Hrvatski Fokus
Kultura

Neven Bilić izlaže ambijentalnu instalaciju u Galeriji umjetnina Split

Interes za industrijski proces rada i izradu prototipa potječe od Bilićevog rada u keramičkoj industriji

 

U atriju Galerije umjetnina u Splitu zagrebački kipar Neven Bilić izložio je u četvrtak, 13. srpnja 2023. ambijentalnu instalaciju pod nazivom Veliki Muntius. Instalacija je prvi put postavljena 2021. godine u Zagrebu u sklopu Ciklusa Umjetnost ispred Umjetničkog paviljona.  

Od svog posljednjeg izlaganja u Galeriji umjetnina 2013. godine, umjetnik već godinama fokus zadržava na serijskoj proizvodnji i multipliciranju elemenata prekrivenih ornamentalnim uresima i njihovom skladnom povezivanju, konstruiranju u cjelinu, te su replicirajući moduli postali neka vrsta zaštitnog znaka koji u sebi objedinjuje osobine rebusa i slagalice. Napuštajući konvencionalne kiparske postupke poput klesanja i modeliranja, karakteristične za njegove ranije radove, opredjeljuje se za kompleksnu modularnu strukturu koja nastaje serijskim nizanjem uvijek istoga elementa. Bilić čini pomak od tradicionalnog kiparstva i u odabiru materijala, koristeći poliuretan, plastičnu smjesu koja ima strukturu gumene kože, vrlo laganu za rukovanje, jeftinu i otpornu, podobnu za oblikovanje i bojanje.

Interes za industrijski proces rada i izradu prototipa potječe od Bilićevog rada u keramičkoj industriji. Godinu i pol proveo je radeći u industrijskim postrojenjima za proizvodnju keramike, na dizajnu prototipa, kalupa i radnih modela, stekavši zavidnu razinu tehnološke vještine koja mu je potrebna, jer sve etape rada izvodi sam u svome ateljeu: od izrade modela u gipsu, preko izrade kalupa, pa do lijevanja u poliuretanu, obrade i spajanja objekata od osnovnih elemenata koje je sam izradio.

Veliki Muntius nadovezuje se na značenjskoj i na izvedbenoj razini na njegovu prošlu izložbu Ad Infinitum (2019.). Budući da rječnik u prijevodu naziva predlaže i stihove Jonathana Swifta (… Thus every poet, in his kind / Is bit by him that comes behind / And so proceed ad infinitum), izložba se mogla protumačiti kao materijalizacija svakodnevnih ugriza nevidljivih štetočina… Bit by bit slaže ih u oblik čija struktura izgleda prijeteće, kao da će se komad rasprsnuti, možda već i jest, a sada je zamrznut u trenutku eksplozije. Forma nastala slaganjem dijelova u konačnici i izgleda kao dio neke mreže, kao njezin povećani detalj. Sklopljena od šabloniziranih elemenata, ta slagalica uključuje mogućnost nastavka izgradnje po istom načelu, sve dok čitav prostor ne bi bio njome ispunjen. Predstavljena je struktura, izliveni su dijelovi, izgradnju je moguće nastaviti u beskraj.

I ovaj se lanac može izgrađivati u beskraj, kao što ne nedostaje svakodnevnih ugriza, tako ne fali ni novih neshvatljivosti. Kao što se razigrani ornament Ad Infinituma, što djelomično podsjeća na kristalizaciju zla u mitološkom žanru, a s druge strane na gusti trnoviti grm nečije psihe, već dobrano razrastao, tako i interpretacija Muntiusova stajališta prijeti opkoljavanjem čitavog Umjetničkog paviljona.

U skulpturiranju neshvatljivoga Bilić se oslanja na suvremenu ikonografiju, vizualne žanrove koji zlo, elementarno ili ljudsko, uvijek prikazuju u šiljastim oblicima, bilo rogovima Nečastivoga ili raščupanim krilima crne ptičurine, bilo haljom strašnoga Kosca nošenom vjetrom, zlo nikad nije oblo.

Neven Bilić rođen je u Zagrebu 1972. godine. 1991. godine maturirao je na Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn. a 1997. godine diplomirao kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Stanka Jančića. Od 1995. član je HDLU i umjetničke udruge Atelijeri Žitnjak. Od 2012. radi kao docent, a od 2017. kao izvanredni profesor na kiparskom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. U više mandata obnašao je dužnosti pročelnika Kiparskog odsjeka, predstojnika Katedre za kiparstvo, člana povjerenstva za osiguravanje kvalitete i člana odbora za Izdavaštvo i Izlagaštvo ALU. Na umjetničkoj sceni pojavljuje se od 1995. sa prvom samostalnom izložbom u Kuli Lotršćak i otada je aktivno prisutan kroz niz skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu, kao što su Trijenale hrvatskog kiparstva 1994. – 2022., Materika: Mostra Internazionale di Scultura, Gorizia, 2008.,  Kip i objekt: međunarodna izložba skulpture, Bratislava, 2009., kao i samostalnih izložbi: 2003. Galerija Karas, Zagreb; 2007. Gliptoteka HAZU, Zagreb; 2013. Galerija umjetnina Split (Ciklus Jedan na jedan sa Sinišom Labrovićem); 2019. Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica, Slovenija; 2021. Umjetnički Paviljon, Zagreb. Dobitnik je i petnaestak strukovnih nagrada kao što su 2009. 1. nagrada za spomenik Fabijanu Kaliterni, Split, 2009. 2. nagrada za spomenik Pobjedi, Zadar, 2009. 2. nagrada za spomenik Miljenku Smoji, Split, 2011. nagrada za postaje križnog puta, Srđ, Dubrovnik, 2012. 3. nagrada za spomenik Ivanu Pavlu II., Dubrovnik, 2015. Velika nagrada na 12. Trijenalu hrvatskog kiparstva. Živi i radi u Zagrebu.

Izložba ostaje otvorena do 29. rujna 2023.

Nives Matijević

Povezane objave

Susret sa književnicom

hrvatski-fokus

Slikari Ivana i Teo Trostmann

HF

Bodlje i nemiri

HF

Moje slike nastaju svakodnevno

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više