Hrvatski Fokus
Znanost

Moj CO₂ dnevnik: emisije psa, obnova i 3 čaše vina

U seriji Tjedan dana u životu… tražimo od nekoga da vodi dnevnik CO₂ tjedan dana. Danas je na redu glavni urednik Aafke

 

Prošli tjedan sam za vas vodio svoj dnevnik CO₂. Dopustite mi da započnem s tim da odgovornost za emisije CO₂ prebacujem na pojedinačne potrošače – po mom mišljenju – nije nešto što bismo trebali željeti. Tvrtke i industrije odgovorne su za najznačajnije dijelove globalnih emisija CO₂. U Nizozemskoj više od 22 % emisija CO₂ dolazi iz industrijskog sektora. To ne znači da boli pobliže pogledati utjecaj vašeg svakodnevnog života – života, putovanja, dijeta. Evo rezultata standardnog radnog tjedna za mene.

Ponedjeljak: emisija Gijsa

Radni tjedan započinjem iza svog kućnog ureda. Ne prije šetnje mog psa Gijsa, naravno. I on emitira CO₂. Prosječan pas odgovoran je za 770 kilograma CO₂ godišnje; velike pasmine, poput bernardinca ili bernskog planinskog psa, mogu biti i do 2.500 kilograma. New Scientist izračunao je da labrador ili zlatni retriver godišnje generira emisije CO₂ usporedive s 20.000 kilometara vožnje SUV-om. Sada je Gijs na maloj strani, pa u svom izračunu brojim prosjek od 770 kilograma godišnje (= 2,1 kilogram CO₂ dnevno).

Emisije u ponedjeljak

Dnevne aktivnosti: 23,1 kg CO
Napomena: Ove aktivnosti se broje svaki dan u tjednu

  • Vegetarijanska prehrana: 6,4 kg CO₂
  • Grijanje, hlađenje, struja, tuširanje: 15 kg CO₂
  • Dog Gijs: 2,1 kg CO₂                                                          

Utorak: ustajanje iz kreveta na pogrješnoj nozi

Šest ujutro – zvoni budilica. Spremam se i vodim Gijsa u šetnju. Ustao je iz kreveta na krivoj nozi, pa sam ga pola vremena vukao za sobom. Kao rezultat toga, runda traje dulje nego inače, pa vozim bicikl do Amsterdam Centraala u rekordnom vremenu (barem se tako čini). Neposredno prije nego što zatvori svoja vrata, uskočim u vlak u 07.05. Usput doručkujem i praznim poštanski sandučić.

Ne postoji održiviji način od putovanja vlakom u Nizozemskoj. Od 2017. svi NS vlakovi rade 100 % na energiju vjetra. Putovanje u jednom smjeru od Amsterdama do Eindhovena košta 1,8 kg CO₂ u usporedbi s 19,2 kg CO₂ s dizelskim automobilom.

U 8.24 stigao sam na glavni kolodvor u Eindhovenu, gdje sam unajmio OV bicikl i vozio se biciklom do ureda u kampusu visoke tehnologije. Pišem članak, održavam sastanke i pregledavam rad kolega. Organiziramo događaj za sve startupe koji su prikupili novac u 2024. godini, pa oko 4 sata hodam do ureda LUMO Labs kako bih sve pripremio. Oko 19 sati vraćam se biciklom natrag na željezničku stanicu. Tamo sam dobio porciju tjestenine od Julia’s.

Emisije u utorak

  • Vlak Amsterdam – Eindhoven (povratak): 4,2 kg CO₂
  • Dnevne aktivnosti: 23,1 kg CO₂
  • Srijeda: brže, brže, FASTE!!

Šest ujutro – budilica ponovno zvoni. Slijedim istu rutinu kao i jučer, iako je Gijs danas spremniji tako da danas nema novog rekorda u biciklizmu do Amsterdam Centraala. Povratak kući ide manje glatko: došlo je do sudara, pa mi vožnja vlakom traje 2,5 sata. Putovanje vlakom može biti zeleno, ali ponekad može biti i vrlo iritantno.

Navečer vozim bicikl na tečaj spinninga u Pijp (područje na jugu Amsterdama). Glazba je razorno glasna; stroboskop bljeska kroz sobu, a motivacijske riječi mog instruktora (brže, brže, BRŽE!!) još uvijek odjekuju dok vozim bicikl kući. Tamo gledam najnoviju epizodu nizozemskog reality showa Winter vol Liefde.

Emisije u srijedu

  • Vlak Amsterdam – Eindhoven (povratak): 4,2 kg CO₂
  • Dnevne aktivnosti: 23,1 kg CO₂
  • Četvrtak: lijeno i zeleno

Radim od kuće. Albert Heijn dostavlja naše tjedne namirnice. Dostava na kućnu adresu košta u prosjeku 100 grama emisije CO₂. Prosječan automobil na benzinski pogon emitira više s 1 km vožnje: 204 grama CO₂. Dakle, dostava narudžbe na kućnu adresu je lijena i košta manje CO₂ od vožnje automobila. Volim kada praktičnost i održivost idu zajedno.

