Get Adobe Flash player

U globaliziranom svijetu ovisimo o kineskom lancu opskrbe, robi široke potrošnje i posredničkoj trgovačkoj robi

 
 
PRAVU OPASNOST PREDSTAVLJA "AGENDA ID2020" A NE PANDEMIJA (2)
Vratimo se pandemiji i prouzrokovanoj panici. Geneva, europsko sjedište Ujedinjenih naroda i glavno sjedište Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) u osnovi je zatvorena, tj. nalazi se u izolaciji ili karanteni. „Ova izolacija ne razlikuje se mnogo od one koja je započela u Veneciji i kasnije se proširila na sjevernu Italiju a sada već i na cijelu Italiju. Slično „zatvaranje“ (izolacija) uskoro prihvaća i Francuska  - i ostale europske države – vazali anglo-cionističkog carstva,“ ističe Koenig u svojem tekstu. 
Genevom kruže brojni memorandumi sa sličnim paničnim sadržajima iz različitih UN-ovih agencija.
https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2020/03/Screen-Shot-2020-03-12-at-12.06.03.png
A glavna poruka je – otkažite sva misijska putovanja, sva događanja u Genevi, posjete Palači nacija (Palais des Nations – europsko sjedšte UN-a u Genevi) i Katedrali kao i drugim spomenicima i muzejima. Posljednje upute koje su mnoge agencije uputile svojim zaposlenicima odnosile su se na rad od kuće čime se izbjegava rizik zaraze javnim prijevozom. Izazvana je atmosfera straha i panike koja je nadmašila svaki smisao za stvarnost, a istina više nije ni važna. Ljudi u ovoj situaciji više ne mogu misliti o uzrocima i što se krije iza toga. Nitko vam više ne vjeruje iako argumentima ukazujete na prethodne događaje: „Event 201,“ simulacijska vježba koronavirusne pandemije s procjenom 65 milijuna umrlih održana u listopadu 2019., Svjetske vojne igre održane u Wuhanu nakon čega ubrzo izbija epidemija/pandemija koronavirusne bolesti COVID-19, a 7. kolovoza 2019. u Fort Detricku (Maryland, SAD) zatvoren je laboratorij za biološka oružja s visokim stupnjem sigurnosti... Moć propagande. Moć destabilizacije – destabilizacije država i ljudi, uništenje gospodarstva, beznađe za milijune ljudi koji su izgubili posao itd.
 
U Wuhanu obolijevali su samo oni s kineskim genomom
 
Mediji i stručnjaci su u početku epidemije u Wuhanu a kasnije i drugdje u Aziji prešućivali jednu iznimno važnu činjenicu: obolijevali su samo Kinezi – virus je „napadao“ one s kineskim genomom – 99,9 posto oboljelih izvan Kine bili su kineskog podrijetla. Je li virus mutirao da bi mogao zaraziti i one koji nemaju kineski DNK? Ako se to dogodilo, kada se dogodilo? Međutim, ono što se dogodilo nakon toga – a to je pojava i širenje koronavirusa u Italiji i Iranu je posve nešto drugo – zbog toga su otvorene brojne špekulacije. Od samog početka epidemije u Italiji i Iranu bilo je jasno da se ne radi o istom virusu koji je prouzročio epidemiju u Wuhanu. Različiti sojevi virusa slobodno cirkuliraju uzrokujući destabilizaciju država diljem svijeta.
 
U međuvremenu sve više znanstvenika i stručnjaka – uključujući i one iz područja biološkog oružja tvrde da 'novi' koronavirus potječe iz laboratorija. Isto tako u ovom trenutku pretpostavlja se da svi sojevi koronavirusa ne dolaze iz istog laboratorija. Tako Koenig u tekstu također piše da mu je novinarka iz Berlina koja je ukrajinskog podrijetla u ožujku (2020.) rekla da je Ukrajina „domaćin“ čak pet američkih laboratorija visokog stupnja sigurnosti koji se bave biološkim oružjem. Novinarka tvrdi kako se redovito testiraju novi virusi na populaciji. No, kada u okolini laboratorija izbije neka nova, čudna bolest tada NITKO O TOME NE SMIJE GOVORITI. Nadalje, izjavljuje novinarka, nešto slično događa se i u Gruziji gdje postoji još više bioloških laboratorija Pentagona i CIA-e - i tamo se također javljaju neke nove i čudne bolesti. Međutim, „mainstream“ mediji o tome ne izvještavaju – a ako oni o tome ne pišu, znači to se ne događa – a to je daleko od istine i stvarnosti.
 
