Get Adobe Flash player

Vrime za švalere

 
 
Tragovi su do čardaka al' nema ih nazad
Tko švalerski zna iščitat sve će mu se kazat
Sugurno ih san savlad'o umorne prid zoru
Kog sam vraga gledat išo, sada imam moru
Mladi bećar, udovica ne ću nikom reći
Sa njom ću se sporazumjet ne će mi uteći
https://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/moonlight-romance-mike-flynn.jpg
Najbolje se tajna čuva kad nema miseca
Udovici najlakše je uloviti zeca
Nek' me pola i odbije, a puno ih selo
Bećar uvik svoje brke omasti debelo
 
Za švalere od uvik su bile polovnjače
Priporuk kolegici za kojeg od braće
Po peru se pripoznaje što je na šeširu
Niko ne zna, a svi znaju,selo je u miru
Švalerima najbolje su koje su udane
Kad ni sama ne smi kasti ima li sa strane
 
Najbolje se tajna čuva kad nema miseca
Udovici najlakše je uloviti zeca
Nek' me pola i odbije, a puno ih selo
Bećar uvik svoje brke omasti debelo
 

Vladimir Živaljić, Vukovar

Izložba 'Škver' Vilima Halbärtha u Galeriji umjetnina Split

 
 
Vilim Halbärth jedan je od onih umjetnika u čijem stvaralaštvu prepoznajemo spoj suvremenog vizualnog jezika i obilježja podneblja iz kojeg su izrasli i kojim su nepovratno obilježeni. Naime, osim što kontinuirano gradi medijski i tematski svjež i raznolik repertoar radova, Halbärthovo dosadašnje djelovanje određeno je uvelike povezanošću s lokalnom tradicijom, posebice umijećem brodogradnje. Priča o brodogradnji, ljudima, te zemlji u tranziciji iz socijalizma u surovi moderni kapitalizam razvila se kroz nekoliko umjetničkih ciklusa Vilima Halbärtha kroz koje je autor interpretirao priču o identitetu naše zemlje koja gubi dio sebe, dio svoje kulture, svojeg znanja i svojih ljudi.
http://fama.com.hr/wp-content/uploads/2016/12/Vilim-Halbarth.jpg
Izložbu 'Škver' u Galeriji umjetnina Vilim Halbärth koncipirao je kao svojevrsnu kulminaciju i rezime jedanaestogodišnje posvećenosti temiodrživost brodogradnje. Poticaj i okvir umjetničkog angažmana brodogradilište je „Brodotrogir“, smješteno u blizini umjetnikovog doma. Bivša perjanica trogirskog gospodarstva tranzicijskom je ekonomskom logikom i politikom postupno svedena na sjenu nekadašnje proizvodnje i broja zaposlenih. Sve je izvjesnija neodrživost nekad moćnog stvaralačkog organizma iz čijih navoza su porinuti brojni tankeri i feriboti.
Radionice Škvera od 2008. godine kiparov su atelijer gdje istražuje, konstruira i realizira vizualno atraktivne i konceptualno promišljene, u doživljaju dinamične i asocijativno poticajne radove i objekte. Tu priprema i sve robusnije i gabaritnije ambijentalne instalacije, koje svoj privremeni konačni izgled dobivaju u izložbenom prostoru. Gašenje Škvera bi, pored svih reperkusija za zaposlenike, respektabilnu brodograđevnu tradiciju i identitet grada, podrazumijevalo prekid benevolentne suradnje s autorom. Usprkos mogućem ishodu, galerijska izložba ne predstavlja rekvijem brodogradnji, već metaforu te kompleksne i kreativne industrije. Na umjetnički povod nadovezuje se i želja skretanja pažnje javnosti na potrebu njenog očuvanja.
 
Za Vilima Halbärtha „cijeli Škver stvaralački je ambijent. Tu nastaju prekooceanski brodovi, a svaki od njih čudo je ljudskog umijeća. Ustvari, takav brod je najveća postojeća skulptura… Izložbu u Galeriji umjetnina zamišljam kao kolaž jedinstvenog prostora Škvera i utrobe broda.“
Privremeno, imaginarno brodogradilište formirano je kombinacijom ranijih i recentnih radova, čiji su koncept i izvedba prilagođeni konkretnim prostoru. Na okupu su se našli artificijelni prikazi broda i brodskih dizalica, objekti, audio-video rad, fotokolaži, fotografije i, za izložbu naročito važne, instalacije. Umjetnik ih je zamislio od cijevi za transport tekućina i plinova te od ventilacijskih cijevi, dovoljno velike da kroz njih prolaze posjetitelji i dotiču ih kako bi osjetili njihovu teksturu i temperaturu, ali i uhvatili specifične brodske mirise.
 
