svakako manje zagušenje prometa automobila. Električni bicikl omogućava da se na posao stigne bez da se ostane bez daha ili oznojen, često brže nego automobilom i uz neki lagani kardio-trening. Budućnost gdje će sav promet biti održiv i zelen je trenutačno možda preskupa za prosječnog potrošača iz našeg okruženja i ne rješava gužve, zastoje i probleme s pariranjem.
Kupnja automobila na alternativni pogon je nekima nedostižna, ali možda vožnja električnim ili pak konvencionalnim biciklom može biti korak u pravom smjeru.
Naša osviještenost ide pak u drugom smjeru. Naime, u proizvodnom pogonu nastojimo također što više biti zeleni pa potrebe za električnom energijom djelomično osiguravamo iz sunčane elektrane koja pokriva oko 1600 četvornih metara krova našeg pogona.
Na koncu, namjeravate li novim proizvodima pridonositi dekarbonizaciji prometa ili ostajete vjerni biciklima?
Za sada ostajemo vjerni dvokotačima. Trenutačno razrađujemo još dva modela te se nekoliko bicikala upravo kuha u mojoj glavi. Ti bicikli su u različitim fazama razrade, a za neke od njih smo napravili funkcionalne prototipove.
Ideja je mnogo, a na nama je da promišljamo o tome koje od njih će na kraju ugledati svjetlo dana i kojim redom će se one rađati.
Na našim postojećim i budućim korisnicima je pak da nastave pratiti što radimo te, naravno, uživati u ekološki prihvatljivoj vožnji električnim biciklima po narudžbi.