„Šefovi podzemlja“ pogrješno su računali da će epidemija/pandemija novog koronavirusa izazvati katastrofu u opskrbi lijekovima i medicinskom opremom. Naime, u današnjem globaliziranom svijetu Zapad u velikoj mjeri ovisi o kineskom lancu opskrbe, robi široke potrošnje i posredničkoj trgovačkoj robi – prije svega lijekovima i medicinskoj opremi. Kao što sam već ranije pisala, najmanje 80 posto lijekova i/ili neophodnih sastojaka za lijekove kao i medicinska oprema proizvode se u Kini za globalno tržište. A ovisnost zapadnog svijeta o antibioticima još je i veća jer se oko 90 posto antibiotika proizvodi u Kini. U jeku najsnažnijeg „udara“ epidemije COVID-19 kineska proizvodnja bila je gotovo ugašena zbog odluke Vlade o strogoj karanteni. Istovremeno, trgovački brodovi koji su još trebali izvršiti isporuke bili su vraćeni iz brojnih luka diljem svijeta. Dakle, sam Zapad sebi je nametnuo nestašicu gotovo svega jer su pokrenuli gospodarski rat protiv Kine, upozorava Koenig. Nitko ne zna koliko dugo će to trajati. U jeku same epidemije kinesko gospodarstvo je bilo gotovo 'prepolovljeno' ali se brzo oporavilo dosegnuvši 80 posto onog što je bilo prije izbijanja epidemije koronavirusa. No, pitanje je koliko će vremena trajati dostizanje nastalih zaostataka?
 
„Što stoji iza svega ovoga?“ – pita Koenig te odmah daje odgovor: „Oštre mjere na umjetno izazvanu paniku do one točke u kojoj ljudi vrište 'pomoć, dajte nam cijepljenja, izvedite policiju i vojsku radi naše zaštite', a u slučaju da ovaj javni očaj ljudi ne ode ipak tako daleko, vlastima Europske unije i SAD-a bilo bi vrlo lako nametnuti fazu vojne opsade u svrhu zdravstvene zaštite naroda.“ Štoviše, Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) u Atlanti već je izradio smjernice za „hitne zdravstvene slučajeve.“ Uz nametnuto prisilno cijepljenje, tko zna što bi cjepivo sadržavalo – koji koktel umetnutih 'mini bolesti' i s kakvim dugoročnim učincima. I ovdje se kao i kod genetski modificiranih organizama (GMO-a) mogu lako umetnuti sve vrste klica, naravno bez našeg znanja o tome. Ovo je možda tek početak primjene „Agende ID2020“ koja uključuje PRISILNO CIJEPLJENJE na globalnoj razini, smanjenje globalne populacije kao i potpunu digitalnu kontrolu nad svima – to je put k novom tj. Jednom svjetskom poretku (s jednom svjetskom vladom), novoj globalnoj financijskoj hegemoniji, „Full Spectrum Dominance“ odnosno „Dominaciji /prevlasti punog spektra“ kako to voli nazivati PNAC (Plan for a New American Century / Plan za novo Američko stoljeće).
 
Epidemija 'novog' koronavirusa nije slučajno započela u Kini. Kina je naime, namjerno ciljana u svrhu ekonomskog uništenja zbog njezinog brzog razvoja i napretka, a kinesko bi gospodarstvo uskoro moglo nadmašiti ekonomiju sadašnjeg hegemona – SAD-a, a drugi razlog je kineska snažna valuta, Yuan, koja je također potencijalno pretekla američki dolar kao svjetska glavna rezervna valuta. Obje ove pojave – snažno kinesko gospodarstvo i valuta značile bi kraj američke dominacije u svijetu. Koronavirusna bolest COVID-19 koja je potvrđena u više od 80 država svijeta „srušila“ je vrijednost dionica i tržište dionica, uzrokovala pad od najmanje 20 posto u posljednja dva tjedna – ovo smanjenje još je u porastu. Strah od posljedica epidemije / pandemije odnosi se i na usporavanje ekonomskog rasta, ako ne i recesije zbog čega su smanjene cijene benzina koje su gotovo prepolovljene u samo dva tjedna trajanja epidemije. Vrijednost kineskog Yuana i to bez uplitanja Središnje banke u Kini, ostala je vrlo stabilna u odnosu na američki dolar (oko 7 Yuana prema dolaru). To znači da kinesko gospodarstvo unatoč pandemiji COVID-19 još dobiva puno povjerenje diljem svijeta.
 
Na kraju teksta Koenig savjetuje Kinu: „Kupite sve američke i europske korporativne dionice koje možete po sadašnjim najnižim cijenama na burzama dionica a koje su se „srušile“ za petinu ili čak više, i kupite puno nafte. Kada se cijene oporave, ne ćete zaraditi samo milijarde, vjerojatno i trilijune od Zapada, nego ćete vjerojatno posjedovati ili imati u vlasništvu značajne i utjecajno vrijedne količine dionica u većini američkih i europskih korporacija...“ „Ipak, na horizontu prepunom crnih oblaka postoji jedno svjetlo koje titra. Pravo čudo moglo bi biti buđenje svijesti kritične mase koja bi mogla svemu ovome stati na kraj. Iako se čini da smo daleko od takvog čuda, negdje u skrivenom kutku našeg mozga, svima nam je još preostala iskra svijesti. Mi imamo duhovnu sposobnost napustiti ovaj katastrofalni put zapadnog neoliberalnog kapitalizma, i umjesto toga potaknuti solidarnost, suosjećanje i ljubav jedni prema drugima i prema našem društvu. To je jedini način za prekid potpune 'paralize' i propasti zapadne egocentrične pohlepe.“
 
Autor: Peter Koenig: „The Coronavirus COVID-19 Pandemic: The Real Danger is Agenda ID2020
Centre for Research on Globalization; Global Research-prvi puta objavljeno 12. 3. 2020. i ponovno 26. 4. 2020.
 
