Hrvatski Fokus
Kultura

Iskustvo filcanja osnažilo kreativne procese

Izložba Lili Poljak „Fluctus Anima“ u Galeriji Studio-21-

 

Izložba Lili Poljak „Fluctus Anima“ otvorena je u četvrtak 11. siječnja 2024. u Galeriji  Studio-1-. Izložba je rezultat autoričinog primarnog interesa – eksperimentiranja s tehnikom filcanja kao jedne od najstarijih tehnika dobivanja tekstila uopće tj. propitivanja mogućnosti prirodnog vlakna vune i njegovog spajanja s drugim materijalima tehnikom mokrog ručnog filcanja, čime se filc kao drevni materijal dovodi u suvremeni umjetnički kontekst. U posljednjim desetljećima 20. st. svjedočimo afirmaciji ovog materijala kao izražajnog sredstva mnogih obrtnika, dizajnera i umjetnika, a beskompromisno ekološki aspekt doprinosi njenoj popularizaciji.

Lili Poljak u objašnjenju koncepcije svoje izložbe afirmira materijal u kojem radi te nas dovodi u izravni kontakt s izloženim objektima, vizualno i taktilno. Struktura vibrira u formama, bojama i tonovima asocira ili interpretira more i podmorje te organizme koji obitavaju u plavetnilu.

Kustos Petar Grimani u katalogu izložbe piše: „Pejzaž je vrlo osoban, kao dnevnik ispisan na okamenjenom valu. Organska vuna transformirana mehaničkim radom ruku uz pomoć vode i sapunice. Suhi i zaustavljeni zgusnuti materijal, dehidrirani kontrast mokrog procesa je – FILC. Prožima se intenzivni doživljaj morske obale sa zaronom u kreativni proces koji nas potpuno zaokuplja, preuzimajući dah koji postaje duh koji udahnjuje život amorfnoj masi. Lili kroz ove motive i radove kao da paralelno donosi bisere iz svoje intime i morskih dubina. Ona kao da od esencije morske pjene zaustavljene u rasplinutu paučinu pravi konkretnu haljinu za Veneru.

Proces je meditacija spojena s vrlo racionalnim odnosom

Obojeni filc i njegove strukture prožete su njezinim osjećajima, koji spaja iskustvo i tankoćutnu rafiniranost. Čitav spektar doživljaja dobivamo u kontaktu s njezinim radovima, nisu samo varijacija na jednu temu, nego mnogo tema unutar jednog koncepta. Čitavo putovanje.

Proces stvaranja i izrade je dugotrajan i može biti vrlo zahtjevan i naporan, do te mjere da je jedini način dovršavanja djela nadilaženja vlastitih limita. Kod Lili, proces je meditacija spojena s vrlo racionalnim odnosom za volumen i boju, koju odabire unutrašnje oko iz vlastite dubine, a forma djeluje kao zaustavljena i ovjekovječena ljubav. Sam proces ritmičan i u trajanju gotovo bez pauze do nastanka novog ‘bića’ – objekta, organskog proizvoda kojeg ni jedan stroj niti 3D printer ne može ponoviti. Filc tako postaje i materijal i sredstvo i proizvod, transformiran do razine vibrantnog objekta. Boja daje gotovo dematerijalizirajući efekt, kao da nam osvještava hologramski svijet kojeg tumači kvantna fizika. Imamo zaista sreću i privilegiju susresti se s radom u mediju koji nije slikarstvo ni crtež – najbliži je  kiparstvu, a izlazi iz mekoće u volumen koji u pojedinim radovima postaje i objekt slika.

Lili Poljak duboko u suštini voli i poznaje ovaj materijal, u kontaktu sa filcom razbuktala se tolika strast koja ne gasne do dana današnjega. Vrlo je brzo ovaj zagrljaj odnosno iskustvo filcanja osnažilo kreativne procese u njoj koji bujaju. Lili sada filcu uzvraća na predivan način – filc je  more izašlo iz vode. Filc je more frekvencija. Valovi boje u osušenom materijalu koji iz mokrog postaju suhi i prividno zaustavljeni. Filc je i podmorje. Eksperiment je postao pričom mišljenja strategija odnosa prema materijalu. Toplinom rada ruku i ritmičkim pokretom masa vlakana postaje gusto more. More se osušilo, a i dalje ostalo more. Na nama je da zaronimo pogledom ili zaplivamo dodirom u brojne varijacije oblika i nijanse tonova koje nam je složila majstorica drevne discipline.

Jedna je dakle dimenzija priroda i vanjski svijet, a druga je emotivni otisak prožet vlastitim iskustvom i doživljajem.

Forme s porukom

Kažu da su nekad davno ljudi prenosili  poruke tako da bi uzeli kamen u ruku i u njega utisnuli emociju i ono što žele reći. Lili Poljak stvara forme sa porukom koja nadilazi formalnost jezika, i vibracijom koja oplemenjuje naše fizičke životne prostore i duhovna prostranstva.

Lili Poljak diplomirala je kineziologiju na Filozofskom fakultetu u Splitu nakon čega odlazi u Berlin gdje se susreće sa drevnom tehnikom ručnog filcanja vune te joj posvećuje jednaku pozornost kao i svojoj temeljnoj struci .Kroz dugogodišnji rad usavršava i specijalizira tehniku filcanja pod mentorstvom Dagmar Binder.-Textillabor. Filc postaje primarni medij njenog umjetničkog izričaja bez obzira na mogućnost njegove primjene, bilo kao dizajnerskog, bilo kazališnog, bilo modnog artefakta odnosno funkcionalne skulpture. Nakon povratka u Hrvatsku pokreće vlastiti projekt i brend Filcmanufaktura s idejom sakupljanja odbačene vune te njenom upotrebom u primijenjenim umjetnostima i dizajnu.
Aktivno izlaze skupno i samostalno u zemlji i inozemstvu. Surađivala je na projektima renomiranih autora na polju dizajna i kazališne kostimografije, te raznim umjetničkim projektima i izvedbenim radovima na javnim mjestima. Održava tematske radionice filcanja vune za djecu i odrasle. Članica ULUPUH-a i Hrvatske zajednice slobodnih umjetnika za tekstilno stvaralaštvo.

Izložba ostaje otvorena do 19. siječnja 2024.

Nives Matijević

Povezane objave

Nakon svega

HF

Nestanak rukopisa

HF

Film na Puljskom filmskom festivalu

HF

Fantastični svijet oblika i boja Iris Bondora Dvornik

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više