Iz povijesti hrvatskoga teatra – Prva hrvatska kazališna sezona u Zadru 1907.
Godine 1907. u Zadru bilježimo najvažniji kazališni događaj u razdoblju hrvatske moderne. Hrvatsko primorsko kazalište, pod vodstvom glumca Mihajla Markovića, održalo je dvadeset dramskih premijera, što se može smatrati prvom hrvatskom kazališnom sezonom u gradu.
Hrvatsko je glumište u Zadru u 19. i početkom 20. stoljeća djelovalo u iznimno teškim političkim prilikama. Gradska je uprava u autonomaškim rukama, a kako je teatar smatran hramom nacionalne kulture i jezika, ona je nastojala da se u zadarskom javnom kazalištu Teatro Verdi ne čuje hrvatska riječ niti da se izvode djela slavenskih autora. Uprava tog kazališta, dosljedna u svojim antihrvatskim stavovima, čak uskraćuje, i to u više navrata, gostoprimstvo drami, a i operi Hrvatskoga zemaljskog kazališta iz Zagreba, vodećoj nacionalnoj kazališnoj kući. Svaka inicijativa zadarskih kazalištaraca (profesionalnoga hrvatskog kazališta u Zadru nije bilo sve do 1945) da im se ustupi dvorana kazališta redovito nailazi na neuspjeh, a bez prikladne dvorane teško je u ono doba bilo njegovati scensku riječ. Hrvatske su predstave u gradu ipak održavane, i to u različitim prostorima: u dvorani Hrvatske čitaonice, u prostorijama Hrvatskog Sokola, u Battarinoj dvorani, pa čak i u prostorima nekih gradskih hotela i kavana.
Premda im je uskraćena kazališna dvorana, kazališni djelatnici i uopće domoljubi nisu dopustili da zadarsko hrvatsko glumište potpuno odumre te se u teškim uvjetima iredentističkog ozračja u gradu čine veliki napori ne bi li se građanima omogućilo da prate kazališne predstave na hrvatskom jeziku. Na gostovanja se pozivaju istaknuti scenski umjetnici iz Zagreba, ili se organizirano odlazi na predstave zagrebačkog kazališta u druge primorske gradove, u Split i Šibenik, često gostuju hrvatske putujuće dramske družine i, konačno, održavaju se predstave zadarskih kazališnih diletanata te hrvatski igrokazi u okviru školskih priredaba. U zadarskim novinama i časopisima redovito se prate važniji kazališni događaji u Zagrebu, u čemu prednjači Narodni list. U nekoliko navrata pokreću se ozbiljne inicijative ne bi li grad dobio prikladnu dvoranu namijenjenu u prvom redu hrvatskom kazalištu, no zbog mnogih (najčešće političkih) razloga to nije nikada ostvareno. Kazališni rad redovito je protkan borbom za nacionalno i političko oslobođenje i dao mu je nedvojbeno znatan prinos, premda često na račun same kazališne umjetnosti.
Hrvatsko primorsko kazalište
Godine 1907. u Zadru bilježimo najvažniji kazališni događaj u razdoblju hrvatske moderne. Hrvatsko primorsko kazalište, pod vodstvom glumca Mihajla Markovića, održalo je dvadeset dramskih premijera, što se može smatrati prvom hrvatskom kazališnom sezonom u gradu. Vođenje družine povjereno je Markoviću u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu za uprave Andrije Fijana, a nedvojbeno bila je to najkvalitetnija hrvatska kazališna družina koja je posjetila Zadar.
Dobivši financijsku potporu od zagrebačke Prve hrvatske štedionice Marković 1907. s putujućom glumačkom družinom Hrvatsko primorsko kazalište odlazi na gostovanje duž primorja, pa je otuda i sam naziv bio posve komercijalan; pridjev „primorsko“ odabran je upravo zbog kraja u koji je kazališna družina kanila otići. Nakon zapažena gostovanja u Mostaru, Dubrovniku, Kotoru, Splitu i Šibeniku, Marković dolazi u Zadar, gdje se s velikim zanimanjem očekuje nastup njegova ansambla. Kao i mnogo puta prije, talijanaška uprava Teatra Verdi odbija iznajmiti dvoranu. U kazališnoj upravi sjedili su Michelangelo Luxardo, Božo Felicinović i Rube Giljanović, a njihovi zamjenici bili su Frano Danilo i Niko Katić. Nažalost, gotovo svi naši ljudi, ali talijanaških i autonomaških osjećaja i stavova. Oni su radije držali gledalište kazališta praznim no što bi omogućili kakvoj hrvatskoj družini da u njemu nastupi.
Markovića to, međutim, ne obeshrabruje; on uz potporu zadarskih Hrvata iznajmljuje Battarinu dvoranu (Sala di varietá), iz Zagreba kao goste dovodi najbolje glumce, pa uspijeva, usprkos brojnim nedaćama i u prkos talijanašima, održati u Zadru cijelu sezonu s dvadeset predstava na hrvatskom jeziku. Battarina dvorana nalazila se točno nasuprot gradskom kazalištu Teatro Verdi, i u toj dvorani, nekada u vlasništvu braće Battara, poznatih zadarskih knjižara – izdavača, održavale su se brojne narodnjačke priredbe, kazališne predstave i predavanje. Dvorana postoji i danas, ali je opustošena, pregrađena i zapuštena.
