Hrvatski Fokus
Kultura

Znakovi iz suvremenog simulakruma

Izložba Daniele Cikatić Javorčić u Galeriji Emanuel Vidović u Splitu

 
 
Nakon primitivnih razvojnih faza ljudskog društva javila se potreba za sustavom komunikacije koji će biti pouzdaniji od govora i gesta. Tako su crteži postali prikladni za prepričavanje postupaka i događaja, oni prikazuju sadržaje povezane u zajedničku misaonu strukturu, a različite sličice dovode se u uzajamni odnos – piktografija. Piktografiju još uvijek ne možemo smatrati pismom jer joj nedostaju neka bitna obilježja – nju ne treba posebno učiti (sličice su razumljive samo po sebi), ona nema određen i konačan broj ustaljenih znakova, znakovi nemaju točno određen oblik niti značenje. U prikazivanju apstraktnih pojmova piktografija se pomaže simbolikom koja svoje izvore velikim dijelom nalazi u mitologiji. Prednosti su piktografije u tome što je ona izvana iznad bilo kakvog jezika te je razumljiva za sve ljude – zbog toga je i danas u intenzivnoj uporabi (prometni znakovi, signalizacija, marketing…).
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2019/12/Daniela-Cikatic.-Piktografije.pozivnica.jpg
Daniela Cikatić Javorčićrođena je 1969. godine u Splitu. Diplomirala je grafiku na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Miroslava Šuteja. Na istoj akademiji obranila je doktorski rad pod nazivom „Umjetnička tematizacija ženskog identiteta u reklamnom oglašavanju“ te stekla akademski stupanj doktorice umjetnosti iz umjetničkog polja likovnih umjetnosti. Zaposlena je kao likovna terapeutkinja u Centru za autizam u Splitu. Osmislila je, oblikovala i kao mentor vodila pet knjiga i slikovnica svojih učenika. Priredila je niz samostalnih izložbi i izlagala na brojnim skupnim izložbama te organizirala i vodila više grafičkih radionica. U posljednje vrijeme umjetnica se bavi pretvorbom znakova i slika koji se fabriciraju kroz tržišne vizualne komunikacije u piktograme, slikovne znakove koji svojim značenjem podrivaju smisao izvornog konteksta polazišnog znaka i slike.
 
Na izložbi 'Piktografije'upotrijebila je znakove iz suvremenog simulakruma kao polazište za promišljanje vlastitog identiteta. U prvom ciklusu, koji je naslovila „Pozdrav iz Altamire“, za dekontestualizaciju i reinterpretaciju znakova koristila je tradicionalni grafički medij, linorez, a u ciklusu „Samoj sebi“ medij masovne komunikacije, digitalnu fotografiju. Radovima u linorezu istraživala je potencijal simboličkog jezika slike za prenošenje složenih unutarnjih stanja i znakovima koji su izvučeni iz svog izvornog konteksta oblikovala vlastito slikovno pismo, svoju intimnu piktografiju. Ciklusom fotografija koje prikazuju crteže/znakove prislonjene na njeno tijelo zabilježila je proces pretvaranja znakova u semantičke vodiče kroz neku vrstu njenog vizualnog dnevnika.
 
„Prema podjeli piktograma prema namjeri/svrsi koju nude Abdullah i Hübner, moji linorezi/piktogrami najprije bi se mogli svrstati u sugestivne piktograme, tj. one koji se obraćaju našoj podsvijesti te na taj način imaju namjeru promijeniti naše ponašanje. Mogli bi zadovoljiti i definiciju indikativnih piktograma (koji daju informaciju ili saznanje o nečemu, ali ne sugeriraju kako ćemo se odnositi prema tome) jer indiciraju problem i tako prenose moj stav o temi kojom se bavim. Teško se mogu smatrati imperativnim piktogramima (oni koji se obraćaju volji i dužnosti i na taj način utječu na ponašanje primatelja) iako bi sami nazivi nekih ciklusa (ciklusi Zabrane i upozorenja i Posturing-prohibited) na prvi pogled mogli ukazivati na takvu namjeru. Oni, prije svega, svojim likovnim jezikom postavljaju pitanja koja potencijalnog gledatelja žele navesti na razmišljanje o određenoj temi. Za razliku od pravih piktograma čija je poruka jasna i nedvosmislena, oni su višeznačni i otvoreni različitim interpretacijama“, rekla je autorica.
 
Linorez kao medij konačne realizacije autorica je odabrala iz nekoliko razloga. Prvenstveno zbog toga što postoji formalna sličnost između linoreza kao grafičke tehnike i piktograma. Naime, piktogram (i linorez) odlikuje jednostavnost forme; maksimalna stiliziranost likova (likovi kao siluete), jasan odnos lika i podloge te kontrast boje prema boji (crno-crveno, crno-narančasto, crveno-žuto, crveno-bijelo, crno-bijelo, plavo-bijelo). Odabir tradicionalne grafičke tehnike je, nasuprot tehnikama velike reproduktivne moći, strategija koja u miljeu današnjeg svijeta i suvremene, pretežno digitalne i virtualne umjetničke produkcije znači otklon od main streama. Kao tradicionalna grafička tehnika, linorez omogućava dodir s materijalom (kontrolu nanosa i nijanse boje, odabir papira, manipulaciju s materijalom koji pruža otpor i sl.) što je u našem digitalnom/virtualnom svijetu postalo rijetko pa stoga i dragocjeno. Taktilnost medija i njegova relativna sporost u potpunoj su suprotnosti sa svijetom koji nas okružuje. Odluke vezane za praktičan rad u ateljeu traže sabranost i odmjerenost, usporavanje i usmjeravanje pažnje na postavljeni zadatak. Sve je to suprotno lakoći i brzini s kojom obavljamo svakodnevne aktivnosti i/ili koristimo nove medije i tehnologije. Simultanost nekolicine površnih radnji koje obuzimaju (ali i rasipaju) našu pažnju, u ateljeu je zamijenjena koncentracijom na niz međusobno uvjetovanih radnji. S tim je povezana potreba za usavršavanjem i kvalitetom.
 
Realizacija u mediju koji nije dominantan već je po svojoj prirodi potpuno suprotan te marginaliziran nosi i drugačiju poruku (medij je poruka). Izrezivanjem (urezivanjem) piktograma u linoleum, tj. izradom linorezne matrice i njezinim otiskivanjem na grafičkom papiru u maloj nakladi, njihov smisao i namjera postaju suprotni onoj masovnih reklamnih medija. Organizator izložbe koja će biti otvorena do 2. veljače 2020. godine je Muzej grada Splita, a kustosica izložbe je Nela Žižić.
 

Nives Matijević

Povezane objave

Portreti Ivana Jakšića

hrvatski-fokus

Harmonija nejednakog Tihomira Lončara

HF

Ne jadikuj

HF

Stefano Cernotto oliti Stjepan Crnota ili Črnota

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više