Već od prvih radova Halbärth računa na aktivnu interakciju s publikom, postupno obogaćujući mogućnosti uzajamne komunikacije. U aktiviranju percepcije posjetitelja, izložba predmnijeva uključivanje osjeta vida, sluha, dodira i mirisa. Takvu koncepciju umjetnik je uspješno inicirao lanjske godine na samostalnoj izložbi u Muzeju grada Kaštela. Premda već godinama, ili makar neko vrijeme radi s već spomenutim cijevima različite namjene, bačvama za garbun, ostacima brodskih limova…, permanentno iznalazi nova oblikovna rješenja i sklopove. Intervencijama u vidu rezanja, brušenja, bušenja, zavarivanja, savijanja i/ili bojenja, u najčešće dotrajale i rashodovane predmete te ostatke materijala u proizvodnji, artikulira nove forme zadržavajući više ili manje jasnu poveznicu s njihovim izvornim izgledom. Vlastito djelovanje promišlja bez kalkuliranja s komercijalnom dopadljivosti. U konstruiranju oblika i struktura njegova umjetnost naslanja se na tehnička, zanatska i logična pravila i postupke karakteristične za brodogradnju. Međutim, isto tako, više ili manje prepoznatljive su referencije na umjetničke prakse koje su tijekom 20. stoljeća mijenjale i širile koncept umjetničkog, u ovom slučaju kiparskog djela: iskustva ready made-a i geste prisvajanja, site specificobjekata i insituintervencija prilagođenih konkretnom prostoru, korištenja industrijskih materijala i estetike serijalnosti.
Kod Vilima Halbärtha svjedočimo kreativnom prožimanju zanatskog etosa i estetskog instinkta koji uspostavlja i slijedi vlastita pravila. Drugim riječima, u njegovom slučaju uloga umjetnika oscilira između racionalnog projektanta i intuitivnog stvaraoca čiji je prvenstveni cilj izraziti svoja i potaknuti tuđa emotivna stanja.
 
Vilim Halbärth rođen je 1970. godine u Trogiru. Završio je srednju školu matematičko-informatičkog smjera te kamenoklesarsku školu u Pučišćima. Diplomirao je kiparstvo 2010. godine na Umjetničkoj akademiji u Splitu, u klasi prof. Kuzme Kovačića. Izlagao je jedanaest puta samostalno i sudjelovao na više skupnih izložbi. Član je Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (ULUPUH, Sekcija za kiparstvo), Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU) te Hrvatske udruge likovnih umjetnika – Split (HULU Split). Živi i djeluje u Trogiru i Splitu.
 

Nives Matijević

Autorovi likovi ponekad se doimaju poput statista koji nastupaju kratkotrajno pod svjetlima reflektora u mračnoj tragediji

 
 
Akademski slikar Tomislav Šilipetar, istaknuti je pripadnik mlađe generacije suvremenih hrvatskih likovnih umjetnika, autor je osebujnog opusa i izložbi koje bezrezervno ostavljaju snažan dojam. Njegov opus čini niz ciklusa, izveden u ulju na različitim formatima  platna, od većih do posve malih s različitim motivima koji tvore naizgled jednostavan ali izrazito osebujni autorski nadrealni svijet.
http://umjetnostosmijeha.com/upload/publish/47/crvena1_5835bff8cd047.jpg
Svaka slika Tomislava Šilipetra nosi skrivenu, tajnovitu poruku, iznenađujuće spoznaje, govor, doista, njegove slike govore kada se susretrnemo s njima, prenoseći nam dubinsko značenje svoga postanka i svoga postojanja.
 
Najnoviji niz slika Tomislava Šilipetra nosi to neobično obilježje jer svaki lik, portret nepoznata čovjeka s njegovim karakterističnim gestama, tijela, posebice ruku, doima se poput znaka, simbola, upućuje nam poruku, izravno nama od autora samoga.
 
