Hrvatski Fokus
Znanost

Znanost preuzima ‘funkciju’ teoloških bića pozicionirajući se na vrh piramide

Povijesno mišljenje ima genezu metafizike, ali i neponovljivost, nenadmašnost i izvornost događaja kao susreta metafizike i neposrednosti

 

Znanost polazi u istraživanje, tj. podudaranje zadanih ciljeva i težnji istraživanja uvijek od utvrđenih, danih i definiranih predmeta. Dakle, polazeći od već zadanih predmeta mora induktivnom metodom i analizom doći do rezultata kojima će se potvrditi ili ne namjera i svrha istraživanja. I ukoliko je usvojena od većine konzumenata svrha je opravdana meritumu na bazi kvantuma.

U ovom kontekstu znanost počiva na automatizmu i usvojenom putu znanja, a znanje jest ta generalizacija i prihvat rezultata većine, u ambiciji da svi prihvate provedene zaključke. Neupitnost znanosti dovodi je u položaj subjekta, moć je. Neupitna, neprestano računa (a računanje je uvijek raspolaganje i manipulacija drugim) sa njom tu i sada i njenom potrebom za planom, a time i kontrole svijeta unutar svoga obrasca. Znanost uvjetovana predmetom sebe ispunjava i jedino putem predmeta, jer je u sebi neupitna, a izvjesna i evidentna, ispražnjena, pusta, nepokretna. Jasno da teži neprestano novim predmetima, novim sadržajima za nadmašivanje ispraznosti i jalovosti. Ta nužnost za novim a masovnim njen princip dovodi do golog mehanizma, beskonačnog ponavljanja, do vječnog vraćanja jednakog kako je to Friedrich Nietzsche odredio. Ali i ta kategorija eterniteta karakteristična svim teologijama, ali i generaliziranja, jer je Bog vječan nasuprot konačnog i prolaznog svijeta iz same sebe otvara put za introspekciju.

Znanost iznikla iz filozofije apsoluta (jer to Hegelovo početno ništa, neodređeno i bezodnosno je reduciralo „čistinu“ bitka), a konstituirajući se na svojoj evidenciji negira sve što nije predručno, korisno i preparirano za promjenu, ali ne po sebi već na osnovi postojećeg drugoga, kao uvjeta i razloga. Znanost preuzima „funkciju“ teoloških bića pozicionirajući se na vrh piramide, kao osnovnog regulatora i bastiona ispravnog življenja. Znanost kao dominacija je postala maska (što me može ništa drugo jer je prazna po sebi) za prosperitet iako ističe da je humanost temeljna ambicija. U toj iluzornoj orijentaciji na bolje sutra proizvodnjom novoga i futurističkoga ne uspijeva sagledati svoju monotonu beskonačnost i transcendentalnost, idealnost upućujući se imanentnom sagledavanju  istrošenosti.

U reprodukciju i bezgranično ponavljanje jednakog ne će znanost dovoditi u sumnju. Samo odmakom i distancom od uniformiranosti što nam je nudi znanost i tehnika, tehnologija, to može, nazovimo to, revolucionarno mišljenje, povijesno mišljenje. Povijesno mišljenje nije jedno pored drugoga, jer bi na takav način idealiziralo i bilo tek neki zamišljeni korektiv loše brođenog društva. To je mišljenje metafizike i njene potrebe za cjelovitošću, generalnim i prihvatu većine, kvantifikacija, mišljenje trasirano u doba Helenizma i najvidljivije kroz demokraciju vidljivo i danas. Povijesno mišljenje ima genezu metafizike, ali i neponovljivost, nenadmašnost, neprevladivost i izvornost događaja kao susreta metafizike i neposrednosti.

I sama umjetnost ne može sagledati svoju involviranost u znanstvenu hiperprodukciju novoga. U vrtlogu je tih nametnutih operacija. Stoga će se morati potruditi da vlastitim promišljanjem znanosti sebe izvede iz začaranog kruga samodostatnosti i osposobi se za punoću egzistencije.

Neven Tudić

Povezane objave

Za reformiranje treba znanje

HF

Hrvatska ima pravni kontinuitet iz vremena narodnih vladara

HF

S.O.S. za Jadran

HF

Kardiokirurg akademik Bagrat Alekjan

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više