Hrvatski Fokus
Gospodarstvo

Dalekoistočni ugriz elektromobilnosti

Ponuda ZS-a u električnoj inačici obuhvaća dvije različite baterije i snage elektromotora

 

Nakon 18 godina, u Hrvatsku je 2022. ponovno službeno stigao MG, marka čije otvorene sportske dvosjede nastale u radionici ‘Morris Garages’ u Ujedinjenom Kraljevstvu prije gotovo sto godina, ali i mlađe, još pamte zaljubljenici u automobilizam. MG je u tom razdoblju nekoliko put mijenjao vlasnike, a trenutačno je u rukama kineske tvrtke SAIC Motor (‘Shanghai Automobile Industry Corporation’).

Zbog onih koji žmireći na jedno oko prolaze pokraj proizvoda s oznakom ‘Made in China’ valja naglasiti kako je SAIC Motor sedmi po veličini proizvođač automobila u svijetu. K tomu, bio je prva automobilska skupina u Kini čija je godišnja prodaja premašila sedam milijuna vozila.

Takvi rezultati ne čude, posebice imajući na umu činjenicu kako se ta dalekoistočna zemlja ne skriva u onome što čini kako bi tržište u što većoj mjeri prihvatilo njezine proizvode ili usluge. Drugim riječima, uzima ono što publika već poznaje i napravi proizvod koji je često povoljniji od (europske) konkurencije. Ako brend pritom ima bogatu tradiciju, tamošnji menadžeri neće mnogo ‘gruntati’ o tome treba li ući u posao koji će dovesti do željene dobiti.

S obzirom na to da u Europi ne jenjava popularnost kompaktnih ‘SUV-ova’, dakle, automobila koji su se dimenzijama i izgledom ugurali između gradskih i povišenih terenskih vozila, SAIC je 2017. godine tržištu odlučio ponuditi upravo jedan takav model, točnije ZS koji se, naravno uz pomlađivanje, zadržao do danas. Ipak, riječ je o najprodavanijem modelu MG-ja. Uz benzinsku i hibridnu inačicu, dolazi i kao električno vozilo.

Pomno odabrani brojevi

Pomno odabranim brojevima, točnije duljinom od 4323 mm, širinom od 1809 mm i visinom od 1649 mm ZS je odlučio pažnju ukrasti onom dijelu tržišta koji ponajprije razmišlja o kupnji Dacije Duster ili Suzuki Vitare te, uz nešto dublje posezanje u džep, Mazde CX-3.

Međuosovinskim razmakom od 2580 mm pruža dovoljno mjesta i udobnosti vozaču i suvozaču. Također, stražnja klupa ne odskače od trendova u prednjem dijelu unutrašnjosti te se većina putnika, čak i onih viših, ne bi trebala žaliti na nedostatak prostora sjedeći na njoj.

Izgled ZS-a nije se puno promijenio od 2017., već je, naravno, dotjerivan kako bi svih tih godina ostao što privlačniji. Ni prije šest godina, ni nakon redizajna nije donio dizajnersku revoluciju. Ali, nije je ni tražio. Međutim, to ne znači da ZS nije dopadljiv automobil. Pače, još se može bez crvenjenja svrstati među neke od mlađih modela. Obujam ZS-ova prtljažnika je odličnih 448 litara, dok masa praznog testnog električnog vozila iznosi 1695 kg.

Panoramski krovni otvor

Bez hrabrih i nepromišljenih linija te pod egidom umjerenosti ne bira dob vlasnika te je stoga zanimljiv širokom rasponu korisnika. Ovu tvrdnju potvrđuje činjenica kako je iza upravljača tog MG-ja moguće vidjeti mlađe putnike, taksiste različite dobi, obitelji s djecom i, primjerice, umirovljeničke parove koji ZS-om prolaze svakodnevicom obavljajući uobičajene zadatke koje stavljaju pred taj automobil s prosječno uglađenim ovjesom i udaljenošću od tla od 177 mm. U tome im prednja i stražnja svjetla u LED tehnologiji omogućavaju odličnu vidljivost.

Unutrašnjost je jednostavna i pregledna te korisnik neće utrošiti puno vremena kako bi se upoznao s vozilom.

Materijali ne zaostaju za europskom konkurencijom, a sjedala su uobičajeno udobna. Pritom valja naglasiti crveni konac kojim su opšiveni kožni volan i sjedala te, u opremi ‘Luxury’, panoramski krovni otvor od čak 1,19 m2.

Na upravljačkoj ploči ponajprije se primjećuju dva zaslona. Prvi je zapravo digitalna kontrolna ploča ispred vozača, tj. LCD zaslon veličine 17,8 cm (sedam inča) sa svim za vožnju potrebnim informacijama kao što su brzina kretanja vozila, razina napunjenosti baterije, upozorenje na ograničenja brzine ili, primjerice, način vožnje Eco, Normal i Sport.

Crno ili bijelo

Na središnjem dijelu upravljačke ploče smješten je drugi, na dodir osjetljiv zaslon veličine 25,6 cm (10,1 inča). Korištenjem sučelja tog glavnog izbornika kojem je moguće odabrati dvije boje podloge – crnu i bijelu – jednostavno se dolazi do podataka o potrošnji vozila i bateriji, vremenskoj prognozi, pristupa elektroničkoj pošti te upravlja klima-uređajem, audio-sustavom i mobilnim telefonom.