Emisije u četvrtak

  • Namirnice isporučene AH-u: 100 grama CO₂
  • Dnevne aktivnosti: 23,1 kg CO₂
  • Petak: Suhe ambicije u siječnju pretjerale su

Radim u kafiću jer se moji susjedi u prizemlju preuređuju. Kad se vratim kući, čistim kuću, a moj dečko, njegov brat i ja vozimo se 180 kilometara do Groningena u našoj potpuno hibridnoj Toyoti.

Naš automobil za leasing je potpuno hibridni (ili obični hibrid) bez utikača. Kada kočite, automobil stvara energiju koja teče do baterije. S vožnjom od 180 kilometara ispuštamo 25 kilograma CO₂ (8,3 kg CO₂ po osobi). S običnim benzinskim automobilom to bi bilo 49 kilograma CO₂. U veljači ćemo zamijeniti našu Toyotu za potpuno električnu: s kojom će vožnja od Amsterdama do Groningena koštati samo 11 kilograma CO₂.

U Groningenu smo na 66. rođendan mog svekra. Poklanjamo mu super-deluxe mlin za papar. Možete li se sjetiti boljeg početka nove životne godine? Imao sam planove za suhi siječanj, ali sam popio tri čaše vina i bacio svoje ambicije u more.

Emisije u petak

  • Vožnja automobilom Amsterdam – Groningen:8,3 kg CO₂ (po osobi)
  • Tri čaše vina: 1290 grama CO₂
  • Dnevne aktivnosti: 23,1 kg CO₂
  • Subota: dijeta mesoždera

Iz Groningena se vozimo kući preko moje sestre. Na putu prolazimo pored McDonald’sa. Naručujem milkshake od jagoda i hamburger. Navečer izlazim na večeru s prijateljima u tajlandski restoran. To je jedini dan ove sedmice kada jedem meso. Da biste dobili ideju: netko na vegetarijanskoj prehrani emitira u prosjeku 6,4 kilograma CO₂ dnevno u odnosu na 8 kilograma CO₂ za prosječnu prehranu.

Ispada da ispijanje alkoholnih osvježenja nije toliko ekološki prihvatljivo. Nakon žestokih pića (2.750 grama CO2 na 0,75 litara), vino (1.720 grama po litri) uzrokuje 4 puta više emisija CO2 od piva (420 grama po litri). Od svih pića, čaša čiste vode iz slavine najbolji je izbor za klimu, prema Milieu Centraalu. Ipak sam se trebao držati suhog siječnja.

Emisije u subotu

  • Putovanje automobilom Groningen – Gorredijk – Amsterdam: 13 kg CO₂(po osobi)
  • Posjet McDonaldsu: 2,35 kg CO₂
  • Dijeta mesoždera: 8 kg CO₂
  • Četiri piva u restoranu + pubu: 420 grama CO₂
  • Dnevne aktivnosti (23,1 kg – 6,1 kg (vegetarijanska prehrana): 17 kg CO₂
  • Nedjelja: preuređenje

Planiramo kupiti stan koji ćemo sami renovirati. Idemo u trgovački centar namještaja u Zaandamu kako bismo dobili inspiraciju. Zatim se vozimo pored kuće naših prijatelja.

Ako uspijemo pronaći stan od 75m2, gdje ćemo postaviti podno grijanje (25 kg CO₂ po grupi) i novu kuhinju (7500 CO₂) – za novu kupaonicu i WC prvo moramo uštedjeti – onda će to koštati oko 8000 kg CO₂ u emisiji. Ipak, to je neizbježno; naša potraga za Fundom najbolje se opisuje kao “staromodno društveno iznajmljivanje”.

Emisije u nedjelju

  • Vožnja automobilom Amsterdam – Zaandam – Oudekerk a/d Amstel – Amsterdam: 3,5 kg CO₂
  • Dnevne aktivnosti: 23,1 kg CO₂
  • Još jedan pokušaj sljedeće godine

U prosječnom tjednu – jer tako je bilo – emitiram 200,96 kg CO₂. Elcke je u svom nastavku ove serije napisala da je prosjek u Nizozemskoj 226.92 kg CO₂ tjedno. Dakle, prošli tjedan sam bio ispod prosjeka.

Dok dovoljno često proklinjem putovanje vlakom (gužve vlakova, kašnjenja, radovi na pruzi), niske emisije ugljika ublažavaju smetnje. Također se ispostavilo da suhi siječanj nije bio tako luda ideja, ne za moje bubrege, ali ni za Majku Zemlju. Sljedeće godine pokušat ću još jednom!

Henrik Bork, 23. I. 2025., https://ioplus.nl/en/posts/my-co-diary-the-emissions-of-a-dog-a-renovation-and-3-glasses-of-wine?utm_source=substack&utm_medium=email

Povezane objave

Osnovni interes Sjedinjenih Država od početka XX. stoljeća je da ne dođe do ujedinjenja Njemačke i Rusije

hrvatski-fokus

Kinetic architecture 1964.-1990.

hrvatski-fokus

Učenicima potrebno osigurati mogućnost izbora

HF

Proročanstvo Jevgenija Ivanoviča Zamjatina

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više