Hrvatski Fokus
Kultura

Izložba Petra Jakelića u Kaštelima

Radovi malog formata 1961. – 2018.

 
 
U Muzeju grada Kaštela u petak, 15. studenog 2019. godine otvorena je izložba slikara i grafičara, profesora emeritusa Petra Jakelića. Izložba je to radova malog formata nastalih u razdoblju od pedeset i sedam godina. Izložbu prati katalog s reprodukcijama izloženih djela te tekstom autorice izložbe, muzejske savjetnice Mirele Vujević Duvnjak.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2019/11/jakelic.jpg
Slikarstvo Petra Jakelića od samog je početka suglasje neonadrealističkih strujanja, s kojima se susreo za vrijeme studija krajem pedesetih i početkom šezdesetih godina, i klasičnog, lirskog realizma i simbolizma. To pokazuju i dosad neizlagani mali formati, nastali od 1961. do 2018. Ove male slike nastale u pedesetsedmogodišnjem rasponu privilegij su i zanimljivost. Za izložbu je odabrano sedamdeset šest radova rađenih u različitim tehnikama, u kojima ćemo prepoznati vrsnog crtača, grafičara i slikara s jasnom pozornošću prema metijeru. Tematske podloge i motiviku desetljećima crpi iz imaginarnog i simboličnog svijeta odrastanja u Prugovu u Dalmatinskoj zagori, mediteranske kulture i klasične mitologije. U Jakelićevim fantazmagoričnim prikazima često možemo prepoznati geografske i simbolične sudare surove i tajanstvene Zagore i razigranog i obećavajućeg Mediterana. Osim u motivici, u kojoj često spaja folklornu ikonografiju i mitologiju, simboliku izražava i bogatom kromatikom. Na Jakelićevim slikama malog formata isčitavamo slikarske mijene koje zahvaćaju prije svega crtež i slikarsku izvedbu, jer sadržajno on uvijek ostaje u istom interesnom području. Sedamdesetih godina Petar Jakelić različite elemente svog izraza sintetizira u zaokružen, prepoznatljiv i autonoman izraz.
 
Metijerska vještina omogućava Jakeliću širok raspon likovnog izričaja: osebujno kolorističko bogatstvo, od lazurnih do impasto namaza u slikarstvu, od raznovrsnih linija do finih, istančanih osjenčenja u crtežu. Slike gradi slažući plohe s nježnim prijelazima boja od zagasito oker do sunčano žutih tonova, od duboko modre do nebesko plave koje slobodno povezuje u smislene kompozicije. Prije svega kao izvrstan crtač lako materijalizira likovni osjećaj koristeći se različitim tehnikama – slikanjem u ulju, stvaranjem u grafici, zanimljivim kombiniranjem u frotaž crtežima. Suptilan osjećaj za liniju posebno izbija u frotaž crtežima u kojima suprotstavlja meke, glatke obrise ženskog tijela i hrapave površine krajolika. Zadivljuje njegova vitalnost i inovativnost koju je pokazao recentnim akromatskim slikama dramatičnijeg naboja. Vrlo uspješno kombinira apstraktne dijelove pozadina i figura, vrtložno ih isprepliće stvarajući snažan dojam. Ostaje dosljedan svojem nadrealističkom imaginariju, prikazu ženskog lika, cijele figure ili samo portreta koji kao da izranjaju iz brda ili oblaka. Dinamiku ritma i osjećaj taktilnosti postigao je različitom gustoćom ploha te jakim svjetlosnim kontrastima. Jakelićeva djela zahtijevaju od promatrača aktivno sudjelovanje te pozivaju na otvoreni dijalog. Poniranje u podsvjesno, opčinjenost Mediteranom i iskonskim životnim vrijednostima konstanta su Jakelićevog umjetničkog stvaranja koje je protkano uspješnim suživotom nadrealizma, apstrakcije te poetske izražajnosti.
 
Petar Jakelić rođen je 15. travnja 1938. godine u Prugovu pokraj Splita. Kao dijete prve poratne godine u mnogobrojnoj obitelji provodi u Čitluku pored Sinja i Kaštel Lukšiću. Prva četiri razreda osnovne škole završava u rodnom selu, a ostale u Trogiru. Njegov dobrotvor i učitelj Ante Luša usmjerava ga u Školu primijenjene umjetnosti u Splitu. U srednjoj školi objavljuje crteže i vinjete u srednjoškolskom listu Polet i ilustracije u splitskom listu Vidik i Slobodnoj Dalmaciji. Akademiju za primijenjene umjetnosti u Beogradu upisuje 1959. godine. Tijekom studija uzdržava se radeći ilustracije za brojne novine i časopise.
 
Prvu samostalnu izložbu priređuje 1964. godine u Prištini. Iste godine zapošljava se kao nastavnik u Školi za primijenjene umjetnosti u Splitu gdje predaje predmet crtanje i slikanje, grafičke tehnike visokog i dubokog tiska, litografiju, vanjsku i unutarnju opremu knjige, plakat te grafički dizajn općenito. Poslije, 1977. godine, prelazi na tadašnju Pedagošku akademiju u Splitu i predaje kolegij crtanje i slikanje te grafiku i primijenjenu grafiku. Od osnivanja Umjetničke akademije u Splitu 1997. godine predaje kolegij grafiku. Umirovljen je 2008. godine kao redoviti profesor u trajnom zvanju, a 2009. godine zbog nastavničke i znanstvene izvrsnosti i zasluga za napredak Sveučilišta u Splitu stiče počasno zvanje profesora emeritusa.
Izložba ostaje otvorena do 10. siječnja 2020. godine.
 

Nives Matijević

Povezani članci

Nagrada Petri Kovačić Pavlina

HF

O fenomenu gastarbajterstva

HF

Znakovi iz suvremenog simulakruma

HF

Odnos akvarela i akrilika

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...