Hrvatski Fokus
Kultura

Splitska izložba Slavena Tolja

U Galeriji MKC splitskog Doma mladih dubrovački vizualni umjetnik predstavlja se izložbom naziva ‘Krakelure, Pavo i ja’

 

Splitska izložba Slavena Tolja nastavlja se na izložbe prošle godine postavljene u Bologni (Palazzo d’Acurssio), Rijeci (Galerija OK) i Zagrebu (Institut za suvremenu umjetnost), a ovom prilikom nadopunjena je novim radovima i umjetničkim intervencijama. Izložbe se, kao uostalom i umjetnikovi radovi, nadovezuju jedne na druge. Naime „danas kada izlaže svoja ranija djela ili njihove segmente Tolj se prema njima ne odnosi retrospektivno već asocijativno. Ona su pomno izabrana jer su u direktnoj vezi s nekim situacijama, pojavama, idejama i predviđanjima koje umjetnika ovog časa opsjedaju ili koje trenutno živi“.

Nakon što su teške zdravstvene tegobe onemogućile Tolja u jednostavnoj, protočnoj verbalnoj komunikaciji, „svoje osobne i složene poetike kao da transponira na podzemni svijet”(Helena Puhara, iz predgovora izložbe Krakelure, Pavo i ja, Palazzo d’Accursio, Bologna, 2023.). Utoliko, čini se kao da je Toljeva stvarnost, determinirana motivima i temama s „one strane” svijesti, uključujući i sjećanja na živote poznanika i prijatelja pokojnika, kao što je upravo bio i hrvatski fotograf Pavo Urban, koji je 6. prosinca 1991. godine, poginuo snimajući bombardiranje Dubrovnika i na taj način, materijalizirao vlastitu smrt. Prva je Toljeva asocijacija na Urbana ona nastala prigodom 30. obljetnice Urbanove pogibije, kada je „riječi sjećanja” uklesao u kutni kamen na samome mjestu smrti: „Život i smrt upleteni u tkivo grada. Kao što je i misao o Pavu Urbanu upletena u Toljevu svakodnevicu. Iz tog razloga svoju će izložbu nasloviti „Krakelire, Pavo i ja“.

Čini se da je Toljevo „danas” snažno obilježeno podsjetnikom na životnu prolaznost. Tako, pripremajući izložbu, Tolj je načinio nekoliko skica ispruženog mrtvog tijela, referirajući se ujedno na Dulčićeve skice mrtvog Krista, iako faktički ilustracije mrtvoga Pave i/ili mrtvoga sebe, prekrivenog plahtom kao i za vrijeme izvođenja performansa „Community Spirit in Action” 1998. godine. Uz fotografije čiji je autor sam Pavo, u Sali Urbani su tako bile izložene i fotografije potonjeg performansa kojeg je, u društvu striptizete, Tolj izveo u prostoru namijenjenom za peep show.

Slaven Tolj (1964.) svoj rad artikulira u više polja umjetnosti, uključujući performans, akcije, ambijentalne i site specific instalacije te objekte. Upotrebljava realni prostor, zatečene i pronađene predmete, ugrađujući u svoje radove vrijeme te služeći se vlastitim tijelom. Njegova se umjetnost uglavnom bavi društvenim temama, temama identiteta, prošlosti, ljudske ranjivosti, samoće, smrtnosti. Izlagao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Osim kao umjetnik, javnosti je poznat i kao kustos izložbi, suosnivač Art radionice Lazareti u Dubrovniku i Instituta za suvremenu umjetnost u Zagrebu, hrvatski izbornik na Venecijanskom bijenalu likovne umjetnosti 2005., nekadašnji ravnatelj MMSU Rijeka

Izložba ostaje otvorena do 21. ožujka 2024.  

Nives Matijević

Povezane objave

Malteški jezik

HF

Preopasno ustrajavanje na ‘kurikulumu’

HF

Abecede Claudija Magrisa  

hrvatski-fokus

Između srca i želuca

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više