Hrvatski Fokus
Znanost

Vrijeme je da platforme društvenih medija poput Facebooka tretiramo kao strojeve za ovisnosti koji stvarno jesu

Društveni mediji postaju zarazni i u konačnici destruktivni kao i mnogi lijekovi na koje upozoravamo našu djecu

 

Hipodermička igla isporučuje opojne lijekove u naš mozak putem našeg krvotoka. Danas je ovisnički lijek uvjerljiv sadržaj, a igla je pametni telefon. Od njegovih ugodnih zvukova i svijetlih, zavodljivih boja do simpatičnih slika i slika; društveni mediji postaju jednako ovisni i na kraju destruktivni kao i mnogi lijekovi na koje upozoravamo našu djecu. Kao bivši ravnatelj, vidio sam ovisnost o društvenim mrežama u punoj snazi u učionici. Raspon pažnje je u padu, dok su depresija i anksioznost porasli. Moramo prepoznati ove platforme po onome što jesu: strojevima za ovisnost. Također bismo ih trebali tretirati kao takve.

Većina nas bi se sramila kad bismo znali koliko vremena zapravo provodimo na društvenim mrežama svaki dan. Tvrtka za praćenje aplikacija App Annie otkrila je da prosječna osoba provodi 4,8 sati na telefonu svaki dan, što čini trećinu naših ukupnih budnih sati. Inherentna ovisnička kvaliteta društvenih medija nije tajna u Silicijskoj dolini. Čak je i Chamath Palihapitiya, Facebookov bivši potpredsjednik za rast korisnika, objasnio da osjeća “ogromnu krivnju”. “Mislim da smo stvorili alate koji razdiru društveno tkivo funkcioniranja društva”, rekao je, prije nego što je priznao da čak ni njegovoj djeci “nije dopušteno koristiti to s***”.

Mnogi od trikova koji se koriste kako bi korisnici bili na mreži što je duže moguće posuđeni su izravno s automata i web stranica za kockanje, kako je primijetila Natasha Schull, autorica knjige Addicted by Design. Na primjer, funkcija “povuci za osvježavanje”, gdje povlačenje zaslona prema dolje osvježava sadržaj, uzima se izravno iz priručnika automata. U onome što je poznato kao “Ludička petlja”, (ti ciklusi neizvjesnosti, iščekivanja i povratnih informacija), nagrade nas drže dovoljno angažiranima da dugoročno ubrzamo naš ukupni angažman. Slično tomu, značajka “beskonačnog pomicanja” aplikacija poput Facebooka i TikToka znači da sadržaj kratkog oblika koji oslobađa dopamin nikada ne prestaje. Barem ponestane cigareta i alkohola. Isto se ne može reći za sadržaj na platformama društvenih medija.

Ovisnost o društvenim mrežama djeluje slično kao ovisnost o tvarima; studija Državnog sveučilišta Michigan otkrila je da postoji veza između teške upotrebe društvenih medija i oslabljenog, rizičnog donošenja odluka koje se nalaze kod ovisnika o zlouporabi opojnih droga.

U Južnoj Koreji pitanje ovisnosti o internetu još je prisutnije. Vlasti sumnjaju kako je do 20 posto stanovništva izloženo ozbiljnom riziku od ovisnosti o internetu. Kao rezultat toga, oni usmjeravaju javna sredstva u digitalne programe detoksikacije, koji dolaze u obliku školskog savjetovanja, istraživanja probira, pa čak i kampova ovisnosti.

Kao ljudi, skloni smo uživati u užitku prije nego što priznamo i reagiramo na štetu. Doista, tijekom 19. stoljeća kokain je bio slobodno dostupan u ljekarnama, a kokain se još uvijek mogao naći u Coca-Coli još 1903. godine. Slično tomu, između 1930-ih i 1950-ih, cigarete su aktivno promovirali i propisivali liječnici, a marketinški primjerak za cigarete glasio je: “Dajte grlu odmor … Popuši svježu cigaretu”.

S društvenim mrežama, osuđujuća znanost se kotrlja i ne možemo više ignorirati rezultate. Studija Lanceta iz 2018. otkrila je da su oni koji provjeravaju Facebook kasno navečer vjerojatnije da će se osjećati depresivno. Druga studija iz 2018. otkrila je da što su ljudi manje vremena provodili na društvenim mrežama, to su pokazali manje simptoma depresije i usamljenosti.

Doista, interno istraživanje tvrtke Marka Zuckerberga otkrilo je da ovisnost o Instagramu šteti zdravstvenom i školskom uspjehu više od 6 posto tinejdžera, uzrokujući depresiju, anksioznost i anoreksiju. I ja sam to vidio. Djeca u mom razredu ne govore samo o ovisnosti o jednoj stranici. Oni govore o tomu da su uhvaćeni u “petlji”, gdje bi probijali sedam do osam web stranica društvenih medija na koje su pretplaćeni. Nakon što su ih sve prošli, prošlo je dovoljno vremena da ponovno započnu cijeli proces i počiste bilo koji svježi, novi sadržaj koji je u međuvremenu prenesen. Za mnoga od ove djece njihov društveni život neraskidivo je povezan s platformom za koju je dokazano da povećava rizik od depresije, tjeskobe i tjelesne dismorfije. To me plaši.

Ipak, ono što me više plaši je smjer putovanja za ove društvene mreže. Ranije sam pisao o tomu kako bi Metaverse mogao biti blagodat za obrazovanje. Ali to je samo ako se problemi pečeni na društvenim mrežama ne kopiraju i zalijepe u ove nove, virtualne svjetove. Regulacija i edukacija na kraju su sustigli cigarete i kokain. Sada vjerujem da web stranice društvenih medija moraju biti transparentne u vezi s mehanizmima ovisnosti koji se ugrađuju u njihove platforme.

Djeca bi trebala morati provjeriti svoju dob prije nego što naprave račun, a zakonski bi se trebale provoditi vremenske zabrane za one koji koriste ove web stranice društvenih medija koji su mlađi od 18 godina. Slično kao i ovisnička upozorenja koja sada dolaze s cigaretama, vrijeme je da oblijepite upozorenja na društvenim mrežama koje koriste tehnologiju ovisnosti. Poslovni model tvrtki za proizvodnju cigareta oslanja se na ovisnost kako bi povećao prodaju. Web stranice društvenih medija oslanjaju se na ovisnost o žetvi i prodaju što više podataka.

Vrijeme je da prepoznamo zaraznu štetu ugrađenu u tkivo web lokacija poput Facebooka, Twittera, Instagrama i Snapchata. Tada moramo raditi na iščupanju ovisnosti iz srca ovih platformi ako želimo napraviti sigurniji, zdraviji internetski svijet za nastanjivanje naše djece.

Leon Hady, bivši je ravnatelj i osnivač Guide Educationa, koji je obučio tisuće učitelja, https://www.independent.co.uk/voices/social-media-addiction-facebook-instagram-tiktok-b2078967.html

Povezane objave

Razmišljanje i hodanje

hrvatski-fokus

Oklahoma na udaru potresa zbog nafte i plina

HF

Hrvatski iseljenik u HAZU-u

HF

Nove poštanske marke

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više