(Svršetak)
 

Rodjena Marija Kuhar, dr. vet. med.

Nužno je djelotvorno vođenje brige o okolišu putem državnih okvirnih uvjeta

 
 
HUMANISTIČKI KRITERIJI VREDNOVANJA TEHNIKE – BST – 3
U trećem nastavku analize kriterija vrednovanja tehnike, poslije tehničkih i društvenih kriterija u središte dolaze humanistički. Preciznije, kombinacija čistih humanističkih i interdisciplinarnih kriterija. U ovom nastavku u središtu su zdravlje i kvaliteta okoliša.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Rainforest_Fatu_Hiva.jpg
 
Zdravlje
 
Što je zdravlje? Stanje u kojem se ljudsko biće fizički i psihički dobro osjeća. Ono ne dolazi do izražaja samo putem objektivno uočljivih čimbenika. Ovisi i o njegovom subjektivnom osjećaju. Zdravlje se očituje u psihofizičkoj snazi, odnosno u sposobnosti ljudskog biča da primjereno reagira na unutarnja i vanjska opterećenja. Na zdravlje se može utjecati prirodnim i društvenim čimbenicima, a najčešći posrednik je tehnika. Tehnika, zahvaljujući primjeni u medicini, pomaže osiguranju zdravlja. Razvoj tehnike, prirodnih znanosti i medicine, naročito u posljednja dva stoljeća, omogućio je znatno sniženje smrtnosti kod djece, te produljenje očekivanog prosječnog trajanja života, osobito u najrazvijenijim zemljama. Posljedica toga svjetska je demografska eksplozija, tako da se pojavio problem održanja broja stanovnika u razumnim granicama. Tehnički proizvodi i postupci mogu izravno utjecati na zdravlje, među ostalim i svojim utjecajem na okoliš, ali i na ljudsko biće. Primjeri neposrednog djelovanja na okoliš, a time i na čovjeka, su Minamata bolest i kravlje ludilo i posljednjih godina, razni virusi. Najbliži primjer posrednog djelovanja tehničkih proizvoda na čovjekovo zdravlje je automobil. Ljudskom biću je omogućeno relativno brzo savladavanje udaljenosti, ali mu je kretanje (hodanje = fizička aktivnost) svedeno gotovo na nulu. Stoga je važno i minimiranje neposrednih i posrednih zdravstvenih opterećenja. Tako npr. tijekom profesionalnog djelovanja može doći do razvoja profesionalnih bolesti. Neki primjeri takvog oštećenja zdravlja su nagluhost zbog produljene izloženosti buci, oštećenje zubi kao posljedica rada s kiselinama, pojava angiosarkoma pri produljenom boravku u autoklavima za proizvodnju PVC-a, u rudnicima itd. Apsurdno je što ta oboljenja mogu nastupiti tijekom proizvodnje, čiji konačni proizvod treba biti u službi poboljšanja zdravlja. To ukazuje kako postoje razni proizvodni postupci i tvari koje izravno utječu na zdravlje. Isto tako i način rada može utjecati na zdravlje, npr. noćni rad.
 
Na zdravlje, kako na poslu, tako i kod kuće, mogu izravno utjecati neodgovarajuće konstruirani proizvodi. Najčešći su primjer loši stolci, ali i neodgovarajuće držanje uslijed kojeg strada kralježnica. Danas sve više ljudi boluje zbog ergonomijski loših tipkovnica na računalima, što se očituje u glavoboljama, opterećenju kralježnice, itd.
 
Poseban problem predstavlja opterećenje ljudskog bića čovjeka uslijed prometne buke, te je i rješenju tog problema nužno posvetiti odgovarajuću pozornost. Primjerice potrebno je izbjegavati gradnju stambenih zgrada u blizini zračnih luka ili jako opterećenih prometnica i sl.
U privatnom životu na zdravlje djeluje pomanjkanje gibanja. Npr. stalno sjediti pred računalom, pa zatim buljiti u TV itd. sigurno ne pridonosi zdravlju. Posebice velika aktivnost na društvenim mrežama. Posljedica lošeg djelovanja tehnike u privatnom životu je i buka u disko-klubovima koja narušava zdravlje mladih.
Konačno, psihičko zdravlje može se pogoršati zbog utjecaja tehnike na socijalne veze (primjer: računalo, vođenje ljubavi preko interneta; telefon, posebno mobiteli, druženje mladih isključivo putem mobitela,  itd.).
 
Kvaliteta okoliša
 
Pojam okoliša obuhvaća ne samo prirodno okruženje, već ga upotpunjuju i kulturne komponente, u koje se, uz ostalo, ubraja i tehnika. Stoga danas na Zemlji gotovo nema nedodirnutog djelića prirode, odnosno može se reći kako su ljudska bića okružena prirodom te više ili manje modificiranom tehnikom.
Jedna od središnjih tema vrednovanja tehnike je zaštita okoliša. Međutim iskustvo uči da postoje tri termina: ekologija, zaštita okoliša i zaštita prirode koje se neprecizno upotrebljava. Stoga je prije navođenja kriterija vrednovanja kvalitete okoliša nužno precizirati njihovo značenje. Ponovno je potrebna jezična preciznost.
 
