Hrvatski Fokus
Gospodarstvo

Američka ekonomija cvjeta. Zašto njezini šefovi nisu sretniji?

Mnogi šefovi nisu uspjeli uzbuditi ulagače unatoč tome što su im donijeli zdrav rezultat

 

Čini se da dobre vijesti o američkoj ekonomiji i dalje pristižu. U trećem tromjesečju BDP se povećao za 4,9 % na godišnjoj razini. Ulazeći u sezonu zarade, mjesec ili nešto više svakog tromjesečja kada većina tvrtki izvještava o svojim najnovijim rezultatima, niz optimističnih ekonomskih brojki naveo je analitičare burzi da zadrže svoja očekivanja dobiti za tromjesečje stabilnima, umjesto da ih smanje kao što to obično čine. Mnogi su nazvali kraj američke recesije korporativne zarade.

Takav optimizam sada izgleda opravdano. Nakon hat-tricka uzastopnog kvartalnog pada dobiti na godišnjoj razini, dno crta America Inc-a ponovno raste. Prema FactSetu, pružatelju podataka, od otprilike polovice velikih tvrtki u S&P 500 indeksu koje su izvijestile o svojim najnovijim rezultatima, 78 % je nadmašilo očekivanja dobiti (vidi grafikon 1.).

Ipak, raspoloženje tijekom tromjesečnog karnevala konferencijskih poziva teško da je bilo slavljeničko. Mnogi šefovi nisu uspjeli uzbuditi ulagače unatoč tome što su im donijeli dobre rezultate. Reakcija na performanse velike tehnologije bila je posebno neskladna. Alphabet, Googleova matična tvrtka, srčano je nadmašila prognoze dobiti, ali je zabilježila pad cijene dionice za 10 % nakon što ulagači nisu bili zadovoljni kako napreduje njegov odjel za računalstvo u oblaku. Metaovo upozorenje o makroekonomskoj neizvjesnosti značilo je da je najveći kvartalni prihod carstva društvenih medija ikada prošao nenagrađen na tržištima. Dugotrajna mogućnost recesije i anemične razine korporativnog sklapanja poslova zasjenile su dobit banaka od kreditiranja po višim kamatnim stopama.

Čemu tmurno? Unatoč procvatu trećeg tromjesečja, buduće zdravlje američkih potrošača ostaje glavna briga šefova. Malo čudo. Američke tvrtke više od trećine svojih prihoda ostvaruju izravno iz džepova domaćih potrošača, navodi banka Morgan Stanley. Kupci su se u posljednje vrijeme činili neumornima; promet u maloprodaji porastao je u rujnu za 0,7 posto u odnosu na kolovoz. Coca-Cola i PepsiCo povećali su smjernice o dobiti za ostatak godine. No, u posljednje vrijeme njihov rast posljedica je rasta cijena, a ne prodaje više gaziranih pića i grickalica.

Pad potrošnje

Počinju se pojavljivati i druge pukotine. Prema Bank of America, podaci o kreditnim i debitnim karticama pokazuju pad potrošnje u listopadu, u usporedbi s prošlom godinom. Prošlog mjeseca Amerikanci sa studentskim kreditima morali su nastaviti s otplatom duga nakon trogodišnje odgode. Sve u svemu, potrošnja sada raste brže od stvarnog raspoloživog dohotka, unoseći u štednju. Istodobno se povećavaju delinkvencije kreditnih kartica i kredita za automobile. Potrošači kažu anketama da su tmurniji u svojoj financijskoj situaciji – i tko ih može kriviti?

