Hrvatski Fokus
Društvo

Urbanizam Dubrovnika od XIX. stoljeća do 2020.

Arhitekte ne zanima isplativost turizma

 
 
Padom Republike nastaje relativno zamiranje Dubrovnika, koje traje više od 50 godina, što je s današnje pozicije sretna stvar jer su očuvani prirodna i kulturna baština. Austrija (tj. Austro Ugarska) je napravila i dosta solidnih stvari; utvrda na Lokrumu, utvrda Prevlaka (vidjeti i Dvrsnik u Boki!), šetalište do Porporele, šetalište u Uvali Lapad, bivša „Kasarna“ u Gružu – ali i osrednjih i loših.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2020/05/dubrovnik.jpg
Maksimilijan Habsburg sa puno ukusa u sklop benediktinskoga  samostana uklapa svoj dvorac i radi suptropske vrtove. Zgrada Gimnazije dovršena tek u doba Kraljevine YU je od solidnog materijala, šablonska i prevelikih dimenzija,tako da pomalo konkurira zidinama. Još je gori slučaj hotela Imperijal koji je glomazan, od lošega materijala i banalan kao kakvo englesko kolonijalno zdanje u Indiji. Secesionizam ima svoga šarma, ali počesto njegov historijski eklekticizam (iskustva renesanse i baroka) ne ostavlja dubok dojam, a i ukrasi su uglavnom suvišni i kičasti. Beton i opeka nisu dobra kombinacija, iako su u svoje doba bili jeftini, primjer je centar Zagreba koji nije saniran na vrijeme i kako po struci treba biti. Kuća obitelji Mitrović (danas Ekonomski fakultet) je prilično lijepa, ali da bi se podigla srušen je minijaturni ljetnikovac Lorko.
 
U doba Kraljevine YU zanimljivo je djelovanje Koste Strajnića prezaslužnoga za dubrovačko slikarstvo. Rečeni gospodin je kao dubrovački konzervator imao loših ideja da se sruše Lazareti i na njihovom mjestu podigne moderni hotel, te da se prostor do sv. Jakova pretvori u uzobalnu šetnicu (lungomare), te da se podigne moderni Kursalon na Pilama. Umjetnici koje je on forsirao kao jugoslavensku umjetnost, danas nam djeluju neobično. Meštrovićeva monumentalnost rado se dohvaća Perzije, Egipta i drugih klasičnih uzora, ali i austrijske postsecesije sa stilom koji pati od grandomanije do karikature; blisko je to i talijanskoj arhitekturi iz doba fašizma. Meštrovićev Mauzolej Račić u Cavtatu je skladnih proporcija, naliči na Teodorikov mauzolej u Rimu kojemu je dodano grčko pročelje.
 
Kao i kod Plečnika dosta je masonske simbolike. O tome vremenu postoji sjajni rad Vinka Srhoja o polemici između svećenika Vinka Brajevića i Koste Strajnića u kojemu je Kostin modernizam vrlo objektivno kritiziran od Brajevića u splitskom „Novom dobu“. Taj rad je proširio Ivan Viđen. Šeherezada koju je za židovskoga američkoga trgovca Zimdina izradio Bečanin Keller je zgodnih proporcija i divno uklopljena u krajolik,iako sa dubrovačkom tradicijom nema nikakve veze, a njena estetika naginje kiču. Nasreću se odustalo od pogibeljnih ideja mosta do Lokruma i gradnje nekakvih pseudoklasicističkih građevina koji bi rajski zeleni otok stvorili u golet. Arhitekt Dobrović nadahnut Le Curbisierom radi hotel Grand na Lopudu i nekoliko građanskih vila,te stvari danas nas ostavljaju ravnodušnim i ne smatramo ih ružnima samo zbog malih gabarita.
 