Definicije vezane uz kvalitetu okoliša
 
Postoje brojne definicije ekologije. U „Pravilniku o znanstvenim i umjetničkim područjima, poljima i granama“ ekologija je uvrštena u biologiju. Postoje već sada kao podvrste, socijalna ekologija i ekoteologija. Uz ekologiju su vezana i etička pitanja. Tehnika kao uzrok je praktički zanemarena. Zato se na ovom mjestu navodi pojam opće ekologije. Predstavljen je tijekom predavanja „Povijest i budućnost opće tehnike povezuju prirodoslovlje i tehniku“ (2000). Ona glasi: »Opća ekologija je sveobuhvatna prirodoslovna, tehnička i društveno-humanistička znanost o isprepletenosti prirode i kulture«. Time je ona zapravo proglašena interdisciplinarnim područjem. Tako definirana opća ekologija omogućuje uključivanje u djelovanja na tom području svih zainteresiranih stručnjaka: prirodoznanstvenika, tehničara te znanstvenika i stručnjaka s područja društveno-humanističkih znanosti. Poput sociologa, pravnika, ekonomista, te humanista, uključivo teologe.
 
U Hrvatskom općem leksikonu zaštita okoliša definirana je kao sveukupnost mjera za očuvanje prirodnih dobara (u prvom redu vode, tla i zraka) za ljudske potrebe ili interese, prije svega, gospodarske i zdravstvene. Zaštita prirode razumijeva svrhovito djelovanje čovjeka radi očuvanja neizmijenjenih, ili što je manje moguće promijenjenih dijelova prirode i procesa potrebnih za život ljudskih zajednica, ekosustava i prirodnih krajolika, bez obzira na korisnost za čovjeka.
 
Kriteriji zaštite okoliša i zaštite prirode
 
Koji su kriteriji zaštite okoliša i zaštite prirode? Naime, oglušenje o te kriterije kvalitete okoliša osjećaju već sadašnje, a još će više osjetiti nove generacije.
U ovu skupinu kriterija vođenja tehnike ubrajaju se: zaštita prirode: krajolika, bilja, životinjskih vrsta i tla, zaštita okoliša: štednjom prirodnih izvora (energije, tvari - proizvodi načinjeni od manje tvari, produljene trajnosti i oporabljivosti). U zaštita okoliša se ubraja: minimiranje emisije (npr. zračenja, osobito elektromagnetskih valova, imisije (prihvat i zadržavanje neke tvari iz udaljenog izvorišta u dijelu okoliša: atmosferi, vodi, tlu) te deponata. Državni okvirni uvjeti (razne vrste poreza) zajednički su za zaštitu prirode i okoliša.
 
Navedene kriterije treba nešto podrobnije razraditi, jer za razliku od ranijih razdoblja čovjek sada više ugrožava prirodu nego ona njega. Iz toga proizlazi za čovjeka nova i posebna odgovornost štićenja krajolika, bilja i životinjskih vrsta. Moramo štedjeti prirodne izvore uštedom energije, konstruiranjem proizvoda za koje je potrebno što manje tvari, te njegovom brižljivom izradbom, produljenjem trajnosti, oporabom, itd. Gospodarenje gumenim i osobito plastičnim otpadom primjer je očitog opterećenja prirode neodgovarajućim postupanjem s otpadom. Taj se otpad danas nalazi svuda. A proizvodi od navedenih materijala mogu se uspješno mehanički ili kemijski oporabiti ili dobivanjem energije. Istodobno s motrišta očuvanja energije za proizvodnju polimera i izradu polimernih proizvoda najčešće treba manje energije nego samo za izradbu proizvoda od nekih drugih materijala (npr. od aluminijskih ili magnezijskih slitina, pa čak i od čelika). Mora se, međutim, minimirati i emisija, imisija te deponati (čišćenjem otpadnih voda i plinova, oporabom otpada, i sl.). Primjer negativnih posljedica čovjekovog djelovanja i tehnike je imisija koja utječe na promjenu klime. Poznato je kako je količina ugljičnog dioksida, metana i ostalih stakleničkih plinova u zraku porasla za 50 % od početka industrijske revolucije, a u posljednja dva stoljeća udio ugljičnog dioksida je u atmosferi bitno porastao. Također se zna kako je i temperatura Zemlje u posljednjih stotinjak godina porasla za više od pola stupnja. Ukoliko se nastavi porast količine stakleničkih plinova uslijedit će i porast prosječne temperature planete. Morska će razina porasti u rasponu od 45 do 198 cm, što će pogoditi priobalna područja u kojima živi četvrtina cjelokupnog stanovništva svijeta.
 
Konačno, djelotvorno je vođenje brige o okolišu putem državnih okvirnih uvjeta. Tako je nepopularna, ali učinkovita mjera uvođenje dodatnih poreza na proizvode čija proizvodnja ili korištenje dovode do oštećenja okoliša, npr. eko-porez na benzin u nekim zemljama.
Promišljanja o vrednovanju tehnike na ovom mjestu onemogućuje predugačke tekstove. Stoga će se u sljedećem nastavku posebna pozornost posvetiti ekolozima, zaštitarima prirode te ekologistima.  Pozornost privlači i razvoj ličnosti te kvaliteta društva.
 