Također, brojne mogućnosti u postavkama dopuštaju vidljivost od 360 stupnjeva oko vozila, izračunavanje plana putovanja ili upravljanje sustavima pomoći u vožnji. Među njima ističu se sustav pomoći pri brzini (SAS), prilagodljiv tempomat (ACC), nadzor mrtvog kuta (BSM), inteligentna kontrola dugih svjetala (IHC), automatsko kočenje u nuždi (AEB), prepoznavanje prometnih znakova (TSR) te upozorenja na prednji sudar (FCW), o napuštanju vozne trake (LDW) i, primjerice, o stražnjem prometu (RTA).

Testni ZS bio je opremljen i inteligentnim sustavom povezivanja vozila, interneta i korisnika – aplikacijom MG iSMART. Ona pomaže vozaču da svojim mobitelom ‘iz dlana’ pronađe i otključa vozilo, provjeri je li ono sigurno za vožnju, upravlja klima-uređajem, planira putovanje i dr.

Potrošnja i punjenje

Ponuda ZS-a u električnoj inačici obuhvaća dvije različite baterije i snage elektromotora. Kapacitet slabije litij-željezo-fosfatne baterije je 50,3 kW h, snaga elektromotora 130 kW (177 KS), dok okretni moment iznosi 280 N m. Prema Globalno usklađenom ispitnom postupku za laka vozila (WLTP – Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), automobil s jednim punjenjem baterije može prijeći do 320 km.

U testno vozilo je pak bila ugrađena litij-ionska baterija kapaciteta 69,9 kW h i elektromotor snage 115 kW (156 KS), čiji okretni moment također iznosi 280 N m. Najveća brzina mu je 175 km/h, a taj automobil s prednjim pogonom od 0 do 100 km/h dolazi za 8,6 s. Prema WLTP-u, ZS s baterijom većeg kapaciteta može prevaliti do 440 km.

Prosječna potrošnja tijekom toplih dana i vožnje ponajviše gradskim ulicama te prigradskim prometnicama iznosila je oko 17,3 kW h na 100 km. Takvim korištenjem stvarni doseg kreće se oko 400 km. 

Automobil je moguće puniti na kućnim te na AC i DC punionicama električnih vozila. Bateriju ZS-a na kućnom punjaču od 7 kW moguće je napuniti ‘do vrha’ za približno 10 sati. S trofaznim noćnim kućnim punjenjem od 11 kW, korisnika će također ujutro dočekati napunjena baterija. Ako se pak koristi javna punionica električnih vozila snage 50 kW, bateriju je moguće nadopuniti do 80 % za tek nešto više od sat vremena. Kako vozilo omogućava brzo punjenje do 92 kW, tako je istu razinu napunjenosti moguće dosegnuti za 40 min.

Valja naglasiti kako taj električni automobil ima sustav regeneracije kinetičke energije (KERS) zahvaljujući kojem se tijekom usporavanja elektromotor pretvara u generator, vraćajući tako dio energije u bateriju. 

Cijena i jamstvo

Unatoč tomu što tržište sve više prihvaća električna vozila, mnogi ih još smatraju, računalnim rječnikom rečeno, neigrajućim likovima (eng. Non Player Characters) iz igrica i koji se, k tomu, znaju koristiti kao metafora za nekoga tko nema svoje mišljenje ili slijepo slijedi trendove. Ako se tomu pribroji da električni automobil stiže iz Kine, teško je tradicionalnom ljubitelju motora s unutarnjim izgaranjem, posebice onih na dizelsko gorivo približiti stav kako je riječ o dobro složenom i opremljenom te mnogima privlačnom vozilu sa sedmogodišnjim jamstvom i pristupačnom cijenom (za tu kategoriju električnih automobila i razinu opremljenosti).

Jer, testni električni ZS s većom (‘Long Range’) baterijom i opremom Luxury stoji oko 41 000 eura. ZS EV s manjom (‘Standard Range’) baterijom i skromnijom opremom je, naravno, povoljniji.

Dakle, preuzevši poznato automobilsko ime te mu zacrtavši zeleni put, Kinezi su odvažno zakoračili u elektromobilnost. A, ta hrabrost im se isplatila jer ZS EV ostvaruje dobre prodajne rezultate.

Splet prihvatljivog dizajna, prostranosti, obujma prtljažnika te odgovarajuće snage, dosega, cijene i opreme uz, naravno, sedmogodišnje jamstvo, dovoljno su jasni motivi za odabir tog vozila koje ne osvaja na prvi pogled niti nastoji da mu vlasnici namjenjuju nadimke u umanjenicama.

ZS, naime, želi biti razborit izbor koji ne razočarava i ispunjava svrhu modernih zahtjeva za čistim prijevozom (barem na mjestu korištenja) koji će vozača i putnike bez tjeskobe oko dosega i punjenja provesti kroz radni tjedan te, štoviše, odvesti na izlet u gradskoj blizini, i to sve s jednim punjenjem.

Boris Odorčić, www.energetika-net.com

Povezane objave

Tko to kaže da nema energetskih projekata?

HF

Najviše zelene energije iz novih tehnologija

HF

Slobodna tržišta više ne postoje

HF

Francuska država ne će Kanađanima prodati svoju tvrtku supermarketa 

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više