Raznolik repertoar
Točnu rekonstrukciju repertoara što su ga Zadrani imali prilike vidjeti za vrijeme gostovanja Markovićeve putujuće glumačke družine godine 1907. teško je odrediti jer nisu sačuvani plakati (iako se zna da su postojali – u sjećanjima na te dane Marković ih spominje u svom memoarskom spisu Iz dana borbe za hrvatsku rieč u Zadru. Iz mojih starih kazališno-redateljskih uspomena – čuva se u arhivu Akademijina Odsjeka za povijest hrvatskoga kazališta), a rekonstrukcija na osnovi novinarskih izvješća često je nepotpuna. No kako bilo, poslužili smo se ipak novinama (najviše zadarskim Narodnim listom i Hrvatskom krunom, ali i nekim zagrebačkim dnevnicima, te različitim izvorima iz spomenutoga kazališnog arhiva).
Repertoar je za Zadrane bio veliko i ugodno iznenađenje. U raznolikom repertoaru, a većina izvedenih drama bila je u to doba na repertoaru matične kuće, Markovićeva je glumačka družina najveći uspjeh ostvarila Dragošićevom tragedijom iz nacionalne povijesti Posljednji Zrinski, zatim pučkim igrokazima, osobito Freudenreichovim Graničarima i Okrugićevom Šokicom te komadima sa socijalnim temama (Na dnu života Maksima Gorkog, Tucićev Truli dom, Ernstov Školnik Falchsmann i Nušićev Običan čovjek). Zadrani su istina neka djela vidjeli ranije, npr. Posljednjeg Zrinskog ili Graničare u izvedbi drugih putujućih glumačkih družina, neka su pak djela pamtili po talijanskim izvedbama, npr. Goldonijevu Mirandolinu, Dumasovu Gospođu s kamelijama ili pak Sudermannov Zavičaj, ali su konačno u izvedbi dobrog ansambla uistinu mogli potpuno doživjeti prave vrijednosti dramske umjetnosti izrečene hrvatskim jezikom u izvedbi hrvatskih kazališnih umjetnika. Naravno da je sve to imalo velikog odjeka na nacionalnom i političkom planu.
Među ostalim je premijernim izvedbama drama Zlatarevo zlato, što ju je prema istoimenom romanu Augusta Šenoe napisao Milivoj Dežman Ivanov, jednočinka Ustrijelit ću se! Marije Jurić Zagorke, Hennequinova komedijaRadosti svoga doma, glumaHermanna Mosenthala u četiri čina Debora,komedija Ujakova kuća Mjasnickog, jednočinka On je gluh Julesa Moineauxa, Nušićeve drame Pučina i Knez Ivo od Semberije, Veselinovićeva i Brzakova „slika iz seoskog života u pet čina s pjevanjem“ Gjido te komedijaŽenske suze anonimnoga slavenskog pisca.
Osim Mihajla Markovića u tom glumačkom društvu nije bilo poznatih imena. Plakati s gostovanja, kako rekosmo, nisu sačuvani, pa je glumački sastav moguće rekonstruirati putem novinskih izvješća o pojedinim predstavama. U njima se isticalo glumice Prugovečku, Rucovićevu, Šaponjićevu i Vučićevićevu i glumce Filipovića, Hajduškovića, Pavičevića, Šaponjića, Veselinovića i Vučetića. Bilo je tu i glumaca iz hrvatskih i iz srpskih putujućih družina, onih koji su bili članovi profesionalnih kazališta i onih koji su prvi put zaigrali na pozornici. No sve to nije smetalo da budu prilično uigran ansambl. Jedino im se zamjeralo da ne paze na izgovor: događalo se naime da jedni glumci govore ijekavštinom, a drugi ekavštinom, što uostalom i nije bilo presudno za kvalitetu glume.
Prvakinje hrvatskoga glumišta na gostovanju u Zadru
Da bi, ipak, poboljšao kvalitetu dramskih izvedbi svoje družine, Marković je na predstave u Zadru (kao i u gradovima gdje je prije gostovao) pozvao tadašnje prvake zagrebačke drame: Andriju Fijana, Mariju Ružičku-Strozzi i Ljerku Šram. Fijan zbog bolesti nije došao u Zadar, ali su se pozivu odazvale Marija Ružička-Strozzi i Ljerka Šram, nedvojbeno u ono doba dvije ponajbolje hrvatske glumice. Njihovim gostovanjima Marković je, hoteći popraviti umjetničku razinu dramskih izvedbi svoje kazališne trupe, približio široj publici u pokrajinskim središtima vrhunske glumačke kreacije, dotad dostupne isključivo kazališnoj publici hrvatske metropole.