Hrvatski Fokus
Kultura

Verdijeva Aida na Splitskom ljetu

Opera o ljubavi i smrti, ratu i ljubomori

 
 
Središnji glazbeni dio 63. splitskoga ljeta pripao je operi Aidi u četiri čina talijanskog skladatelja Giuseppea Verdija vječnom zaštitnim znakom Splitskog ljeta, izvedenoj pod otvorenim nebom u subotu, 22. srpnja na splitskom Peristilu, antičkoj kamenoj pozornici koju je još car Dioklecijan dao izgraditi kao da je mislio na Aidu. Da se ta "velika opera" majerberovskog tipa s nepresušnim renomeom u Splitu još uvijek dočekuje kao kultna predstava pokazala je činjenica da se tražila karta više. Pred prepunim gledalištem na središnjem Dioklecijanovu trgu, za vrijeme izvedbe veličanstvene Verdijeve „Aide“, opere o ljubavi i smrti, ratu i ljubomori na obalama Nila, kojom je Verdi nadmašio sva svoja dotadašnja djela, izvedena je pod dirigentskim vodstvom maestra Ive Lipanovića. U „operi nad operama“ na splitskom carskom trgu kao protagonisti sastavljeni od vrhunskih pjevača velike međunarodne reputacije nastupila je bugarska sopranistica Cvetelina Vasileva u naslovnoj ulozi, pjevačica koja je na prošlogodišnjem Splitskom ljetu ostvarila impresivnu ulogu Turandot. Njen novi nastup ocijenjen je kao „glas nevjerojatne mekoće i fleksibilnosti, ali i snage u izražajnim vrhuncima…“.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2017/07/Aida.jpg
Ulogu Radamesa tumačio je jedan od najzanimljivijih tenora današnje glazbene scene Zoran Todorovich. U svojoj bogatoj međunarodnoj karijeri nastupao je u brojnim velikim svjetskim glazbenim središtima. Počevši u Državnoj operi u Hannoveru kao lirski tenor postupno širi svoj repertoar u spinto i dramski fah. Surađuje s najznačajnijim primadonama današnjice kao što su Montserrat Caballé, Edita Gruberová, June Anderson, Violeta Urmana, Elīna Garanča, Maria Guleghina i Anja Harteros, čiji je redoviti partner u opernim predstavama, na koncertima i televizijskim nastupima. Talijanska dramska sopranistica Raffaella Angeletti također debitira na Splitskom ljetu, a riječ je o pjevačici bogatog repertoara kojeg izvodi na nekim od najznačajnijih talijanskih i svjetskih opernih pozornica. nacionalni operni prvak Ivica Čikeš, Amonasro je bio proslavljeni hrvatski bas bariton Giorgio Surian, dok su uloge glasnika i svećenice povjerene Vinku Maroeviću i Antoniji Teskeri. Ova produkcija Aide premijerno je izvedena na 60. Splitskom ljetu 2014. u režiji Dražena Siriščevića i po sudu mnogih najraskošnija je to peristilska Aida do sada u kojoj se etiopske snage dižu na oružje i u dolini Nila objavljuju rat, kojem je na čelu vojske Rademes.
 
U međuvremenusvećenici prizivaju bogove da daju pobjedu vojsci u ratu, a Ramfis predaje Radamesu sveti mač, da osigura pobjedu. Na kraju predstave Radamesu se priprema suđenje zbog izdaje domovine. Amneris mu obećava slobodu, ako zaboravi Aidu i oženi se sa njom. Ali Radames odbija i svećenici ga osuđuju na smrt, te bude živ zatvoren ispod temelja hrama. Radames je spreman umrijeti i moli se da Aida sretno živi. Pojavljuje se Aida sa željom da umre zajedno s njim. Dok njih dvoje zagrljeni napuštaju ovu "dolinu suza", u hramu iznad njih Amneris moli se bogovima da mu podare vječni mir.
 

Ivica Luetić

Povezane objave

Deseti Bobijevi dani smijeha

hrvatski-fokus

Najčešće sam radio Krista na križu

HF

Početni ciklus Unutarnjih pejzaža

HF

Hrvatski na hrvatskom

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više