Hrvatski Fokus
Kultura

Ciklus “Odnosi uzajamnosti” Ane Vivoda

Izložba u Sveučilišnoj galeriji Vasko Lipovac

 
 
U Sveučilišnoj galeriji Vasko Lipovac u Splitu, u četvrtak,  17. rujna 2020. otvorena je samostalna izložba Ane Vivode pod nazivom „Odnosi uzajamnosti“. Umjetnica prezentira radove koji se međusobno organski nadovezuju i tek objedinjenim predstavljanjem omogućavaju uvid u različite aspekte autoričinog interesa, kao i kritičku valorizaciju rada. Ciklus „Odnosi uzajamnosti“ je kombinacija digitalnog tiska, olovke i akrila koji se bavi pitanjem ženskog identiteta kroz portrete žena četiriju generacija autoričine obitelji. Integralni dio ciklusa je audiozapis međusobnih razgovora i glasova ženskih članova obitelji.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2020/09/Relations-of-Reciprocity-2-digital-print-acrylic-pencil-2019..jpg
Kako navodi kustosica izložbe Marina Petit, Ana Vivoda je jedna od vodećih umjetnica mlađe generacije u Hrvatskoj koja se afirmirala svojim grafičkim opusom, brojnim međunarodnim izložbama i nagradama. Neophodno je spomenuti njen posljednji uspjeh – sudjelovanje u programu Open Portfolio za nadolazeće mlade umjetnike, baskijske grafičke manifestacije FIG Bilbao gdje je umjetnica izabrana kao jedna od četiri finalista koji će izlagati u Bilbau. Kao kustosica i organizatorica Splitgraphic bijenala, pratila sam dosadašnji rad Ane Vivode. Sudjelovala je na nizu skupnih izložbi sa svojim grafičkim opusom Tragovi, koji je 2017. godine nagrađen Posebnom nagradom. Ciklus Tragovi temelji se na grafičkom procesu i apstraktnim potezima koje umjetnica kontinuirano urezuje u grafičke matrice bilježeći i promišljajući svijet oko sebe. Koristeći matrice iznova, autorica stvara nove tragove različitim grafičkim tehnikama dubokog i visokog tiska, ali također i digitalnog tiska, kao na nagrađenim radovima iz 2017. godine gdje se kao motiv pojavljuju i elementi ljudskog tijela, odnosno figure.
 
Promatrajući novi ciklus Odnosi uzajamnosti, u odnosu na Tragove, može se uspostaviti oprečna izjava da je to odmak i kontinuitet u njenom dosadašnjem radu. Antiteza odmaka i kontinuiteta se odnosi prije svega na površni odnos apstrakcije Tragova i realizma Odnosa uzajamnosti, tj. portreta različitih generacija ženskih članova vlastite obitelji. U Tragovima umjetnica apstrahira svijet oko sebe znakovima i urezima u matricu, dok u Odnosu uzajamnosti realno bilježi crte lica članova obitelji promišljajući ženski identitet kroz generacije i odnose unutar obitelji. Kontinuitet se pak najizrazitije očituje u pristupu bavljenja određenom tematikom, što je kod Ane Vivode proces koji nije nikad završen; već u nastajanju, razvoju, promišljanju, vraćanju i usavršavanju. Upravo prema riječima same umjetnice, ovi novi realistični portreti su trajno nedovršeni, a na njihovim se licima vide tragovi, odnosno rukopis umjetnice. Uz trajnu nedovršenost portreta koji izranjaju iz bijele podloge papira, izranjaju i njihove priče u kojima ženski glasovi opisuju svoje školovanje, uloge i iskustva žene u obitelji i društvu te kako su se mijenjali iz generaciju u generaciju.
 