(Nastavak slijedi)
 

Igor Čatić, profesor emeritus

Molimo Vas da svojim autoritetom pomognete da se ovo stanje dovede u zakonito poštivanje!

 
 
Na ovako duge i obrazložene tekstove dobro je na početku staviti sažetak.
Sažetak: U tekstu se prezentira pismo poslano najodgovornijim institucijama u RH o problemu nepoštivanjem hrvatskih zakon, hrvatske norme i hrvatskog pravopisa. Odgovore nekih institucija su prezentirani kao i ponovljeni argumenti o nepoštivanju te su zatraženi eksplicitni odgovori ili protuargumenti na niz postavljenih pitanja i činjenica. Spomenute su institucije koje su odgovorile na upozorenje kao i institucije kojima je poslovna i nezakonska taktika muk, tj. neodgovaranje na dopise. Postavljen je niz pitanja AZOO-u i NCVVO-u na koje se očekuju odgovori i protuargumenti.
Sapienti Sat - Posts | Facebook
U travnju 2018. godine objavio sam tekst Hrvatski pravopis i hrvatska norma – odgovornost ministra obrazovanja u kojem sam dosljedno obrazložio svoju tvrdnju. Taj se tekst lako može naći na internetu i pročitati moje argumente na koje nisam do dana današnjeg dobio protuargumente.
 
a) Stanje sadašnje
Nakon 2 godine znakovitog muka, jer nitko od službenih institucija i ljudi nije reagirao, a kamoli te argumente prihvatio, napisao sam novi tekst/dopis (sada kao predsjednik Hrvatske udruge nastavnika istraživača (HUNI)) i poslao ga sljedećim adresantima: predsjedniku RH, predsjedniku vlade RH, ministrici znanosti i obrazovanja (MZO), ravnateljici Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO), ravnateljici Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), Odboru za školstvo Sabora RH, u Institut za  hrvatski jezik i jezikoslovlje (IHJJ), u Hrvatski zavod za norme (HZN), u Carnet, izdavačima udžbenika…
Dakle, svima onima koji bi trebali javno i dosljedno zastupati zakone RH, hrvatsku normu i hrvatski pravopis.
U pismu smo svima isto napisali na kraju: Molimo Vas da svojim autoritetom pomognete da se ovo stanje dovede u zakonito poštivanje.
Naglašavam, molili smo da se autoritetom uključe u sređivanje. Usporedite njihove odgovore na ovakvu zamolbu!
Dopis im je dostavljen početkom travnja. Samo su stigla tri birokratska odgovora. Ostali niti to. Evo tih odgovora:
-          Iz ureda predsjednika RH:
Zahvaljujemo na dopisu i privitcima upućenim Predsjedniku Republike Hrvatske Zoranu Milanoviću, vezano za normiranje i standardizaciju pisanja znakova u školskoj matematici, kao i na Vašoj brizi za poštivanje europskih i hrvatskih normi i standarada.
Uvažavajući Vaše mišljenje i primjedbe, napominjemo da provjera zakonitosti u postupanju tijela vlasti nije u nadležnosti Predsjednika Republike Hrvatske.
Nadamo se stoga da će nadležna tijela javne vlasti razmotriti primjedbe i zaključke Hrvatske udruge nastavnika istraživača i očitovati se o njima.
 
-          Iz AZOO-a:
kao ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje vodim poslovanje i stručni rad Agencije sukladno zakonskim propisima.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja ovlašteno je donositi dokumente poput Kurikuluma koji nastaju radom i usuglašavanjem stručnjaka u pojedinom predmetu te prolaze više domaćih i međunarodnih recenzija, kao i javno savjetovanje.
Savjetnici Agencije aktivno u okviru svojih nadležnosti i sukladno pozitivnim propisima - sudjeluju u navedenim procesima, te ću se zalagati i za svako daljnje takvo postupanje.
 
-          Iz NCVVO-a:
 Centar je Zakonom o Nacionalnome centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja utemeljen kao javna ustanova koja provodi vanjsko vrednovanje u odgojno-obrazovnome sustavu Republike Hrvatske. Tim zakonom te Statutom Nacionalnoga centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja definirane su djelatnosti Centra u području vanjskoga vrednovanja postignuća učenika i znanstveno-istraživačkog rada u području edukacijskih mjerenja i vanjskoga vrednovanja. Djelatnost Centra nije donošenje odluka ni zakona koje su u djelokrugu zakonodavne i izvršne vlasti u Republici Hrvatskoj. Stoga, nismo u mogućnosti donositi odluke koje nisu u našoj nadležnosti.
 