Bančeva vila (danas UGD) nije ružna zgrada, materijal je prelijepi kamen, jasno da ona oponaša duh klasike i da je predimenzionirana. Vila Ruža na Koločepu je solidna gradnja (Kauzlarić, Gomboš). Dom zdravlja Dubrovnik iz 1938. djelo je Bele Auera iz Zagreba, solidan materijal i valjane mjere. Nakon Drugoga svjetskoga rata Dubrovnik nije pretvoren u industrijsko središte, luke Ploče i Bar su ga istisle, te se pedesetih 20. stoljeća okreće turizmu i kulturi. Zgrada tvornice Radeljevića nema nikakvu arhitektonsku vrijednost, kao ni TUP-a. Vila Dubrovnik (stara) Mladena Frke bila je skromnih dimenzija i vrlo se uklapala u krajolik. Frka je bio dosta zanesen radom Amerikanca F. L. Wrighta; u slučaju lopudskoga hotela Lafodije rezultat je funkcionalan ali izgleda kao veliko strano tijelo. Hotel Excelsior predstavlja također pokušaj da se moderno pomiri sa klasičnom starinom u kontaktnoj zoni; kocka Excelsiora Nevena Šegvića je bačena kao šaka u oko. Ugostiteljska škola u Dubrovniku iz 1961. djelo je Vjenceslava Richtera; idealno zamišljena za potrebe škole, dinamična i zanimljiva gradnja za to vrijeme. Hotel Neptun (Valamar Riviera danas) je primjer neuklopljene gradnje, bilo sa Koločepa, bilo sa Srđa on se protivi krajoliku kao primjer loše simbioze socijalističke gradnje i kapitalističke pohlepe. Arhitekt iz Splita Andrija Čičin Šain bio je vrlo talentiran čovjek, hoteli Palace i stari Libertas su primjeri uklopljenosti u krajolik ali i suvremenosti. U Istri sa Vilom Rubin poštuje tradicionalnu gradnju.
 
Arhitekt Prtenjak jako je elegantno i lijepo uklopio novu crkvu sv. Petra na Boninovu sa postojećim gradnjama, taj postupak u arhitekturi se naziva interpolacija. Nažalost umjesto na Prtenjaka gradske vlasti su se oslanjale na gosp. Butijera i gosp. Franića koji je autor Lapadskih dvora. Slobodan Milićević 1973. godine sa hotelom „Croatia“ ostvaruje vrlo lijepo i moderno zdanje. Gradnja Babinoga kuka predstavlja primjer dobroga planiranja i prenošenja društvenoga života na periferiju; zanimljivo je da prostor koji izvrsno funkcionira početkom osamdesetih XX. stoljeća kasnije sa novom vrstom turista i drugačijim potrebama istih zamire. Danas je zelena površina toga dijela grada opustošena, a nove neprimjerene gradnje otežavaju promet i djeluju ružno. Hotel Belvedere arhitekta De Luce opozicija je gradu Dubrovniku i strši na obali poput presađene komadine betona iz sjeverne Afrike. Niti je okolni prostor dobro osmišljen, niti je taj glomazni hotel ikada imao imućne goste; on je nekoliko godina tavorio na rubu rentabilnosti bivajući poluprazan kroz ljetne mjesece. Vrlo lijep projekt novog Belvederea arhitekta Marka Dabrovića nažalost nije izgrađen.
 
Hotel Park u Lapadu je primjer loše arhitekture, ali i loše pejzažne arhitekture. Intervencija u najvrjednijoj zelenoj prigradskoj površini sv. Jakova arhitekata Ivanišina i Kabashija izgleda kao djelo Marsovaca. Hotel Mlini izgleda kao loše izvedena košnica. Dubrovnik se pod brdom Srđ nalazi kao pod giljotinom na uskom pojasu uz more, to otežava prometna, ali i urbanistička rješenja. Neuspjehu socijalista da to riješe, pridružila se pohlepa ponovno otkrivenoga kapitalizma – tajkunizma, kao i rentijerizam građana kojima je turizam mogućnost lagodnoga života. Socijalizam je radio kocke i pravokutnike, ali planski; dopustio je radi socijalnoga mira i neplanske divlje gradnje – ali je ipak štitio prostor i regulira veličinu i materijal zgrada. Danas su limiti probijeni, u kontaktnoj zoni sjeverno od srednjovjekovnoga Grada niču šesterokatnice od betona i cijeli prostor počinje naličiti na betonske favele. Nasreću barem je hrabrošću sadašnjega gradonačelnika izmještena nekakva kocka od plastike i lima koja je trebala biti spomenik Domovinskome ratu. Što i kamo sada kada smo pučkim rječnikom kazano stavili „sva jaja u jednu košaru“, tj. zaigrali na kartu turizma? To je druga tema koja arhitekte ne zanima.
 

Teo Trostmann

Povezane objave

Civilizacija

HF

Jesu li slobodni zidari retardirani, preprodavači kola ili sotonisti?  

hrvatski-fokus

Sjaj u tami Domovine

hrvatski-fokus

Upozorenja Zlatka Miliše

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više