Hrvatski Fokus
Kultura

Izložba crtača i ilustratora Damira Žitka u galeriji Studio-21-

Strip nije samo umjetnička forma nego i narativni alat koji kombinira tekst i sliku kako bi ispričao priču

 

Izložba „S one strane kvadrata“ crtača i ilustratora Damira Žitka otvorena je u srijedu, 27. studenog 2024. u galeriji Studio-21-. Izložba predstavlja pregled dijela njegove karijere kao svojevrsnog vizualnog naratora, kojom premošćuje jaz između stvarnosti s ove strane kvadrata stripa te fikcije na koju nailazimo u tim nanizanim poljima slike i teksta na papiru. Kustos izložbe je Ivor Igrec.

Strip, kako ga definira teorija, nije samo umjetnička forma nego i narativni alat koji kombinira tekst i sliku kako bi ispričao priču. Scott McCloud, u svom utjecajnom djelu Understanding Comics, ističe da strip omogućuje čitatelju aktivno sudjelovanje u “prazninama” između panela – proces gdje čitatelj popunjava narativne praznine između pojedinih scena, što Žitko svakako koristi u kadriranju naracije, gdje svaki kadar služi kao vizualni podsjetnik na prošlost dok čitatelj stvara poveznice i razumijeva kontekst.

Damir Žitko koristi temeljna sredstva stripovskog jezika i gramatike, njegov rad ima unutarnju semiotiku upotrebom ritmiziranja, vizualnih naglasaka, kočenja, pauza, akceleracija, repeticija, aliteracija, ikoničkih trenutaka, čime obogaćuje vizualnu komunikaciju medija s njegovim konzumentom.  Jedan od velikana svjetskog stripa, Art Spiegelman, je rekao kako je strip skupina crteža povezanih u nagovještavanju vremena, na osnovu tog definiranja, kao i drugih teoretičara, tzv. Stripologa, tga može se svakako zaključiti da je temeljno svojstvo stripa predočavanje vremenskog tijeka različitim grafičkim sredstvima. No nije samo vrijeme izražajno sredstvo stripa, već strip i izražava vrijeme. Žitko često bira rad na stripovima koji se bave povijesnim temama, od Starog zavjeta, antičkog Rima do keltskih mitova. Njegov pristup povijesnoj fikciji nije samo estetski, već i istraživački, čime strip postaje medij koji premošćuje jaz između umjetnosti i povijesne fikcije, pružajući vizualnu povijest koja se može čitati, analizirati i reinterpretirati.

Nakon ranih radova u domaćim stripovima, poput Balada o Dragoniru, gdje je u suradnji s Miljenkom Horvatićem spojio fantastiku i povijest, Žitko je prešao na međunarodno tržište, donoseći svoj prepoznatljivi stil u djela poput ciklusa Le Bible (Biblija) te Rome. Njegova preciznost u bilježenju povijesnih detalja – osobito u prikazu arhitekture, kostima i svakodnevnog života – evidentna je već pri letimičnom prelistavanju stranica njegovih stripova.

