Hrvatski Fokus
Kultura

Izložba Ivane Petan ‘Iz pozadine’ u Splitu

Kreativni proces Ivane Petan uvijek fluidnog predznaka, otvoren eksperimentu u formalnom i tehnološkom smislu

 

U Galeriji umjetnina u Splitu u srijedu, 25. svibnja 2022. otvorena je izložba slovenske keramičarke Ivane Petan  naslova „Iz pozadine“. Ivana Petan već gotovo dva desetljeća gradi specifičan autorski pristup radu s glinom i svojim kontinuiranim radom na polju primijenjene i umjetničke keramike zauzima istaknuto mjesto u suvremenoj keramičkoj produkciji u Sloveniji.

Pišući o radu Ivane Petan Marko Pogačnik ističe zanimljivu misao da je svatko tko radi keramiku sretan jer radi sa zemljom, no istovremeno postavlja pitanje radi li autor/ica samo sa zemljom ili pritom također „surađuje sa Zemljom“. Izražena svijest o glini kao materijalu pogodnom za vrlo istančanu, intuitivnu komunikaciju s kreativnim principom koji prožima sva bića i određuje njihovu slojevitu međusobnu povezanost je ono što Ivanu Petan ističe među rastućim brojem autorica i autora koji su keramiku odabrali kao svoju primarnu umjetničku praksu. Tako, polazeći od neposrednosti kontakta i rada s materijalom, autorica proces stvaranja umjetničkog djela shvaća kao utjelovljene svog osobnog odnosa prema iskustvenom doživljaju života i svijeta. Pritom se konačna forma njezinih radova, bilo da je riječ o pojedinačnim plastikama ili složenijim prostornim instalacijama, formira u komunikaciji sa specifičnim prostornim i vremenskim kontekstom u kojem stvara. Upravo je zbog toga kreativni proces Ivane Petan uvijek fluidnog predznaka, otvoren eksperimentu u formalnom i tehnološkom smislu. Naravno, moramo biti svjesni da je riječ o autorici s više od dvadeset godina rada i neumornog istraživanja tehnologija vezanih za glinu, autorici koja dobro poznaje tehnike bez obzira bila riječ o pečenju u jami ili električnoj peći, dimljenju, raku ili saggar keramici, i u tom smislu eksperiment ne znači proces savladavanja određene tehnike već slobodnu kreaciju i kombinaciju usvojenih znanja neopterećenu potencijalnim ograničenjima materijala ili procesa.

„Na izložbi nazvanoj „Iz pozadine“ Ivana Petan realizira instalacije u dva bitno različita prostora. Otvoreni prostor muzejskog atrija autorica iščitava kao nužnu poveznicu s prirodom i na travnjak postavlja dvadesetak keramičkih skulptura čija forma evocira izgled plemenite periske. I uistinu, taj izuzetno značajni ugroženi pročišćivač mora bio je početna polaznica Ivani pri osmišljavanju instalacije, što je potpuno u skladu s njezinim fokusom usmjerenim prema prirodi i detektiranju neuralgičnih točaka kao potrebnih mjesta iscjeljenja. No ovdje definitivno nije riječ o ilustraciji i doslovnom reproduciranju forme iz prirode već o transformaciji cjelokupnog prostora, upravo zbog toga što je autorica primarno usmjerena prema energetskim i simboličkim potencijalima umjetničkog objekta. Pri izradi samih skulptura Ivana dosljedno zadržava transparentan pristup u kojemu ističe prirodnu ljepotu gline kao i način njezine obrade vidljiv kroz tragove adiranja i utiskivanja podatnog materijala. Varijacijama u boji i teksturama površine dodatno se briše granica između prirodnog i od čovjeka (žene) stvorenog, pri čemu se umjetnička kreacija u potpunosti pretapa s onom iskonskom, životnom.

Neutralni, klasični white cube prostor izložbene dvorane Ivana Petan tretira kao mjesto inscenacije gotovo ritualnog karaktera. U prostor smješta «lebdeće» male stilizirane glave koje gotovo da pozivaju da ih se obujmi dlanovima. Riječ je o predmetima koji odišu intimnošću i nježnošću, a kada znamo da su nastali u posljednje dvije izuzetno zahtjevne godine, jasna je potreba autorice za upravo takvim procesom i konačnom formom umjetničkog rada. Na zidove postavlja keramičke slike koje prenose simboliku protoka vremena, svjesne i nesvjesne memorije, dok na postamente postavlja keramičke zdjele velikog formata. Ovim se predmetima Ivana Petan najviše približava svojim radovima u polju primijenjene keramike, no isto tako jasno pokazuje da je za nju granica između primijenjene i umjetničke produkcije vrlo fluidna i da u oba slučaja iza svega stoje vrlo bliska promišljanja i kreativni procesi. Asocijativnost ovakvih predmeta u kontekstu umjetničke instalacije vodi nas neminovno prema ranim ritualnim uporabama keramike, pri čemu se možemo samo nadati nekom simboličnom eliksiru života koji će ih ispuniti, panacei koja će sprati sve tegobe čovjeka i prirode i donijeti nam toliko potrebno izlječenje. (kustosica Jasminka Babić)

Ivana Petan (Zagreb 1974.) od 1999. do 2001. godine učila je keramiku i lončarstvo u lončarskoj radionici Magušar u Ljubljani. Godine 2000. je diplomirala socijalnu pedagogiju na pedagoškom fakultetu Sveučilišta u Ljubljani. Diplomu geomantije je stekla 2011. godine na školi geomantije, Društvo za sožitje človeka, narave in prostora VITAA u Ljubljani. Godine 2015. je magistrirala filozofiju i teoriju vizualne kulture na Univerza na Primorskem, FHŠ Koper, Slovenija. Od 2004. godine redovito sudjeluje na nizu keramičkih izložbi, radionica, simpozija i rezidencija u Sloveniji i inozemstvu.

Izložba se može pogledati do 26. lipnja 2022.

Nives Matijević

Povezani članci

Pejsaž sam reducira suvišne oblike i stvara sklad

HF

Meštrović i Sikirica – portreti suvremenica i suvremenika

hrvatski-fokus

Pismo ratnika

HF

Impresivni ciklus crteža Gorana Petrača

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...