Hrvatski Fokus
Kultura

Skulpture i reljefi Petra Ujevića

U Muzejskom prostoru dvorca Vitturi u Kaštel Lukšiću u  srijedu, 28. lipnja 2023. otvorena je izložba kipara Petra Ujevića pod nazivom ‘Skulpture i reljefi’

 

Petar Ujević oblikuje portrete, animalistiku, višefiguralnu simboličko – narativnu  plastiku (teatrazirajuća oprostorenja), pojedinačne skulpture, malu plastiku,  javne spomenike, reljefe, crteže i slike. Okušava se u raznim materijalima iznalazeći stalno nove mogućnosti izraza iskušavajući razne kiparske discipline i zadatke i upravo je taj stvaralački nemir i raznovrsnost  jedna od njegovih ključnih odlika. Unatoč toj  raznovrsnosti, u jezgri njegovih djela, pisci se redom slažu, prepoznatljivo je identitetsko, misaono ishodište i emocija, koje povezuju raznolikosti izričaja bilo da se radi o sažetim,  lapidarnim volumenima ili formama koje dramatično zasijecaju u prostor, ekspresivnim nakupinama kiparske mase  ili pak o konstruktivno rascjepkanim i prošupljenim formama koje propuštaju, omeđuju i zakrivljuju prostore.

Ono što se odmah uočava u brojnim ciklusima skulptura malih i velikih dimenzija, reljefa, slika i crteža Petra Ujevića njegovo je  udivljenje – rabeći biblijski leksik – prema stvorenju, prema stvorenome i prema njihovim odnosima.  To njegovo temeljno zanimanje-fascinacija  i nagon za oblikovanjem, mimesisom, ali i za iskazivanjem doživljene  stvarnosti rabeći  živ i raznovrstan  pristup modeliranju, kiparenju i konstruiranju mekih zaobljenih forma – izrasta  iz univerzalnih poimanja koja prate ljudsku vrstu od samih početaka. Istodobno njegovi radovi očituju duboku ukorijenjenost  kristoloških, etičkih ideja i prakse zapadne kršćanske kulture često birajući  biblijsku ikonografiju Staroga i Novoga zavjeta što u svome povijesnom, značenjskom i kulturološkom smislu nije nimalo jednostavan likovni zadatak.

„Odlučili smo se na pregledni izlagački pristup da bismo pokazali i neke rane, ali zrele radove, svu raznovrsnost Ujevićevih kiparskih realizacija, ali i njihovu unutrašnju poveznicu. Takav je rani rad  skulptura  Histrion  za koju je dobio Vjesnikovu izvedbenu nagradu 1984., iste  godine kad je i diplomirao Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i Letač, 1982. Histrion je postavljen u Cavtatu, a sadrži prepoznatljive značajke kipareva izričaja poput suverenog ekspresivnog tretmana površine i arhetipske asocijativnosti. Među odabranima su i pojedinačni radovi iz ciklusa Noina arka, Kula babilonska, Stari hrvatski gradovi nastali u posljednjem desetljeću 20. st., zatim skulpture, Moja krava i ja, 2001., Krilo materino, 2006., Mali akt iz 2012., i  Bik, 2012., Stonoga, 1989.,  koje pokazuju sklonost organskoj sažetosti, jednostavnoj raščlambi  i  jasnim formama u dijalogu s prazninama.  U njima izostaje ekspresivnost a prevladava asocijativnost znaka, simbolika, priroda motiva, punina i toplina bliska doživljaju prapovijesnih artefakata broncu emaniraju mekoću primarnog kiparskog materijala i simboličku nestabilnost arhitektonike kućice,  približavajući je tako amorfnosti sluzava i prilagodljiva tijela“, stoji u predgovoru kustosice i Muzejske savjetnice Mirele Vujević Duvnjak.

„Zaključit ćemo da Ujevićev doživljaj teme ili motiva diktira njegov kiparski pristup i vodi ga različitim smjerovima istraživanja. Isto tako o njegovim trajnim unutarnjim preokupacijama svjedoče morfološka i kompozicijska rješenja koja se s manjim ili većim  izmjenama ponavljaju na pojedinačnim skulpturama i u nizu  narativnih, simboličkih kompozicija. Njegovi radovi svjedoče vjeru, otvorenost životu i zainteresiranost za sve njegove  oblike. U njima možemo prepoznati oblikovnu kulturu, misaonost, zaigranost, vedrinu i humor“, istaknula je.

Petar Ujević je akademski kipar (Krivodol, 1960.) diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1984. godine. Kao samostalni umjetnik djeluje od 1995. godine. Deset godina radio je u Jadran filmu te u koprodukcijskim projektima na izradi kiparske scenografije. Dragovoljac je i veteran Domovinskog rata. Član je SZUH-a, HDLU-a, LIKUM-a i ULUS-a te neformalne grupe umjetnika Contra.

Petar Ujević u dosadašnjem je svom radu razvio tematski i morfološki raznoliki opus u kojemu se napose izdvajaju figuralne (grupne) cjeline. Realizirao je brojna djela u rasponu od male plastike do monumentalnih ostvarenja i javnih spomenika: primjerice, Histrion 1984. u Cavtatu (kao dobitnik Vjesnikove nagrade), reljef Bitka za Vrgorac 2004. u Vrgorcu, Križni put 2011. u crkvi u Rakitju, kip Sv. Antuna Pustinjaka 2005. i spomenik Ivici Sudniku 2007., oba u Samoboru, zatim reljef Cravatten Stadt 2008. u Slavonskome Brodu, niz od šest privremeno izloženih skulptura KravatArt 2010. u Zagrebu, skulpturu Oblak i kiša postavljenu 2013. u Samoboru te monumentalnu skulpturu Uskrsli Krist postavljenu 2019. godine u Belišću. Za svoj rad primio je nekoliko nagrada, među ostalima Drugu nagradu za slikarstvo u Imotskome 1982. godine, Vjesnikovu Nagradu Histrion u Cavtatu 1984. godine te Drugu nagradu za kiparstvo u Puli 1986. godine. Godine 1998. dobio je Prvu nagradu na natječaju za spomen-obilježja braniteljima Nuštra te Drugu nagradu na manifestaciji Trofej Grada Čakovca.

Izložba se može pogledati do 23. srpnja 2023.

Nives Matijević

Povezane objave

Umorna zvona

HF

Najbolji neobjavljeni hrvatski povijesni roman

hrvatski-fokus

Novi niz tekućih ulja Mladena Žunjića

hrvatski-fokus

Atlas manjeg svijeta

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više