Hrvatski Fokus
Religija

Kaštel Štafiliću vraćen povijesni oltar

Izložba o radovima na oltaru i antependiju Sv. Križa iz crkve u Kaštel Štafiliću

 
 
U Europskoj godini kulturne baštine, u Muzeju grada Kaštela, u utorak 13. studenoga postavljena je izložba i održano predavanje, u kojem su predstavljeni dovršeni cjeloviti konzervatorsko- restauratorski radovi na oltaru i antependiju Sv. Križa iz crkve Bezgrješnog začeća Blažene Djevice Marije u Kaštel Štafiliću.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2018/11/HRZ-Oltar-sv.Kriza-iz-K-1.JPG
Konzervatorsko-restauratorski radovi na oltaru Sv. Križa započeli su 2000. godine, a Muzej grada Kaštela bio je nositelj ovog programa do 2007. godine. Od 2007. Do kraja 2017. godine konzervatorsko-restauratorske radove na oltaru i antependiju, financirane u cijelosti sredstvima Ministarstva kulture RH, nastavili su i dovršili djelatnici splitskog restauratorskog odjela Hrvatskog restauratorskog zavoda. Crkva Bezgrješnog začeća Blažene Djevice Marije u Kaštel Štafiliću primjer je spoja tradicijskih elemenata i baroknih stilskih oblika. Svoj današnji oblik dobila je 1765. godine, a protomajstor je bio Ignacije Macanović Raguseo iz Trogira. Kapela sa sakristijom dozidana je deset godina kasnije.
 
Iz crkava u Dalmaciji uklonjen je velik broj drvenih oltara u vremenu u kojem su preferirani oni mramorni. Ova je velika promjena proizašla iz poboljšane gospodarske situacije nakon prestanka opasnosti od napada osmanlijskih postrojbi u 18. stoljeću. Drvene oltare koji nisu zamijenjeni novima, danas nalazimo uglavnom višestruko preslikane, a ponekad i fragmentirano očuvane,  izmijenjenih izvornih gabarita. Drveni oltari iz župne crkve u Kaštel Štafiliću poput oltara Sv. Križa iz 17. st. velik su konzervatorsko-restauratorski izazov, ali i zalog za čuvanje baštinicima drvorezbarenih, polikromiranih i pozlaćenih oltara. Oltar je u kultu i štuje se, osobito u korizmeno vrijeme, a u sklopu njega je pripadajuća mu oltarna pala Uzvišenje Svetog Križa s tri Marije. Slika na platnu, rad nepoznatog majstora, najstarija je oltarna pala u župnoj crkvi i datirana je u 18. stoljeće.
 
Oltar Sv. Križa je arhitektonskog tipa. Složeni koncept i izrada oltara s pet pripadajućih skulptura, izvorno bogate dekoracije zlatom i srebrom na polimentu, govore o njegovoj važnosti u toj župi. Pripadajući drveni antependij (predoltarnik) zajedno s oltarnom menzom ulazi u prostor crkvenog broda. Nakon provedenih radova na demontiranom drvenom antependiju, prezentirani izvorni oslik u središnjem polju je figuralna slika Zaručnici Marija i Josip u hramu u tehnici tempere na dasci, rad Matea Ottonija (prema atribuciji Radoslava Tomića).
 
Na njemu je prikazana Bogorodica i sv. Josip u interijeru s kamenom balustradom i dvobojnim kamenim podom u perspektivnom skraćenju. Predoltarnik potječe iz starije crkve posvećene 1671. godine te je nakon toga slijedila oprema njezine unutrašnjosti. Prema dokumentima u crkvi su uz glavni oltar bila i četiri bočna oltara s drvenim antependijima. Sadašnja crkva gradila se između 1753. i 1765. godine, kada je srušena stara u kojoj je u to vrijeme bilo sedam drvenih oltara. Danas se predoltarnik nalazi na oltaru sv. Križa, ali to nije njegovo izvorno mjesto. Od drvenoga, rezbarenog, bojanog i skulpturama anđela dopunjenog retabla s palom Uzvišenje Svetog Križa predoltarnik se razlikuje vremenom nastanka, ikonografijom i stilom. Otonijev antependij mora da je pripadao starom oltaru sv. Josipa koji je bio izrađen od drva pa je naknadno postavljen na oltar sv. Križa, jer je novi oltar sv. Josipa mramorni i na njemu je stari Otonijev antependij izgubio funkciju. Da bi se uskladio s novom cjelinom, temeljito je preslikan i tek se tijekom restauracije utvrdilo postojanje figuralnog prikaza što ga je izradio Mate Otoni Napoli. Vjerojatno je Otoni bio za staru crkvu izradio cijeli oltarni ansambl, kako je to znao u susjednim Poljicima. U onom času kada se Kaštel Štafilić odlučio podići novu, reprezentativniju crkvu, sudbina Otonijeva rada bila je zapečaćena: njegova neupitna rustična crta i naglašeno dekorativni karakter bili su zastarjeli i nisu se uklapali u novi crkveni interijer koji uključuje mramorne oltare i štuko dekoraciju Giuseppea Monteventija. Jedan njegov dio, oslikani predoltarnik, premješten je na drugi oltar i radikalno preslikan, dok su pala i retabl uklonjeni.
 
Tijekom izvedenih radova na drvenom, rezbarenom, polikromiranom, pozlaćenom i posrebrenom oltaru izvršena je fumigacija, uklonjeni su višestruki preslici, aplicirani novoizrađeni drvorezbareni nedostajući dijelovi, te je provedena strukturna konsolidacija i izvedena parcijalna rekonstrukcija izvornog oslika. Dovršetkom cjelovitih konzervatorsko-restauratorskih radova na oltaru, antependiju i oltarnoj menzi Sv. Križa, baroknoj crkvi u Kaštel Štafiliću vraćen je oltar koji svjedoči o važnosti liturgijskih artefakata koji se prenose iz ranijih crkava u kasnije izgrađene, te se čuvaju za buduće generacije.
 

Nives Matijević

Povezane objave

Knjige don Nikole Bižace

HF

Đavao je citirao Božju riječ u pustinji. Kako je Franjo uspio u Lisabonu?

hrvatski-fokus

Kolaps motivacija za vjerski život

hrvatski-fokus

Božji sud u povijesti

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više