Hrvatski Fokus
Kultura

Skulpture i reljefi Petra Ujevića

U Muzejskom prostoru dvorca Vitturi u Kaštel Lukšiću u  srijedu, 28. lipnja 2023. otvorena je izložba kipara Petra Ujevića pod nazivom ‘Skulpture i reljefi’

 

Petar Ujević oblikuje portrete, animalistiku, višefiguralnu simboličko – narativnu  plastiku (teatrazirajuća oprostorenja), pojedinačne skulpture, malu plastiku,  javne spomenike, reljefe, crteže i slike. Okušava se u raznim materijalima iznalazeći stalno nove mogućnosti izraza iskušavajući razne kiparske discipline i zadatke i upravo je taj stvaralački nemir i raznovrsnost  jedna od njegovih ključnih odlika. Unatoč toj  raznovrsnosti, u jezgri njegovih djela, pisci se redom slažu, prepoznatljivo je identitetsko, misaono ishodište i emocija, koje povezuju raznolikosti izričaja bilo da se radi o sažetim,  lapidarnim volumenima ili formama koje dramatično zasijecaju u prostor, ekspresivnim nakupinama kiparske mase  ili pak o konstruktivno rascjepkanim i prošupljenim formama koje propuštaju, omeđuju i zakrivljuju prostore.

Ono što se odmah uočava u brojnim ciklusima skulptura malih i velikih dimenzija, reljefa, slika i crteža Petra Ujevića njegovo je  udivljenje – rabeći biblijski leksik – prema stvorenju, prema stvorenome i prema njihovim odnosima.  To njegovo temeljno zanimanje-fascinacija  i nagon za oblikovanjem, mimesisom, ali i za iskazivanjem doživljene  stvarnosti rabeći  živ i raznovrstan  pristup modeliranju, kiparenju i konstruiranju mekih zaobljenih forma – izrasta  iz univerzalnih poimanja koja prate ljudsku vrstu od samih početaka. Istodobno njegovi radovi očituju duboku ukorijenjenost  kristoloških, etičkih ideja i prakse zapadne kršćanske kulture često birajući  biblijsku ikonografiju Staroga i Novoga zavjeta što u svome povijesnom, značenjskom i kulturološkom smislu nije nimalo jednostavan likovni zadatak.

„Odlučili smo se na pregledni izlagački pristup da bismo pokazali i neke rane, ali zrele radove, svu raznovrsnost Ujevićevih kiparskih realizacija, ali i njihovu unutrašnju poveznicu. Takav je rani rad  skulptura  Histrion  za koju je dobio Vjesnikovu izvedbenu nagradu 1984., iste  godine kad je i diplomirao Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i Letač, 1982. Histrion je postavljen u Cavtatu, a sadrži prepoznatljive značajke kipareva izričaja poput suverenog ekspresivnog tretmana površine i arhetipske asocijativnosti. Među odabranima su i pojedinačni radovi iz ciklusa Noina arka, Kula babilonska, Stari hrvatski gradovi nastali u posljednjem desetljeću 20. st., zatim skulpture, Moja krava i ja, 2001., Krilo materino, 2006., Mali akt iz 2012., i  Bik, 2012., Stonoga, 1989.,  koje pokazuju sklonost organskoj sažetosti, jednostavnoj raščlambi  i  jasnim formama u dijalogu s prazninama.  U njima izostaje ekspresivnost a prevladava asocijativnost znaka, simbolika, priroda motiva, punina i toplina bliska doživljaju prapovijesnih artefakata broncu emaniraju mekoću primarnog kiparskog materijala i simboličku nestabilnost arhitektonike kućice,  približavajući je tako amorfnosti sluzava i prilagodljiva tijela“, stoji u predgovoru kustosice i Muzejske savjetnice Mirele Vujević Duvnjak.

„Zaključit ćemo da Ujevićev doživljaj teme ili motiva diktira njegov kiparski pristup i vodi ga različitim smjerovima istraživanja. Isto tako o njegovim trajnim unutarnjim preokupacijama svjedoče morfološka i kompozicijska rješenja koja se s manjim ili većim  izmjenama ponavljaju na pojedinačnim skulpturama i u nizu  narativnih, simboličkih kompozicija. Njegovi radovi svjedoče vjeru, otvorenost životu i zainteresiranost za sve njegove  oblike. U njima možemo prepoznati oblikovnu kulturu, misaonost, zaigranost, vedrinu i humor“, istaknula je.

Petar Ujević je akademski kipar (Krivodol, 1960.) diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1984. godine. Kao samostalni umjetnik djeluje od 1995. godine. Deset godina radio je u Jadran filmu te u koprodukcijskim projektima na izradi kiparske scenografije. Dragovoljac je i veteran Domovinskog rata. Član je SZUH-a, HDLU-a, LIKUM-a i ULUS-a te neformalne grupe umjetnika Contra.

Petar Ujević u dosadašnjem je svom radu razvio tematski i morfološki raznoliki opus u kojemu se napose izdvajaju figuralne (grupne) cjeline. Realizirao je brojna djela u rasponu od male plastike do monumentalnih ostvarenja i javnih spomenika: primjerice, Histrion 1984. u Cavtatu (kao dobitnik Vjesnikove nagrade), reljef Bitka za Vrgorac 2004. u Vrgorcu, Križni put 2011. u crkvi u Rakitju, kip Sv. Antuna Pustinjaka 2005. i spomenik Ivici Sudniku 2007., oba u Samoboru, zatim reljef Cravatten Stadt 2008. u Slavonskome Brodu, niz od šest privremeno izloženih skulptura KravatArt 2010. u Zagrebu, skulpturu Oblak i kiša postavljenu 2013. u Samoboru te monumentalnu skulpturu Uskrsli Krist postavljenu 2019. godine u Belišću. Za svoj rad primio je nekoliko nagrada, među ostalima Drugu nagradu za slikarstvo u Imotskome 1982. godine, Vjesnikovu Nagradu Histrion u Cavtatu 1984. godine te Drugu nagradu za kiparstvo u Puli 1986. godine. Godine 1998. dobio je Prvu nagradu na natječaju za spomen-obilježja braniteljima Nuštra te Drugu nagradu na manifestaciji Trofej Grada Čakovca.

Izložba se može pogledati do 23. srpnja 2023.

Nives Matijević

Povezane objave

Nastaviti dobro raditi

HF

I sakralne teme su dio mog opusa

HF

Kraljevsko otvorenje sezone Lisinski subotom

hrvatski-fokus

Ljudska bol

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više