Figure Tomislava Šilipetra doista su intrigantne jer ovaj se abecedarij mora dešifrirati, poput hijeroglifa , kako bi mogli protumačiti logiku pojavnosti muških likova  i njihove složene geste.
 
Lik u bijelom, na tamnoj podlozi, s pravcima, zrakama koje prodiru kroz njegovo tijelo, poput osi ili izbijaju iz njega i klize dalje u očekivanju sudbonosnog odbrojavanja. Likovi Tomislava Šilipetra ponekad se doimaju poput statista koji nastupaju kratkotrajno pod svjetlima reflektora u mračnoj tragediji i kao da je to svjetlo, taj izlazak na pozornicu poremetio strukturu njihova krhkog svakodnevlja i sada su su u dilemu, natrag na pozornicu ili u tamu.
 
Niz šutljivih likova Tomislava Šilipetra izveden je odmjerenim kolorom i pažljivim gestama, uz opažaj kako umjetnik pomalo i ponegdje naginje suvremenom stripu i modernim crtačkim rješenjima. Bit će zanimljivo vidjeti kada se slike iz ovoga ciklusa počinju brže i snažnije umnažati, kamo je slikar krenuo.
http://mojzagreb.info/images/uploads/vijesti/31819/bunny_150-_90_cm_(20).jpg
Novi ciklus Tomislava Šilipetra ponajprije je izazovan ali i uzbudljiv, njegove slike komuniciraju s gledateljem, nije ih dovoljno samo gledati.
 

Miroslav Pelikan

Akt – kompozicija Paule Mandel i Dragana Jelavića

 
 
Akt, tj. ljudsko, posebno žensko tijelo koje od postanka nudi svoje ljepote i opčinja bližnje, posebna je inspiracija mnogih umjetnika i umjetnica, pa tako u nekim stvaralačkim momentima odnosno fazama i Paulu Mandel te Dragana Jelavića zaokuplja ova tematika... Svoje radove inspirirane navedenim, zajednički ovom prigodom izlažu u već renomiranom izložbenom prostoru, galeriji HDLU-a, Kapetanovoj kuli u Zadru.
https://www.zadarskilist.hr/sites/default/files/styles/front_mdl/public/field/image/KAPETANOVA_KULA_2_0.jpg?itok=KbZc0rJ7
Svatko na svoj zaseban način kroz desetak radova prezentira svoja viđenja pretežito ženskih tijela, koje svojom gestikom i naglašenim koloritom oslikavaju sve osebujnosti te privlačnosti likova, izražajnih i dojmljivih, oboje opet u svom stvaralačkom  osjetu i činu, s poantom i tako - reći „zajedničkim odabirom“ dijelova koji plijene senzualnošću i čulnošću prijemnjivih za promatračko i umjetničko oko. Dok Dragan Jelavić koristi već prepoznatljive apstrahirajuće koloritne površine kroz sigurne poteze, čiste i jasne boje i linije, kako rekosmo u već mu prepoznatljivom spektru s naglašenim ljepotama tijela u blagom „pokretu“, Paula Mandel u malo zagasitijim i za nijansu prigušenijim tonovima ali istaknutim i naglašenim detaljima koji se ističu u okviru formata „registrira viđeno“ u ekspresionističkom rasteru. Dakle, oboje u već na neki način prokušanim metodama koje su umjetnički trajne i uvijek kreativno aktualne.
 
I ovaj puta, znakovito je i poučno idejno i kolegijalno zbližavanje te suradnja u zajedničkim nastojanjima da se i u ovakvim prigodama i projektima dade zajednički pečat kontekstu, koji i po tematici, organizaciji, te suradnji, prijateljski i umjetnički usmjeruje i oplemenjuje.
U očekivanju još jedne ugodne prezentacije ovaj puta ove interesantne duo – izložbe, želimo im dobar prijem kod publike i lijepu rezonancu u općem kulturnom ambijentu kreativno – umjetničkog prostora kojem su ponuđeni i namijenjeni.
 

Zvonko Čulina

Anketa

Za koga ćete glasati na predsjedničkim izborima?

Četvrtak, 27/06/2019

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1252 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević