Hrvatski Fokus
Kultura

Susret triju umjetnica, Alme Čače, Karin Grenc i Tee Morić Šitum

Izložba ‘Intuicija’ Alme Čače, Karin Grenc i Tee Morić Šitum

 

Izložba „Intuicija“ triju autorica Alme Čače, Karin Grenc i Tee Morić Šitum otvorena je u petak, 12. siječnja 2024. u Sveučilišnoj galeriji u Splitu. Kustosica izložbe je Vanda Franičević.

Ovaj susret triju umjetnica, Alme Čače, Karin Grenc i Tee Morić Šitum, a na temu intuicije, zasniva se na kontinuitetu razmjene likovnih iskustava i svojevrsnom prožimanju najnovijih ciklusa umjetničkog stvaralaštva u 2023. godini. Sama riječ „intuicija“ dolazi od latinskog izraza u značenju za „gledanje“, „zrenje“ odnosno „umjetničko sagledavanje stvarnosti“. Koristeći se načelom intuitivne tradicije, međusobno udaljene izričaje umjetnice su približile nadopunjavajući se gotovo jednakim pogledom na svijet i pozivajući se na ženski princip. Ovime je formiran posve fluidan smjer, a koji se zasniva na prisutnosti znatno reducirane vizualne forme (slike, slikarske instalacije i kolaža te montaže prema modelu asamblaža ili ready-made događaja).

Izložba „Intuicija“ nastala je kao nagovještaj današnjice i sutrašnjice u likovnoj umjetnosti, a s ciljem uprizorenja novih ili drugačijih likovnih rješenja.

Stvarajući jednu likovnu priču, Alma Čače poseže za prirodnim materijalima, pa sama izrađuje „kistove“ od različitog drva i mediteranskog bilja, ili pak od vlasi kose, a slika akrilom i laviranim tušem na rižinom i japan-papiru te bugačici. Pri razradbi teme, motiv svodi na fotografski detalj. Slikajući vrlo apstraktno, postepeno razvija kompoziciju morske obale i raznolikošću kompozicijskih rješenja potiče živost u prikazivanju krajolika morskog zavičaja.

Svoj izričaj Alma zasniva na jedinstvenom odnosu svijetlo-tamno u prikazivanju vječnog, unutrašnjeg pokretača u čovjeku. Njeno slikarstvo odiše drevnošću otočnog svijeta, a prema ideji koja se nadaleko čuje i koja mahom oplemenjuje umjetničin spoznajni svijet. Ovdje je riječ o snazi volje na čemu počiva kako tradicionalno tako i moderna civilizacija. Prisutnost ovog stvaralačkog duha umjetnica uzima s opreznošću, jer može to biti i kakav nemiran duh otuđenja kao što su sanjarenja i zanesenjaštvo, pa i osjećaj  nestajanja ili udaljavanja od vlastite biti. Ipak, ovako intuitivno ostavljanje traga u fragmentima umjetničkog rada djeluje kao pohranjeno sjećanje koje odiše radošću i ukazuje na sretan i dupkom ispunjen život. Pritom se prisjećamo svijeta i običaja naših baka i djedova i zaboravljamo (ili jedni drugima opraštamo) ono što smo doživjeli kao kakve društvene konvencije kao što je stereotipna uloga žene u društvu. Motiv otoka Almu oslobađa od pukog traganja za kakvom idealnom formom, kompozicijom, oblikom ili svrhom, te je usmjerava prema prirodnosti umjetničkog dijela u nastajanju.

Svoj umjetnički rad Karin Grenc zasniva na preoblikovanju maritimnog svijeta Mediterana. Polazeći od njenih „drvolikosti“ kao alegorija mora, sada pak svjedočimo obradi srcolikog drva u alegorizaciji slobode duha.

Mijenjajući volumen i plastičnost predmetima iz prirodnog okružja, Karin oblikuje trodimenzionalne predmetne kolaže tehnikom asamblaža ili jednostavno postavlja kulturne produkte u umjetnički prostor galerije kao primjerice pseudo ready-made model bilježnice. Riječ je o konceptu obnovljene likovnosti koja pripada neutralnom svijetu umjetnosti i svjedoči o različitim oblicima izvan umjetničke pojave. Drugim riječima, smionim jezikom umjetnosti iskazana je kritika potrošačke kulture i „pretjerana“ estetizma, što je postignuto ukazivanjem na sveprisutnu industrijsku stvarnost.

Bijeg je to u jedinstveni likovni svijet

Bijeg je to u jedinstveni likovni svijet čije duhovno značenje vrvi idejama od kojih svaka predstavlja određenu refleksiju, odnosno životne mudrosti. U tom smislu mladi i njihov svijet podložni su opasnostima od zapadanja u duhovno ropstvo, a otud težina stvaranja i rasta u modernoj društvenoj zajednici. Stoga smo pozvani spoznati svijet – spoznati sebe i vlastite mogućnosti – a u nadi za pronalaskom višeg smisla ili kakvog duhovnog umijeća kao što je ljubav prema prirodi.

U novijem ciklusu, geneza slikarskog izričaja Tee Morić Šitum počiva na motivu cvijeća u vazi kao trivijalnog arhetipa Prirode. Riječ je o neprikazivačkom slikarstvu otvorene, apstraktne forme. Slikarica kompoziciju gradi dajući boji oblik i konačnu formu, a pritom se služi klasičnim postulatima u tehnici ulja i akrila na platnu. Postupnim obogaćivanjem kompozicije, izviru različiti elementi slike kao modifikacije svjetla (boje) ili zvuka (tonova).

Prema kazivanju umjetnice, riječ o igri plohe i odnosa između dviju ili više boja i optičkih fenomena koji se tada događa kao rezultat komplementarnog kontrasta, a sukladno odnosu toplo-hladno i svjetlo-tamno. Ovo slikarstvo je doživljeno kao živa umjetnička forma i nastalo je potpuno meditativno na likovnom  putu femininosti ili feminizma. Njegove mekane, nježne forme odišu zaigranošću i infantilnošću te potiču ljepotu i draž življenja, a imaju plemenitu svrhu duhovnog buđenja. Čisti, reducirani motiv cvijeta za koji umjetnica crpi inspiraciju iz same Prirode simbolizira posvemašnji sklad i ukazuje na jedinstveno čuvstvo nepobitne prirodnosti. Teino organsko, živo slikarstvo sadrži unutarnji glas koji pripovijeda o ljubavi prema Prirodi i svim živim bićima u njoj, te problematizira naš utjecaj na ovaj planet.

Izložba ostaje otvorena do 31. siječnja 2024. godine.

Nives Matijević

Povezane objave

Teče rijeka Čikola

HF

Hrvatski jezik

HF

Golootocký kamenný dotaz

HF

Deseti Bobijevi dani smijeha

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više