Hrvatski Fokus
Kultura

Izložba Ence Kovačević u Galeriji Emanuel Vidović

Tema je imaginarni ženski akt, motiv tijelo zrele, za suvremene trendove i shvaćanja punačke i putene žene, a njegov je prikaz dosljedno sumaran i reduciran. Fokus je na tijelu i njegovoj impostaciji

 

U Galeriji Emanuel Vidović na Poljani kraljice Jelene u Splitu u utorak, 21. svibnja 2024. otvorena je izložba Ence Kovačević naziva „Žena“. Izložba „Žena“ prezentira ciklus radova Ence Kovačević koji su nastali u razdoblju od 2021. – 2023. godine u tehnici polikolora i krede na papiru unutar kružnog formata. Kustosi izložbe su ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu Branko Franceschi i muzejska savjetnica Muzeja grada Splita Nela Žižić.

Enca Kovačević rođena je u Splitu 1953. godine u obitelji koja potječe s otoka Hvara. Nakon završene Škole primijenjene umjetnosti u Splitu studirala je na Pedagoškoj akademiji u klasi profesora Ante Kaštelančića, također u Splitu. Godine 1980. postala je članica Hrvatskog društva likovnih umjetnika – Split. U prvoj polovici devedesetih godina prošlog stoljeća otputovala je na studijski boravak u Sjedinjene Američke Države. Prvu samostalnu izložbu održala je u prostoru Francuskog instituta 1982. godine. Od tada je priredila više samostalnih izložbi, među kojima se ističu retrospektivna izložba u zagrebačkoj Galeriji Klovićevi dvori 2002., izložba u Muzeju grada Splita 2008. i izložba u Galeriji Ivana Meštrovića 2017. u Splitu. Sudjelovala je i na brojnim skupnim izložbama. Dugo godina je djelovala kao likovna pedagoginja, a posebno je vrijedan njen dugogodišnji angažman na mjestu voditeljice slobodnih aktivnosti u Dječjem domu „Maestral“ i voditeljice likovne kolonije „Maestral“.

U svom prvom samostalnom nastupu izložila je dvadesetak uljanih slika i aktova koji kao da su bojom i čvrstinom izrasli iz oporog mediteranskog tla. Već tada slikarica se predstavila osebujnim rukopisom asocijativnog naboja što je posvjedočila u svim dosadašnjim izložbama.

Potraga za vlastitim likovnim izrazom ubrzo je dovodi do vrlo individualizirane palete i specifične lirske figuracije s elementima apstrakcije. Slikarica najčešće koristi ulje na drvenoj podlozi, a krajolici, podmorje, žene u dalmatinskim nošnjama i aktovi njezini su glavni motivi. U novijim radovima koncentrira se na studije nagog ženskog tijela u tehnici polikolora i krede na papiru unutar kružnog formata.

Tema je imaginarni ženski akt

U katalogu izložbe Branko Franceschi o novim Encinim radovima je zapisao: „Tema je imaginarni ženski akt, motiv tijelo zrele, za suvremene trendove i shvaćanja punačke i putene žene, a njegov je prikaz dosljedno sumaran i reduciran. Fokus je na tijelu i njegovoj impostaciji, pa se detalji, lice, periferni dijelovi poput dlanova i stopala jednostavno stapaju s pozadinom. Kolorit u odnosu na realističan, prirodni inkarnat, teži prema idealiziranom, pastelnom, ružičastom spektru i bjelini. Potez je širok, gesta brza, manira skicozna, a ipak sve je nekako meko i puteno, rekli bismo ženski, iako je struktura pigmenta ponekad vidljiva i gruba. Osim motiva žene, kompozicija zaobilazi sve ostalo što bi moglo sugerirati bilo kakav ugođaj: nema sobe, nema mobilijara, niti odjeće, bilo čega. Jedino što vidimo je tijelo koje se iz pozadine izdvaja tek nužnim izvedbenim repertoarom, crtežom i modulacijom potezima kista (…) Za razliku od svojih kolegica koje su se prema dominantnoj povijesti muškog vizualnog stvaralaštva postavile odmakom prema novom mediju izražavanja i/ili, pak, reinterpretacijom motiva i tema u skladu s proklamiranom rodnom poetikom, Enca se s njom suočila na možda najzahtjevnijoj dionici u kojoj se sreću muški pogled i muško gledište – na motivu ženskog akta. Objekt je postao subjekt, golo žensko tijelo znak, sofisticirano estetizirana seksualna žudnja premetnula se u stav.“ (u katalogu izložbe Branko Franceschi)

„Rafinirani tonski intimizam i nepatvoreni izričaj suosjećajnosti spram žene i njezine faktične tjelesnosti, likovni su mikrosvijet Encina slikarstva. Njezini aktovi, bilo da su sklupčani u bolu ili čeznutljivu zazivanju erosa, bilo da su usredotočeni na okrepljujuća torza ili čvrstinu bedara, ne samo da ocrtavaju duh i tijelo istinske žene, osiguravateljice života pro futuro, nego i zrcale autoričino psihološko i emotivno stanje tijekom kreativnog čina.“ (Biserka Rauter Plančić)

Izložba se može pogledati do 11. srpnja 2024. godine.

Nives Matijević

Povezane objave

Žubor noćnih voda

HF

Novi ciklus iz već poznatog opusa

hrvatski-fokus

Molitva za opstanak

HF

Atmosfera kolorizma Tomislava Šilipetra

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više