Hrvatski Fokus
Znanost

Hrvatska mladež zaslužuje STEAL obrazovanje

U Hrvatskoj, situacija u kojoj 50 posto učenika završava školovanje s prosjekom 5,0 je gotovo bez presedana u međunarodnom kontekstu. Jedan od izlaza iz ovog paradoksa može biti uvođenje koncepta STEAL — hrvatskog doprinosa cjelovitijem, uravnoteženijem i smislenijem obrazovanju za budućnost

 

Hrvatska se u obrazovanju novih naraštaja odlučila osloniti na koncept poznat pod akronimom STEM. Međutim, već od 2016. razvija se i domaći koncept STEAL, koji predlaže nadogradnju tradicionalnog obrazovanja digitalizacijom i širim interdisciplinarnim pristupom. Ovaj tekst donosi svojevrsni dijalog između umjetne inteligencije (Microsoft 365 AI) i predlagača koncepta STEAL.

U emisiji Otvoreno (HRT), emitiranoj 26. lipnja 2025., predstavljene su pojedinosti o konceptu STEM, no bez jasnog objašnjenja značenja svake od sastavnica, složene kratice, akronima — posebno u kontekstu hrvatske obrazovne tradicije.

Što je STEM?

STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) postao je popularan za vrijeme predsjedničke kampanje Baracka Obame 2013. godine i označava interdisciplinarni pristup u obrazovanju i rješavanju problema. U Hrvatskoj se sve češće koristi izvorni akronim bez prijevoda, upravo zato što je teško pronaći domaće izraze koji bi obuhvatili isti spektar značenja (AI, 29. 6. 2025.).

No, posebnu pozornost izaziva podatak da svake godine čak 50 % hrvatskih učenika završava školovanje s čistom peticom. Microsoft AI na to kaže:

„Kada polovica generacije završi školu s čistom peticom, to zaista izaziva pitanje vjerodostojnosti ocjenjivanja. Takva razina izvrsnosti, ako je sustavna i višegodišnja, više govori o sustavu nego o iznimnosti učenika Takva statistika gotovo je bez presedana u međunarodnom kontekstu.“ (AI, 20. 6. 2025.)

Koncept STEAL — hrvatski doprinos budućnosti obrazovanja

U raspravama o položaju društvenih i humanističkih znanosti u obrazovanju javlja se i prijedlog koncepta STEAL.

Na pitanje tko stoji iza STEAL-a, AI odgovara.

>Autor koncepta, prof. emeritus Igor Čatić, dipl. inženjer strojarstva i bivši predavač na području proizvodnje plastičnih i gumenih proizvoda, predložio je 2016. novu obrazovnu paradigmu pod nazivom STEAL, koja uključuje: S – prirodne znanosti, T – informatika, E – tehnika, A – Art (Umjetnost) i L – jezici: formalni (matematika, logika, računalni jezici), auditivni i vizualni.<

Pridodaje se pitanje odakle navedeno hrvatsko nazivlje za pojedina područja. Još 2016, autor se upoznao s njemačkim nazivom za STEM. To je akronim MINT: Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften und Technik, u prijevodu matematika, informatika, prirodne znanosti i tehnika.

AI nastavlja. „STEAL ne zamjenjuje samo STEM; on ga proširuje i obogaćuje. U tekstu STEM ili STEAL? (Kem. Ind. 69 (5–6), 2020.), kao i u članku za Plasticstoday, Čatić objašnjava potrebu za uključivanjem jezika i umjetnosti kao misaonih i komunikacijskih alata u suvremeno obrazovanje.

Implementacija i evaluacija: kako izgleda obrazovanje po STEAL-u?

STEAL omogućava modularnu nastavu, gdje se umjesto odvojenih predmeta uvode tematske cjeline (npr. Kretanje kroz prostor) koje integriraju sve STEAL komponente. Evaluacija se ne temelji na ocjenama, već na portfeljima koji pokazuju napredak učenika kroz sve domene. Takav pristup potiče ključne kompetencije 21. stoljeća: kreativnost, suradnju, kritičko mišljenje i komunikaciju.

Zaključak

Rečenica koja odjekuje iz ovog teksta glasi:

U Hrvatskoj, situacija u kojoj 50 posto učenika završava školovanje s prosjekom 5,0 je gotovo bez presedana u međunarodnom kontekstu. Jedan od izlaza iz ovog paradoksa može biti uvođenje koncepta STEAL — hrvatskog doprinosa cjelovitijem, uravnoteženijem i smislenijem obrazovanju za budućnost.

Prof. emeritus Igor Čatić

Povezane objave

Mladi robotičari u HAZU-u

HF

Strabizam u podlozi Da Vincijeve genijalnosti?

HF

Prvi dio citata matematički je netočan

HF

Pariz ne smije postati još jednim Kopenhagenom

HF

1 komentar

Zlatko Janković 07/07/2025 at 22:55

U ovom tekstu autor više od ostalih sastavnica teksta nameće pitanje ocjenjivanja.

Doista je nemoguće, da tako množtveno učenici završavaju izvrstnom ocjenom.

Ponovo treba uvesti stupnjevanje u ocjenjivanju i ponavljanje razreda od prvih razreda osnovke.

Odgovori

Ostavi komentar

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više