To je zabrinjavajuće šefove. UPS, dostavna tvrtka, rekla je da Amerikanci troše manje na robu, a više na usluge, umanjujući svoje izglede za profit. Mattel, proizvođač igračaka koji posjeduje marku Barbie, između ostalog, isporučio je blockbuster kvartal, ali njegovi izgledi za Božić bili su promašaj kod investitora. Šefovi u Alphabetu kažu da su podaci tehnološkog titana pokazali da kupci teže love ponude i ponude besplatne dostave robe. Na Teslin poziv investitora Elon Musk oplakivao je učinak rasta kamatnih stopa na sposobnost potrošača da si priušte električne automobile tvrtke. (Iako su, kao što je priznao i g. Musk, neki problemi proizvođača automobila bili domaći: “Iskopali smo vlastiti grob s Cybertruckom.”) Od poziva, cijena Tesline dionice pala je za 15 %, brišući više od 100 milijardi dolara s tržišne vrijednosti.

Tvrtke također pozorno prate svoje troškove, posebno za radnu snagu. Marže su potaknute hlađenjem inflacije plaća u cijelom gospodarstvu, a ljeto štrajkova konačno se stišava. U rujnu su holivudski pisci pristali na olovke. U prošlom tjednu sindikat United Auto Workers (UAW) sklopio je ugovore s Fordom, General Motorsom (GM) i Stellantisom (čiji je najveći dioničar također djelomično vlasnik matične tvrtke The Economist); Njegovi članovi se vraćaju u tvornicu.

Međutim, radnici, posebice u Detroitu, izvukli su veće plaće i druge ustupke. A višetjedni zastoji već su skupo koštali proizvođače automobila. Stellantis, čiji šatori uključuju Chrysler i Jeep, rekao je da su obrijali 3 milijarde dolara od njegove prodaje. GM, koji je izdržao najdužu detroitsku “veliku trojku”, povukao je smjernice o dobiti za ovu godinu. Kao i Illinois Tool Works, koji proizvodi dijelove automobila. Čak su se i šefovi u Delta Air Linesu žalili da manje putnika slijeće u Motor City, vjerojatno kao rezultat radnih nemira.

Događaji dalje također su opterećivali šefove umove. Suzdržavanje u mnogim pozivima na zaradu bila je tuga zbog gubitka života u Izraelu i Gazi. Ipak, barem za sada, sukob na Bliskom istoku nema velike financijske učinke na američke tvrtke. Nekoliko tvrtki signaliziralo je oprez – Snap, tvrtka za društvene medije, rekla je da su neki oglašivači u regiji pauzirali potrošnju kao rezultat neprijateljstava. Ali korporativna Amerika u cjelini zarađuje nestajanje malog dijela svoje dobiti u nestabilnoj regiji. Američki šefovi koji ispituju izravne rizike koje za njihovo poslovanje predstavlja rat u Gazi vjerojatno će zaključiti da su mnogo manji od troškova, recimo, odmotavanja operacija u Rusiji, a kamoli egzistencijalnih briga o odnosu Amerike s Kinom.

Šefovi su šutjeli o većoj dugoročnoj prijetnji zaradi: višim kamatnim stopama. Tijekom prošle godine bogatstvo velikih poduzeća razlikovalo se od bogatstva manjih tvrtki, posebno onih u vlasništvu fondova privatnog kapitala, jer su uglavnom imune na rastuće troškove kapitala. Bank of America smatra da je više od tri četvrtine duga koje su posudile tvrtke iz sastava S&P 500 indeksa dugoročno i fiksno, u usporedbi s manje od polovice u 2007. Međutim, na kraju će se hrpe dugova velikih poduzeća morati refinancirati po višoj kamatnoj stopi, što će stisnuti dobit. Recesija zarade mogla je završiti u trećem tromjesečju. Ali još uvijek je puno prijetnji pred nama.

https://www.livemint.com/economy/americas-economy-is-booming-why-aren-t-its-bosses-happier-11703762989132.html

Povezane objave

Prvi hrvatski bicikl na vodik

HF

Korupcija je mjera žilavosti komunizma

HF

Robni deficit povećan na 7,9 milijardi eura

HF

Manja izloženost valutnom riziku

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više