Što reći o njihovim odgovorima? Napisao sam nove dopise i prigovore ravnateljicama AZOO-a i NCVVO-a na koje nisam od njih dobio nikakav novi odgovor i u kojem sam ih upozorio na elementarnu logiku koja slijedi iz moje zamolbe i njihovog starog odgovora, a u kojima one izvrću činjenice i našu zamolbu.
Shvaćajući da je stalan znakovit muk spomenutih institucija odlučio sam napisati ovo otvoreno pismo javnosti i  ostalim institucijama koje se nisu udostojale odgovoriti na zamolbu (s tekstom koji sam uputio dvjema ravnateljicama).
Znam da je u RH u tijeku pokušaj rješavanja velikih problema i da je ovaj problem vjerojatno marginalan, ali je i njihovo ponašanje znakovito. No, to nije razlog da se ne osvrćemo na ovaj višegodišnji i zanemareni problem!
 
b) Otvoreno pismo javnosti i institucijama
Moj prigovor ravnateljici AZOO-a gospođi Dubravki Brezak Stamać i ravnateljici NCVVO-a gospođi Ivani Katavić sličan je, pa ću ovo otvoreno pismo koncipirati tako da ću napisati o činjenicama koje smo ih zamolili u prvom dopisu, što su  one odgovorile te navesti moje argumente i pitanja na koja sada ovim otvorenim pismom tražim odgovore (i od njih i od njihovih upravnih vijeća).
Vidjet ćemo hoće li one (i ostali) reagirati sada.
Što Vi mislite?
Procijenite svoj zaključak na ljestvici od 1  do 10 i pričekajte razumno vrijeme za odgovor kako  biste se uvjerili u svoju prosudbu!
Evo pisma s argumentima i pitanjima za koje se zalažemo i tražimo javne odgovore na njih.
 
Evo teksta dopisa AZOO-u i NCVVO-u: U odgovoru na našu zamolbu 2. travnja 2020. godine u kojoj smo elaborirali vrlo detaljno naše argumente i zamolili na kraju pisma: . . . danas su se stekli uvjeti da se odluka o oznakama osuvremeni i dovede u sklad s potpisanom Europskom normom kao i s Hrvatskom normom.Molimo Vas da svojim autoritetom pomognete da se ovo stanje dovede u zakonito poštivanje.(podcrtao P.M.)
 
Vi HUNI-ju 8. travnja 2020. godine odgovarate s tri rečenice (citiramo): kao ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje vodim poslovanje i stručni rad Agencije sukladno zakonskim propisima.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja ovlašteno je donositi dokumente poput Kurikuluma koji nastaju radom i usuglašavanjem stručnjaka u pojedinom predmetu te prolaze više domaćih i međunarodnih recenzija, kao i javno savjetovanje.
Savjetnici Agencije aktivno u okviru svojih nadležnosti i sukladno pozitivnim propisima sudjeluju u navedenim procesima, te ću se zalagati i za svako daljnje takvo postupanje.
Birokratskim izmotavanjem ignorirate pomoć oko dovođenja u sklad s hrvatskom tradicijom pisanja decimalnog zareza kao i u sklad sa zakonom i hrvatskom normom. Kako nismo sigurni da ste Vi, Vaši pravnici, savjetnici i/ili ostali stručnjaci s dužnom pozornošću razmotrili naše argumente napisat ćemo ih opet.
 
a) Zakon o AZOO-u
 
U članku 4. pod (3) piše (a tako piše i u Statutu AZOO-a u članku 8.):
obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i provedbenim propisima ministranadležnog za obrazovanje. (podcrtao P.M.)
 
Pitanje 1. je retoričko: znadete li da je (i kada) ministar Jovanović donio provedbeni propis o uporabi hrvatskog pravopisa u školstvu? U članku 6. pod (1) piše (a tako piše i u članku 67. Statuta AZOO-a):
Agencija je dužna razmotriti podneske . . . te o poduzetim mjerama izvijestiti podnositelje.
 
Pitanje 2.:Smatrate li da je Vaš dopis argumentirano odbijanje našeg podneska?
 
b) Zakon o normizaciji
 
Zakon je donijet 24. lipnja 2013. (NN 80/13) i u njemu piše u članku 8./8
. . . promiče uporabu hrvatskih norma, a u članku 14. Sukladnost . . . s hrvatskom normom može se . . . potvrditi izjavom o sukladnosti . . .
 
Pitanje 3.: Jesu li Vaši savjetnici koji su sudjelovali u elaboriranju kurikulskih dokumenata ili AZOO od HZN-a zatražili izjavu o sukladnosti matematičkih oznaka u matematičkom dijelu kurikula s normom, a posebice o decimalnom znaku? Je li takvu izjavu zatražilo ministarstvo?
 
c) Hrvatski pravopis
 
Hrvatski pravopis koji je obvezujući za hrvatsko školstvo izdao je Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje u Zagrebu 2013. godine. Na stranici V u četvrtom odlomku tog Pravopisa piše:. . . Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta 31. srpnja 2013. godine preporučilo je Hrvatski pravopis Instituta za jezik i jezikoslovlje za uporabu u osnovnim i srednjim školama Republike Hrvatske.
 