U Odnosima uzajamnosti pojam identiteta je trajno nedovršena kategorija, stalno u procesu dovršavanja. Vivoda je, kako sama navodi, pristupila pojmu identiteta kao trajno otvorenoj kategoriji, koji se formirao kroz međusobne odnose te se oni konstruiraju i rekonstruiraju unutar mnogih suprotstavljenih i umreženih veza. Kontekst se otkriva kroz fragmente lica i fragmente glasova koji izlaze iz buke te raznih šumova u kojima se gube, jednako kao i portreti na podlozi. Umjetnica je razvijala i uslojavala bavljenje tematikom identiteta što se vidi i kroz knjige umjetnika, koje također izlaže u Sveučilišnoj galeriji. Tu se uviđa sličnost s ciklusom Tragovi koji je u konstantnom nastajanju i ponovnom vraćanju. Prvi se put bavila temom identiteta u knjizi umjetnika Lica gdje su isprepleteni i digitalno izvedeni i uvezani obiteljski portreti. Lica su nastala razmišljanjem o majčinskim utjecajima, kontekstima odrastanja i formiranja. Naime, Ana Vivoda ovdje prvi put propituje koliko je ženski identitet performativan, tj. određen sredinom u kojoj odrastamo i povijesnoj definiciji žene ovisno o vremenskom periodu i socijalnoj uvjetovanosti. Upravo poznati citat Simone de Beauvoir „Žena se ne rađa, nego postaje ženom“ može se primijeniti na Vivodino dugoročno promišljanje koliko je žena povijesno određena kontekstom u kojem odrasta. Razgovori koje čujemo dok gledamo radove u galerijskom prostoru svjedoče o tome kao i izložena knjiga umjetnika Razgovori uz kavu koja se direktno nadovezuje na instalaciju.
 
Ona se, također, sastoji od realističnih portreta članova obitelji uz kratke priče ili citate koji ponovno oslikavaju razmišljanja sudionica o ulozi žene, odnosima, ograničenjima, očekivanjima, i razlikama u percepciji. Knjige umjetnika Sve što sam zaboravila s izvezenim nazivima prostora i riječima i U međuprostoru (s tobom) s isprepletenim rukama umjetnice i njenog supruga se indirektno vezuju na ciklus te nas potiču na ponovno promišljanje o identitetu, memoriji i odnosima koji nas obilježavaju. Instalacijom Odnosi uzajamnosti i popratnim izloženim knjigama umjetnika, Ana Vivoda vrlo uspješno traga za ženskim kodovima unutar obiteljske matrice, iskoracima u slobodne izvedbe identiteta kroz različite osobne odluke i odabire koje nas, kao žene, određuju i stvaraju ono što zaista jesmo. Multimedijalnim ciklusom Odnosi uzajamnosti, Ana Vivoda se suptilno i rafinirano bavi aktualnom tematikom ženskih prava te se novim ciklusom pozicionira kao jedna od najznačajnijih grafičkih umjetnica u zemlji. Naime, umjetnica je prostor već počela promišljati postavom ciklusa Tragovi, a sada je isti uvjetovan zvukom i glasovima koji nam otvaraju jednu novu percepciju radova. Kombinacijom različitih tehnika i definitivnim iskorakom u područje grafičke instalacije stvara kompleksan narativ koji proširuje granice grafičkog medija.
 
Ana Vivoda, rođena u Rijeci 1979. godine, diplomirala je na Odsjeku za likovne umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci te je završila poslijediplomski studij (Project Studies) na Royal University College of Fine Arts u Stockholmu u Švedskoj i doktorirala na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Radi kao izvanredna profesorica na Sveučilištu u Zadru, Odjelu za nastavničke studije u Gospiću. Priredila je brojne samostalne izložbe (Rijeka, Madrid, Zagreb, Pula, Lošinj, Niš) i sudjelovala na više od stotinu pedeset međunarodnih izložbi. Ana Vivoda je dobitnica brojnih nagrada i priznanja: Nagrada Kabineta Grafike HAZU-a na 3. hrvatskom trijenalu grafike, Nagrada 52. zagrebačkog salona, Nagrada Međunarodnog bijenala grafike Splitgraphic, Španjolska, nagrada 2. međunarodnog natječaja za suvremenu grafiku, Bilbao, Španjolska, Posebno priznanje žirija, Međunarodni bijenale grafike Jose Guadalupe Posada, Meksiko, Posebno priznanje Print Award Carmen Arozena, Španjolska, Nagrada Grafičke zbirke NSK na 5. hrvatskom trijenalu crteža i mnogih drugih.
Izložba ostaje otvorena do 6. listopada 2020.
 

Nives Matijević

Povezani članci

Štorija materine babe

HF

Životni vijek

HF

Slojevita simbolika kolora Nevena Otavijevića

HF

Umirujući krajobrazi Nevena Otavijevića

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...