Sposobnost naracije kroz crtež

U svojim radovima Žitko demonstrira sposobnost naracije kroz crtež, kombinirajući crtačku virtuoznost s promišljenim vizualnim rješenjima. Njegov pristup karakterizaciji likova odlikuje se pažljivim osmišljavanjem linija i tonskim slojevima, što doprinosi stvaranju prepoznatljivog stila. U seriji Rome posebno se ističe detaljno oblikovanje arhitekture i krajolika, dok su u projektima poput Le Bible pokreti naglašeni dinamikom koja unosi živost u narativ. Umjetnik pažljivo montira prizore, odlučuje što izbaciti, što prikazati i kako sve strukturirati u smislenu cjelinu. Sekvenciranjem, stvaranjem prostorne dubine, dinamikom pokreta i predočavanjem vremenskog tijeka doprinosi naraciji priče. Njegov stil crtanja i oslikavanja likova daje im puninu i plastičnost, čime dobivaju izraženu trodimenzionalnost. Gledatelj tako automatski, gotovo nesvjesno, vidi radnju, čak i segmente koji nikada nisu nacrtani, stječući širu sliku o pripovjednoj strukturi. Spomenuta skulpturalna plastičnost posebno je izražena ne samo kroz teksturu nego i kroz pokret – bilo da se likovi bore, hodaju ili izražavaju emocije. Žitkov stil ne teži karikaturalnosti, već uvjerljivoj prezentaciji ljudske anatomije i pokreta, što njegovim likovima daje težinu i realizam. Jedan od najznačajnijih projekata u umjetnikovoj karijeri jest rad na stripu Le Bible, gdje se Stari zavjet reinterpretira kroz detaljno oslikane vizualne priče. Ova serija, objavljena u Francuskoj, nije samo religijski materijal, već i primjer kako strip može djelovati kao moćno sredstvo za prenošenje univerzalnih narativa. Kroz precizan crtež i vjernost povijesnim detaljima, Žitko oživljava priče o stvaranju svijeta, prorocima i velikim povijesnim događajima. Njegova interpretacija Biblije kombinira tradicionalne elemente s modernom estetikom, čineći je dostupnijom široj publici.

Rad Damira Žitka podsjeća nas na moć stripa kao medija koji nas istovremeno educira, potiče i oduševljava. Trenutna izložba pruža priliku za upoznavanje s njegovim radom, bilo da se radi o povijesnim fikcijama, fantastičnim svjetovima, suvremenim superherojskim pričama ili religijskim narativima. Poziva nas da razmislimo o širim implikacijama stripa kao umjetničkog i narativnog oblika, koji je prečesto nepravedno zanemaren i zapostavljen u kontekstu kritičke analize suvremene vizualne umjetnosti. (iz predgovora Ivor Igrec)

Damir Žitko, rođen je 9. 11. 1971. u Splitu. Školovao se u Centru za primijenjenu umjetnost i dizajn u Splitu, te na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Od 1990 godine radi profesionalno kao grafički dizajner, strip crtač, ilustrator slikovnica, knjiga, enciklopedija i plakata. 1995 godine ilustrira enciklopediju Marijanska Hrvatska koja se nalazi na listi literature o Hrvatskoj Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija Republike Hrvatske. Godine 2000. na strip festivalu Crtani romani šou u Zagrebu dobio je prvu nagradu festivala. 2003. godine radi audio i video produkciju na raznim emisijama i video spotovima. Kroz 2001. i 2002. godinu radi kao restaurator u Muzeju grada Splita. Tokom 2004. Radi za izdavača Taschen Books. Iste godine surađuje s hrvatskim scenaristom Darkom Macanom na strip serijalu za hrvatsko tržište. Nakon toga radi na dizajnu i vizualnom identitetu igračaka za hrvatsko tržište. 2005 godine radi za Editions Glenat, a od 2006. za najveću europsku izdavačku kuću Editions Delcourt . U ožujku 2009. od cijele BD produkcije Ministarstvo kulture Republike Francuske izabire njegove radove kao poklon Španjolskoj. Njegove ilustracije i stripovi su izdani u Francuskoj, Belgiji, Nizozemskoj, Sjedinjenim Američkim Državama, Argentini, Njemačkoj, Španjolskoj, Italiji… 2013. godine radi na igrama i aplikacijama za Apple proizvode. 2016. i 2017. godine radi na povijesnom strip serijalu za izdavačku kuću Soleil. Od 2013.-te godine radi kao profesor u Školi likovnih umjetnosti u Splitu. (https://www.facebook.com/events/884304970499519/?_rdr)

Nives Matijević

Povezane objave

Magični motivi Josipa Pine Trostmanna

hrvatski-fokus

Novi ciklus apstrakcija

HF

Aktovi u ulju Vladimira Vrljića Ankina

hrvatski-fokus

Deseti Klavirski ‘Loop’ festival 

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više