Pitanje 4.: Poštuje li se odluka ministarstva i poštuje li se ovaj Pravopis u kojem u odjeljku ”Zarez” na stranici 97. pod i) piše i u kojem se daju dva primjera uz točku-zarez za odvajanje kad se radi o decimalnim brojevima
i)                    u decimalnim brojevima: 5,76; 365,928.?
 
d) Europska norma
 
U EU norma EN ISO 80000-2 Veličine i jedinice 2. dio: Znakovi matematičkih operacija i veličina piše na stranici 6. i 7.: Kao separator između brojeva ili izraza može se upotrebljavati zarez, točka zarez ili drugi prikladni znak. Općenito se preporučuje zarez, osim kad se upotrebljavaju brojevi sa zarezom kao desetičnim znakom.
 
e) Hrvatska norma
 
U HRN EU ISO 80000-2na naslovnici piše:
Europska norma EN ISO 8000-2:2013 ima status hrvatske norme.
 
Pitanje 5.: Poštuje li se u hrvatskom obrazovnom sustavu i djelovanju kojeg AZOO (ali i NCVVO u testovima za maturu) regulira hrvatska norma i njezine odluke u matematičkom kurikulu?
 
f) Međunarodni ured za utege i mjere (BIMP)
 
U SI uputama koje je izdao ured svugdje piše decimalni zarez (kao decimalni znak), a ne decimalna točka.
 
Pitanje 6.:Zašto svi predmeti u školstvu poštuju pisanje SI jedinica iz ovih uputa, samo školska matematika to ne čini?
O odgojnoj ili bolje reći o neodgojnoj praksi (koju smo naveli u prošlom dopisu) kad isti učitelj/nastavnik koji predaje matematiku i fiziku u istom razredu jednom traži od učenika pisanje decimalne točke, a drugi put decimalni zarez pogledajte u tom dopisu.
 
Pitanje 7.:Koji su to pedagoški principi na djelu u slučaju ovog učitelja/nastavnika? Dosljednost u čemu? I kako objasniti učenicima to nepoštivanje? Što biste Vi/Vaši savjetnici učinili kad bi u slučaju da nastavnik učenika ocijeni negativnom ocjenom jer pogrješno piše decimalne brojeve, a roditelj Vam se žali na takav postupak? Na čiju biste stranu stali: roditelja ili nastavnika?
 
Pitanje 8.: Zašto svi u RH stalno uporabljuju decimalni zarez kad pišu godišnju poreznu prijavu ministarstvu financija, dobivaju račune u prodavaonicama (fiskalizacija) na kojima piše decimalni zarez itd. a to nije u skladu s matematičkom nastavom i poučavanjem u školama?
 
g) Hrvatsko matematičko nazivlje
 
Hrvatska zaklada za znanostodobrila je i financirala projekt Izgradnja hrvatskog nazivlja u matematici - temeljni pojmovi.
Dokument koji je u tom projektu nastao pod nazivom Hrvatsko matematičko nazivlje godine 2015. u Zagrebu izdao je Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Na stranici 17. piše: decimalni zapis brojeva
DEFINICIJA: zapis realnog broja u decimalnome sustavu u kojemu je naznačeno koji je cijeli dio i koliko ima razlomljenih dijelova iza decimalnog zareza
NAPOMENA: na primjer, decimalni zapis 71,204 predočuje broj koji ima sedamdeset jednu jedinicu, dvije desetine, nijednu stotinu i četiri tisućnine
decimalni zarez
DEFINICIJA: zarez koji odvaja cijeli dio od razlomljenoga dijela decimalnog broja
 
Pitanje 9.Znaju li Vaši stručnjaci i Vi za ovaj dokument? I zašto ga se ignorira u školskoj matematici, tj. zašto Vaši savjetnici za matematiku svojim djelovanjem ne dovedu stanje u regularno?
 
h) Kurikul matematički
 
U NN 7/2019 (22.1.2019.), objavljena je Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Matematike za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj.
Na jednom jedinom mjestu u ovom dokumentu u MAT OŠ A 5. 5 Računa s decimalnim brojevimai u preporuci (sic!) koja je ”uzgredna” napomena piše: Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnoga ishoda: . . . Istaknuti da decimalna točka u matematici odgovara decimalnomu zarezu u nekim područjima.(potcrtao P.M.)
Nigdje, a ma baš nigdje, u odlukama ministarstva ne nalazi se obveza o decimalnoj točki.
 
Pitanje 10.: Koja su to neka područja? S kojim je pravom ovo ugrađeno u školski dokument? Možete li se zapitati koji su to stručnjaci, recenzenti itd. dopustili ovo i temeljem koje javne rasprave i argumenata je ovo obrazloženo?
U zakonu, ali i u Vašem Statutu, stoji da Vaši savjetnici sudjeluju u kreiranju ovakvih dokumenata. Možete li ih zapitati i nama poslati njihove argumente o ovoj preporuci i koja su to druga područja u kojima se u školstvu ne poštuju relevantni zakoni, odluke, pravopis? I temeljem kojih su se relevantnih dokumenata suglasili/prihvatili
ovu naznaku i praksu nepoštivanja decimalnog zareza i hrvatske norme?
 
Zaključno
 
Dakle, elementarna logika (i samo ovih nekoliko natuknica) ukazuje da AZOO (a slično iliti isto NCVVO) ne poštuje zakone, odluke, dokumente koji reguliraju problematiku matematičkih oznaka i posebice decimalnog zareza.
Elementarna logika ukazuje da svojim nečinjenjem i neispravljanjem/odbacivanjem ove nakaradne preporuke u kurikulu kao i prakse s udžbenicima i nastavom omogućujete nepoštivanje međunarodnog ugovora i relevantnih činjenica.
Kao takva je i protuhrvatski čin!
Ovo nepoštivanje evidentno unosi/unijelo je nered u školski sustav i djelatnost za koju je zadužen AZOO (i NCVVO).
Udžbenike i ostale materijale u kojima se ne poštuje decimalni zarez (kao matematički i pravopisni znak) netko je odobrio izdavačima.
Koji su to stručnjaci/recenzenti mogli ovo dopustiti? Objavite javno imena Vaših i tih naših i stranih stručnjaka kako bismo ih javno zapitati za argumente kojima su se rukovodili u svojem prijedlogu.
 
Ima li u svemu ovome i odgovornosti AZOO-a (i NCVVO-a)?
 
Posebice sada kad Vam se na to ukazuje od strane naše udruge i moli pomoć da svojim autoritetom kao ravnateljice, ali i znanstvenim diskursom (pa Vi ste dr.sc. hrvatskog jezika i profesor u elitnoj hrvatskoj gimnaziji!!!) otklonite ovu, usudili bismo se reći, sramotnu praksu.
Posebno nas zanima i Vaš osobni, kao i znanstvenice i političarke, stav o svemu ovdje iznijetom.
 
Molimo Vas da nam bez birokratskog izmotavanja odgovorite eksplicitno na već postavljena pitanja u ovom dopisu kao i na sljedeće:
1. prihvaćate li ove nabrojene činjenice ili ih možete argumentirano otkloniti?
2. možete li ili ne možete djelovati u okviru Vaših kompetencija kao i svojim utjecajem te odlukama/provedbom u otklanjanju ove prakse u odgoju i obrazovanju u RH, poštivanju tradicije, pravopisa i zakona?
 
a) Loomen – je li netko reagirao?
 
Na Loomenu učenicima je stavljena Napomena da kod rješavanja zadataka trebaju decimalne brojeve pisati s decimalnim zarezom, a ne s decimalnom točkom, primjerice 4,27 a ne 4.27.
Je li to zbog ovih naših zahtjeva ili je to zbog nekih drugih razloga (problem softvera i njegove lokalizacije?!) trebaju odgovoriti oni koji su stavili tu napomenu.
S ovom su Napomenom u potpunosti zbunili djecu jer u njihovim udžbenicima (papirnatim i virtualnim) to ne stoji jer izdavači iz kojekakvih razloga (a ja mislim iz kukavičluka i nezamjeranja ministarstvu!) ne poštuju hrvatsku normu i hrvatski pravopis.
 
b) Šutnja i nereagiranje
 
Najzanimljivija je šutnja i nereagiranje dviju institucija: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje (IHJJ) koji je nakon sramotnog Jovanovićevog (SDP-ovog) ukidanja Povjerenstva za hrvatski jezik, koje je vodio svjetski stručnjak akademik Katičić, preuzeo brigu i politiku oko hrvatskog jezika kao i Hrvatskog zavoda za norme(HZN) u kojima stoluju stručnjaci i koji su donijeli odgovarajuće odluke koje se ne provode a oni su zaduženi za njihovo provođenje (ili upozoravanje na njihovo nepoštivanje).
Izgleda da više poštuje hrvatsku normu, pravopis i hrvatske zakone firma Apple koja je u svoj iphonpametni telefon lokalizirajući njegov softver u RH ugradilo hrvatski pravopis i hrvatsku normu. To je naročito vidljivo kod uporabe iphon kalkulatora.
 
c) Muk, argumenti i javnost
 
Što javnost treba zaključiti iz ovog muka? Objavljenih protuargumenata nema jer ih spomenute u ovom tekstu  institucije nemaju, a niti se usude objaviti, ako ih u nekim slučajevima imaju.
Kako od njih očekivati rješavanje strukturno i praktično velikih problema kad ne mogu/ne žele riješiti (u provedbi) ovaj lagani i minorni problem, ali principijelno ozbiljan i protuhrvatski (u odgojnom i svakom smislu) problem.
Što reći o elementarnoj logici ovih koji su pokušali odgovoriti?
Zašto ne poštuju ni zakone, ni hrvatsku (i europsku) normu, ni hrvatski pravopis, pa niti pristojnost odgovaranja na upite/prijedloge?
Čitatelji neka odluče sami dokučiti motive, namjeru i poruku  iz ovakvog ponašanja.
Dolaze izbori! Možda netko ovo uvaži u svojoj predizbornoj kampanji!
I tko bi to mogao biti?
Sadašnja nomenklatura ili neki novi neopterećeni i stručni ljudi? Pokušajte sami naslutiti/odlučiti (kad Vam se budu reklamirali u izbornoj utakmici) koji ljudi mogu zastupati hrvatske zakone, hrvatsku normu i hrvatski pravopis.
Latini bi rekli Sapienti sat! (Pametnome dosta!) A naš narod bi rekao Živi bili pa vidjeli!
 

Petar Mladinić

Anketa

Za koga ćete glasovati na izborima 5. srpnja 2020.?

Petak, 03/07/2020

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 989 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević